Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

husers uit Rutenbrock


fg1900

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

Heeft iemand info over ene Husers uit Rutenbrock die eind 1800 uit Duitsland naar Nederland is vertrokken (gevlucht?) en in Valthermond (Nederland) is getrouwd -voor de kerk- met Helena Thole?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Je weet wel de naam van zijn vrouw, maar niet zijn voornaam?  Gevlucht naar Nederland in die tijd lijkt mij sterk hoor, Rutenbrock ligt nog geen 17 km van Valthermond. Er woonde rond die tijd ook een familie Husers in Hebelemeer. Dat ligt ook nabij Rutenbrock.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

waar kun je die huwelijksakte of registratie vinden, die jij noemt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

in 1910 huwt een Jan Harms Husers in Valthermond, niet de gezochte... maar misschien een relatie?  Ben benieuwd naar die akte van de kerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo.

Je geeft wel erg weinig informatie, daarbij vraag ik mij af of deze gegevens wel kloppen.

Ik heb alles afgezocht, in Rütenbrock vond ik 3 dopen van Tholen:

Maria Helena Tholen gedoopt 24-09-1853

Maria Helena Tholen              24-01-1852

Maria Helena Tholen              26-04-1829

Dan nog een huwelijk Husers.

Johann Hermann Husers  huwt 12-05-1857 in Rütenbrock met Tecla Scholten.

Verder heb ik wel vrouwelijke Husers die met een mannelijke Thole/Tholen trouwen.

Er is van het huwelijk Husers met Helena Thole tot nu toe niets bekend.

Succes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Willemina,

Je hebt gelijk. De vraag is uitermate summier en hangt volgens mij van gissingen en dergelijke aan elkaar. Wat wordt bedoeld met "eind 1800"? Is dat november of december 1800 of moeten we meer denken aan 1895 tot 1899?

Ook de aanduiding "ene Husers" is buitengewoon vaag. Ik denk dat het slim is om deze vraag even te laten rijpen totdat de vraagsteller meer informatie verstrekt, bijvoorbeeld een scan van de trouwinschrijving.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ben het helemaal met jullie eens. De zaken die Willemina benoemt, daar ben ik ook tegenaan gelopen. Dus ik sluit me bij het afwachten aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Sorry voor de vage info.

Volgens de verhalen zijn ze alleen voor de kerk getrouwd omdat voor de wet niet kon omdat hij illegaal in Nederland was. De reden is niet bekent maar men denkt omdat hij niet in het leger wilde.

Waar vind ik de trouwakte? Waarschijlijk in de kerk in Zandberg getrouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Je bent nog niet erg duidelijk met je informatie.

Bedoel je de aangever van deze geboorte?

Odoorn, geboorteakte, 8 februari 1898, aktenr. 40

Kind: Bernardus Thole, geboren te Valthermond (Odoorn) op 07-02-1898, zoon van NN NN en Maria Helena Thole, beroep: zonder.

NB: erkenning Maria Helena Thole; Odoorn 05-04-1911.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daar gaat het om Herman Heinrich Huzers.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Na 1811, na de invoering van het BW, kon in Nederland geen kerkelijk huwelijk gesloten worden zonder bewijs van voorafgaand burgerlijk huwelijk. Het zich niet houden aan dit wetsartikel was strafbaar. Geen pastoor of dominee die zijn handen daaraan wilde branden. Dus ik denk dat de familieoverlevering op een “broodje aap†verhaal gebaseerd is.

Ook heb je de vraag van Richard, wat je bedoelt met eind 1800, nog niet beantwoord. Dat maakt het zoeken naar dit paar onnodig moeilijk.

Ik denk overigens dat Joke de spijker op de kop geslagen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Op 03-03-1915 overlijd er in Valthermond(Odoorn) een Harm Hendrik Huzers, oud 70 jaar, beroep smid, geboren 24-10-1844 in Rütenbrock.

Moeder NN, Vader NN, ook geen relatie aangegeven.

Op 4 Maart word dit aangegeven door Johan Wilhelm Specken, Harm Hendrik Huzers is ter zijne huize overleden.

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

tsjah..koppen met spijkers bij deze vraag...  denk dat we echt niet verder komen zonder betere info. Gevlucht uit Duitsland, in die tijd een streek waarbij een overlap was met het gebied waarin o.a. Valthermond lag? In de boeken loop je voortdurend tegen mensen uit bijvoorbeeld Ebelermeer aan. En nu... alleen voor de kerk...om onder de dienst uit te komen?

