Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Loopbaan Duitse soldaten (Stamboeken)


nadiau

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

Ik heb vernomen dat er in Nederland een soort van 'stamboek' wordt bijgehouden van de loopbaan van soldaten.

Weet iemand of er ook iets dergelijks te vinden is in Duitsland? En waar dit eventueel te vinden is..?

Groetjes, Nadiau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag,

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de tijd waar we het over hebben. Dus gaarne iets meer informatie.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het gaat zowel over de eerste als tweede wereldoorlog.

Dus opzich nog niet zo heel lang geleden..

Daarnaast schijnt de eerste persoon waarvan onze familienaam afkomstig is tijdens de dertigjarige oorlog naar Duitsland te zijn gekomen vanuit het Zweedse leger.. dus mocht iemand toevallig weten hoe ik daar meer over te weten zou kunnen komen, hoor ik dat ook heel graag..

Zover terug ben ik nog lang niet in mijn onderzoek.. maar nu we het er toch over hebben, gooi ik het er maar even in.. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zie bv

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik plaats deze er ook maar bij alhoewel deze niet echt de materie dekt die jij zoekt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien kun je hier nog iets vinden, tenminste als de gezochte gesneuveld is.

Gr. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart en Willemine bedankt voor jullie antwoorden!

(ik ben er nog hoor 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">)

Ik ben afgelopen week in Zweden geweest, waardoor ik weinig tijd heb gehad om de linkjes echt goed door te kammen. En onderweg naar de luchthaven ben ik ook het archief in Mülheim an der Ruhr, Duitsland ingedoken en ben momenteel een beetje alles aan het ordenen (en ontcijferen, vertalen) en ben eigenlijk door de drukte vergeten te reageren..

Bij de link van Willemine was ik inderdaad ooit al eens uitgekomen en daar staat (helaas) mijn opa's broertje ook tussen. Hij is, als het goed is, één van de soldaten die in een massagraf terecht is gekomen ivm identificatie wat destijds eigenlijk niet lukte. De geboortedatum en naam komen in elk geval overeen.. Het vervelende ervan is dat niemand eigenlijk weet wat er met hem is gebeurt, en wat hij nou precies deed.

Ik heb enkele foto's gevonden uit de eerste en tweede wereldoorlog en ben gewoon ontzettend nieuwsgierig geworden naar de verhalen van deze twee mensen.. Ik probeer nu te achterhalen welke soort uniformen ze dragen, wellicht dat ik dan weer op een nieuw spoor kom.

voor degenen die het interessant vinden, hier een linkje naar de fotos

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...