Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Witte handschoenen: vaak onverstandig


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie naar Verborgen Verleden kijkt, ziet steevast mensen met witte handschoenen in het archief zitten. Op de website van het Stadsarchief Amsterdam staat nu een verhaal van de restauratie-afdeling, waar wordt verwezen naar een publicatie van de British Library. Hier wordt omstandig uitgelegd waarom het niet verstandig is, om witte handschoenen te gebruiken.

Lees het zelf op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu maar hopen dat ze dit in bepaalde archieven in Nederland ook eens in hun oren willen knopen...

Groeten van Richard

« Aangepast door sadminF op 11 jul 2013 09:41  » Weblink vernieuwd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik verwonder me er altijd over dat er in het ene archief wel handschoenen worden gebruikt en in het andere niet.. zijn daar geen regels voor??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Gabor,

Er zijn wel regels, maar ieder archief heeft zijn eigen versie.

Zo moet je in het Gelders Archief in Arnhem van die enge dunne handschoentjes aan. Die zijn steevast te klein, dus sta je soms 5 minuten te trekken totdat ze eindelijk om je hand heen zitten.

Bij het Noord-Hollands Archief in Haarlem worden handschoentjes getolereerd, maar degene die ze aantrekt wordt wel merkwaardig aangestaard.

Bij het Stadsarchief Amsterdam wordt alleen de handschoenregel ingevoerd als je glasnegatieven gaat bekijken. Keuze uit dikke witte katoenen exemplaren of van die enge groene latex-dingen.

Bij Archief Nijmegen hebben ze zo'n dispenser aan de muur hangen. Even je handen bevochtigen, droogwrijven en je bent klaar om de originelen te bekijken.

Bij Tresoar in Leeuwarden hoej geen handschoenen aan

Bij het CBG ook niet

Bij het NA evenmin, tenzij het zeer kwetsbare originelen betreft

Bij het Westfries Archief in Hoorn hoeft het niet

Bij Archief Alkmaar ook niet

Net zo min als bij het Utrechts Archief

De streekarchieven hebben ook geen handschoenplicht

Ook het Brabants Historisch Informatiecentrum BHIC in Den Bosch is handschoenvrij

Evenals het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven

Het Salha in Heusden styelt handschoenen ook niet verplicht

In Groningen mag je gewoon de archiefstukken aanraken.

Ik geloof dat dit alle archieven zijn waar ik originelen heb geraadpleegd, gaarne aanvulling van het lijstje

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Papier beschadigt onder invloed van zuren van de handen, dus handschoentjes aan.

Het dragen van handschoenen bij het ombladeren van papier zou het papier beschadigen, dus handschoenen uit.

Beste tussenoplossing is goed handen wassen en voorzichtig blijven. Maar waarom is er in Nederland geen vaste richtlijn?

Op de Facebook-pagina 'Brabant Bekijken' van het BHIC staat deze foto:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Bij het BHIC worden ze niet veel gebruikt maar moeten wel regelmatig gewassen worden en hangen hier te drogen.

De handschoentjes op tv zijn vooral voor het oog van de camera's, meestal op verzoek van het opnameteam. Soms worden zelfs kopietjes met handschoentjes aangepakt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Drents archief: geen handschoentjes.

Het programma "verborgen verleden" liet wel handschoentjes met logo als cadeautje achter op de balie, na de opnames met Daphne Bunskoek.....stille hint?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

in het rotterdams gemeente archief worden ook geen handschoenen gebruikt misschien wel als het om kwetsbare stukken gaat dat weet ik niet ik heb het in iedergeval nog nooit gezien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@RichardK

Heb jij je link zelf ook geprobeerd? Knap als je geen 404 kreeg.

Volgens mij is (nu) de juiste link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

URL's willen nog wel eens veranderen. Daar ga ik niet op letten. De link werkte perfect op het moment van plaatsing.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@RichardK

Ik heb mij niet gerealiseerd dat de start van dit thema al een tijd terug lag.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat ook anderen kennis kunnen nemen van het waarom wel/niet gebruiken van witte handschoenen en het omgaan met snel te beschadigen materialen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...