Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Pelsma in Amerika


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Naast de Pelsmastam die van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

afstamt zijn er ook nog twee (achter)nichten van hem die met hun echtgenoten emigreren.

Deze twee zussen zijn in 1854 geëmigreerd:

1. Hiske Wiebes Pelsma, met haar man Ale Alberts Smink. Ale wordt Ellis. Hij ligt begraven in Goshen (ook Elkhart County - Indiana), overleden op 26 november 1874. Hiske leeft volgens de census nog in 1870, ik heb haar overlijden niet kunnen vinden.

In de 1860 census vinden we als kinderen in dit gezin: Andrew Smink en Jacob Scott Smink (twee voorzoons van Hiske bij haar overleden eerste man Jochem Andries Schots) en Albert Smink. Merkwaardig genoeg missen de meegereisde jongere kinderen: Wiebe, Teetske, Pieter en Aaltje Smink alle vier. In 1870 dan de oude Ellis en Hiske met een vijfjarig kind, Ann L. Bell, misschien een kleinkind?

2. Pietertje Wiebes Pelsma, met haar man Fekke Fekkes Postma. Fekke wordt boer in New Paris, om de hoek van Goshen. Hij overlijdt volgens diverse familypages op 20 januari 1875, maar ik heb die aantekening niet met een bronmelding bevestigd gezien. Van hun vier kinderen (Robijn, Wiebe, Hendrikjen en Teetske) heb ik nog niets gevonden. Pietertje moet al snel na aankomst in Indiana zijn overleden, want Fekke hertrouwt op 17 juli 1856 Antje Visser, die ook van Gaasterland afkomstig is.

Ziet iemand kans wat meer over deze personen te weten te komen?

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Peter Miebies

Andries,

om allerlei dubbel gezoek te voorkomen, kan je ook aangeven waar je al met negatief resultaat gezocht hebt?

Gr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Peter,

mijn beginpunt is het bevolkingsregister van Gaasterland (met dank aan genver). Daar heb ik gezien dat Fekke Postma met zijn gezin in april 1854 vertrekt. Bij Ale Sminks gezin staat geen datum, maar er wordt in 1853 nog een kind geboren, dus vermoed ik dat ze met twee gezinnen derwaarts zijn gegaan. Ze wonen ook bij elkaar in de buurt (Goshen en New Paris).

Het belangrijkste ijkpunt daarginds zijn de censussen van 1860 en 1870. Die van 1860 is niet in te zien op fs, maar door wat zoeken heb ik het Smink-gezin bijeen geschraapt zoals ik hierboven heb gemeld. Opvallend hierbij is dat van de vijf kinderen uit het Smink-Pelsmahuwelijk alleen Albert, de oudste, geboren 1842, wordt genoemd.  Teetske (1845), Wiebe (1848), Pieter (1850) en Aaltje (1853) staan er niet op. Mogelijk zijn ze alle vier reeds overleden.

Fekke Postma al dan niet met gezin is in 1860 niet te vinden (tenminste, mij lukt dat niet). In 1870 is hij dan met zijn tweede vrouw, Annie Visser, wel te traceren. Huwelijk, 17 juli 1856 te Elkhart (staan geen verdere gegevens bij, helaas). Alle kinderen op deze lijst zijn uit het Postma-Visser huwelijk, die van/bij Pietertje Pelsma, worden niet meer genoemd.

Tenslotte: als je googlet vind je wel verwijzingen naar stambomen op het net, maar niet veel meer info. Alleen de overlijdensdatum van Fekke Postma heb ik een paar keer vermeld zien staan.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Peter Miebies

Andries,

in je reactie komt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

niet voor. Kijk daar eens, er staan de nodige Sminken maar ook Pelsma komt ruim voor. Vergeet niet ook de plaats Goshen in te vullen. Om dieper te zoeken kan je een 2-weken free trial nemen. Die verplicht tot niets.

Kijk ook eens op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Registratie is gratis. Ook daar komen beide namen voor.

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staan er ook nog paar.

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

komt de naam Smink wel voor maar meestal 20e eeuw. Pelsma niet maar dat zou anders geschreven kunnen zijn.

Succes,

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Peter Miebies

De US Census van 1860 vind je op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Foei. minstens de geboortedata noemen svp.

Er zijn meerdere bronnen voor Amerika-onderzoek.

Via de ledenservice op SVF, gratis gebruik van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb ik een stamboom gevonden van 2. Pietertje Wiebes Pelsma en Fekke Fekkes Postma

Helaas geen bron van zijn overlijden inderdaad ook genoemd op 20-01-1875, maar alles is erg ver uitgewerkt.

Enkele gegevens (alles is voor mij aanklikbaar en zichtbaar):

Pietertje zou overleden zijn 20-1- (eveneens?) 1855

Hanna Hendrikjen Fekkes Postma Wright, 1844-1931

Robert Robijn Fekkes Postma 1846-1918

Wiebe Fekkes Postma 1847-1938

Taetske Dessaline Fekkes Postma Swoveland 1850-1937

op 17 juli 1856 trouwt hij met Antje Anna Ruurds Visser geb 4-12-1822 Balk, overleden 16-5-1908, dv Ruurds Klases Visser 1799-1873 en Aafke Johannes Smid Visser 1797-1860

Uit dat huwelijk

Effie Afke Postma 1857-1887

Jacob Postma 1863-1943

Als bronnen Census 1880, 1890, 1900, Indiana Death 1882-1920, Indiana Marriage 1800-1941.

Ik zal de samensteller vragen om contact met je op te nemen, zoals gebruikelijk.

Ook zal ik deze bronnen aan je doormailen.

Laat maar weten tzt of je tweede deel van je vraag hiermee is opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Bedankt Ludmilla en Peter.

Het is nu wat te laat om er nog uitgebreid mee aan de slag te gaan, maar van de 1860 census heb ik in elk geval de bedoelde bladzijde kunnen vinden.

En mooi dat alle Postmakindertjes hun draai daar hebben gevonden!

groet, Andries. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep
Peter Miebies

Andries,

ook op Fold3 komt Pelsma voor:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, helaas niet gratis maar wel te proberen.

Overigens staat de Census van 1860 ook op Fold3. Er kunnen dus doublures voorkomen in vergelijking met wat je misschien al gevonden hebt.

Gr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Als we dan toch "foeis" aan het uitdelen zijn: de samensteller van eerder genoemde stamboom, ik zal hem maar R.L.W. noemen, uit oogpunt van privacy, heeft na bijna drie weken nog niet gereageerd. Toen ik vanavond eens over mijn missie zat te rationaliseren, dacht ik: "het is wel goed". Ik sluit daarom deze topic.

Vriendelijke groet,

Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Andries.

Kop op joh, na regen komt zonneschijn en het is echt niet zo dat het altijd mosterd na de maaltijd is. Zelf heb ik diverse mensen via Ancestory aangeschreven, slechts een enkeling reageert. En daartussen dan nog een paar vreemde botte reacties op de koop toe. Gewoon stug doorgaan, als ik zelf over alles wat ik zoek rationeel ga denken...verklaren anderen mij voor gek, dat ik nog steeds zoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

If you're lost and alone

Or you're sinking like a stone

carry on, carry on.

Gaat goed komen - alleen het niet antwoorden van een collega onderzoeker (moet ie toch zijn) kan ik niet begrijpen.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...