Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Koornstra's in Argentinië


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Ik heb wel een internationaal vraagje om dit forumdeel op te starten. In 1889 emigreert Jan Cornelis Koornstra, geboren te Balk op 28 januari 1850, met zijn vrouw Sijke Bijlsma, en hun zeven kinderen, Rinze, Rintje, Jetske, Pieke, Waltje, Hidde en Auke naar Argentinië. Aldaar, in de plaats Chacabuco wordt op 16 maart 1890 de benjamin, Hendrik geboren.

Twee van de kinderen komen terug naar Nederland. Rinze (geboren te Koudum op 1 juli 1875) wordt op 19 maart 1901 ingeschreven te Harderwijk (waarschijnlijk als militair), dan komende van Amsterdam. Wat van hem geworden is weet ik niet.

Een tweede zoon, Rintje (geboren te Workum op 14 feb 1877) komt in Rotterdam terecht, trouwt te Pernis op 12 dec 1907 met Klazina Pors, en overlijdt te Rotterdam op 16 aug 1927. Van hem wonen nog nakomelingen in Rotterdam. Met zijn dochter Geertje heb ik tijden terug gebeld, en zij meldde toen dat er geen nakomelingen in Argentinië waren.

Dat is niet waar, want een jaar of tien geleden vond ik een aantal Koornstra's in internettelefoongidsen van Argentinië vermeld. Ik durfde het niet aan te gaan bellen, want ik spreek geen Spaans.

Heeft iemand een suggestie hoe ik de Argentijnse tak van mijn familie in kaart kan brengen?

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Andries,

ik spreek ook geen spaans.................

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Maar misschien kun je ook in een andere taal communiceren ?

Verder kan ik je niet echt helpen, hoewel, misschien ook wel.

Heb je de familieadvertenties van de familie Koornstra, aanwezig bij het CBG en digitaal toegankelijk, al in je bezit ?

Ze lopen tot 1970.

Als je ze nog niet hebt, dan wil ik ze wel voor je downloaden en krijg je ze a.s. zaterdag van me, afgedrukt op mooi wit papier.

Het zijn 11 A'4 tjes.

Wie weet hebben ze ooit een advertentie gezet.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Die advertenties heb ik Maikel, maar toch bedankt voor het aanbod. Ik denk opeens wel, ik heb een vriendinnetje in Huizen dat in elk geval Portugees kent, en misschien ook wel Spaans. En ze mag graag bellen, geloof ik.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Andries,

met belangstelling je bericht gelezen over de familie Koornstra.

Ik neem aan dat er meerder personen nu in Nederland zijn met dezelfde namen, maar weet niet of deze je bekend zijn. Via Google zag ik een Rinze Koornstra en Hidde Rinze Koornstra. Als zij familie zijn van die terugkwamen naar Nederland, hebben zij dan nog informatie voor je uit Argentinie?

De gegevens die je van het internettelefoonboek hebt, staan daar ook adressen bij?

Is Engels (per telefoon of per brief) een optie?

Of het forum aldaar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en ken je deze link?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staan wat mogelijk aansluitingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dank voor de goede aanwijzingen Ramon. Die paspoortenregistratie had ik toevallig zelf ook net gevonden. Daar staan drie van de zonen in, en de geboortedata kloppen precies!

Intussen ben ik wat op dat Argentijnse zusterforum aan het browsen, en ik denk dat ik daar wel eens een vraagje op zal zetten, want er wordt in elk geval Engels gecommuniceerd. Ze zijn het natuurlijk wel gewend, dat er Europeanen aldaar aan het snuffelen slaan.

De laatste link brengt me op een volkstelling van 1895, met de namen die ik daarin verwacht. Op het forum wordt die telling ook regelmatig aangehaald, zal een belangrijk ijkpunt zijn.

Mijn zus heeft voor me op facebook gekeken, en daar staan de nodige Argentijnse Koornstra's op, misschien waag ik daar ook nog een gokje.

Dit nieuwe SVF (StamboomVragenForum) heeft me in ieder geval getriggerd het onderzoek naar deze tak weer eens op te pikken.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je zult het zelf ook wel gezien hebben, maar het verzoek Rinze die op de paspoortaanvraag staat, dateert van 1902. Dat zou betekenen dat hij na de gegevens van zijn militie in 1901 in Nederland, weer terug is gegaan? De gegevens die staan op Familysearch, de plaatsen komen overeen met die van de paspoortaanvraag.

Juan is daar geboren in 1851 en bij de volkstelling 44 jaar, of hij dezelfde is als Jan Cornelis?

De andere twee Nederlanders zijn (als ik het goed lees) H Taekele Soepboer, 28 jaar, geboren dus ca 1870 en A. Jeltje Visser, 15 jaar, dus geboren ca 1884.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Veel succes verder met je onderzoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hoi,

dat had ik even niet geschakeld, maar hij is dus terug gegaan, Rinze. Mooi om te weten, ik had al eens op Genlias gekeken, maar hem daar niet aangetroffen, en dat dan weer aan de onvolledigheid van Genlias toegeschreven!

Ik heb Juan van 1851 inderdaad maar als Jan Cornelis beschouwd, 1851 scheelt niet veel met zijn werkelijke geboortedatum.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Gast Andries Koornstra

Beste Ramon (ik kan je niet vergeten), maar vooruit dan maar: Ludmilla, en andere geïnteresseerden.

Ik had beloofd te zullen reageren als er nieuws over dit onderwerp was. Bij deze dus. Het bleek al dat er nakomelingen van genoemd emigrantenpaar moesten zijn. Inmiddels is er het nodige in kaart gebracht. En ... dankzij facebook. Ik heb met mijn medeonderzoekster, de belgrage vriendin uit Huizen, contact met een in China wonend Argentijns (zeer ver) familielid, Martin Dallocchio Koornstra. En hij is net zo enthousiast als wij. Er moet nog het één en ander worden nagekeken, maar in wezen is het hele Argentijnse takje op zijn plaats gezet. Ik had al gemeld dat er een deel van de familie naar Nederland terug gegaan was. Ven één van hen had ik in 1983 de nodige info ontvangen, maar net niet genoeg om op een goede manier actie te ondernemen. Met de nieuwe gegevens erbij blijkt het allemaal naadloos op elkaar aan te sluiten.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Da's heel mooi Andries, zo via de moderne technieken, via de andere kant van de wereld, met elkaars hulp komen tot resultaat.

vergeetmeniet-Ludmilla

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...