Ene Husers.... maar heb je dan echt geen betere hint mbt de naam? Helena...heet zij nu alleen Helena of ook de kans dat ze dus meerdere namen heeft? Persoonlijk ben ik aardig wat zaken nagelopen, en dus ook tegen de info die hierboven gegeven is...maar jah... wat schieten we  daar mee op. Je zult echts iets meer over je onderzoekingen moetn vertellen, want de vraag komt natuurlijk niet zo maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Op 08-02-1898 geeft Herman Heinrich Huzers de geboorte van Bernardus aan, hij is dan 53 jaar en grofsmid, de leeftijd kan kloppen met de in 1915 overleden Harm Hendrik Huzers.

Bij de aangifte geeft hij het kind de naam Bernardus.

Deze Hermann Heinrich Huzers/Hüsers is getrouwd geweest met Gebina Kramer die overlijd 1885 in Valtherveen.

Ik denk dat dit inderdaad de gezochte Huzers is.

Alleen is er nergens een huwelijksakte te vinden van Huzers met Maria Helena Thole.

Gr. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Natuurlijk zou die veronderstelling kunnen kloppen, maar ik vind ook een Jan Harm, Johann Hermann Hüsers, geboren in 1828, Rütenbrock. Deze heeft meerdere kinderen en is schijnbaar ook naar Nederland gegaan.

Op deze website staan een aantal Husers uit Rutenbrock

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en op deze wel een Helena Tholen met Husers:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb nog eens de akte van Willemina doorgenomen, denk dat zij toch behoorlijk in de goede richting zit. Een huwelijk rond die tijd heb ik echter nog niet kunnen vinden. Maar er zal waarschijnlijk toch een gebeurtenis hebben plaats gevonden, want waarom anders pas na zoveel jaar de erkenning?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Bernardus huwde in Groningen, ook in zijn huwelijksakte wordt de vader niet genoemd.

Helaas, ook in de huwelijkse bijlagen niets :

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Op 28-04-1911 dit huwelijk:

Odoorn, huwelijksakte, 28 april 1911, aktenr. 33

Bruidegom: Jan Schepers, geboren te Vlagtwedde; oud: 24 jaren; beroep: arbeider, zoon van Jan Hendrik Schepers, beroep: arbeider, en Helena Hoezen, beroep: arbeider.

Bruid: Anna Susanna Thole, geboren te Odoorn; oud: 19 jaren; beroep: arbeidster, dochter van NN NN en Maria Helena Thole, beroep: arbeidster.

Deze dochter had voor het huwelijk erkenning nodig.

De andere kinderen meteen erkend.

Frans, Bernardus en Jan Hendrik.

We hebben van de vragensteller meer informatie nodig om te weten of dit de bedoelde personen zijn. De namen komen in die buurt en in eerdere jaren meer voor.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Maria Helena Thole kreeg meerdere kinderen , waarvan er 2 zijn overleden.

Al deze kinderen werden in het huis van Husers geboren, en hij geeft de kinderen ook aan .

Maria Helena Thole word 11-03-1855 geboren in Zandberg (Odoorn) dit komt overeen met de leeftijd van haar bij de geboorte van haar kinderen, en is de dochter van Jan Harm Thole en Maria Elisabeth Huisers/Hüsers.

Maria Helena overlijd 14-09-1940 in Valthermond(Odoorn) op de leeftijd van 85 jaar.

Het zou inderdaad wel prettig wezen als de vraagsteller ook eens even van zich liet horen.

Ik zou van hem/haar wel willen horen of er in zijn familie ook de naam Schepers en d'Haan voorkomt.

Verder heb ik nog gegevens over de Fam. Hüsers  uit Rütenbrock, de voorvaders van Herman Heinrich Huzers/Hüsers .

Gr. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Joke en Willemina,

Ja...ook ik zit in spanning af te wachten...in het verhaal van Willemina is dus Helena een dochter van Jan Harm Thole en Maria Husers...en bevalt ze schijnbaar  van een Husers... en een Husers die ook nog eens de geboorte van Bernardus aangeeft... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hermann Heinrich Husers was inderdaad getrouwd met Gebina Kramer zij hadden, twee zoontjes , volgens zijn zoon Hendrik Thole is hij tijdens de Frans Duitse oorlog naar Nederland gevlucht.

Gebina stierf aan tuberculose , Hij ging ongetrouwd ? met mijn overgrootmoeder Maria Helena Thole samenwonen zij kregen 6 kinderen waarvan er twee op jonge leeftijd stierven.

Maria Helena Thole was afkomstig uit Valther- mussel, waar zij huishoudster was bij de pastoor .

Mijn grootvader Frans Thole was hun oudste kind , geboren op 4 maart 1887.

Ik heb tot nu toe geen broers of zussen van Maria Helena Thole kunnen achterhalen , wel  haar geboorteakte, haar vader is inderdaad Jan Harm Thole en moeder Maria Elizabeth Huisers.

De vader en moeder van Hermann Heinrich waren volgens mij Joes Hermannus Husers, en Susanna Jansen  , zie stamboom fam. Jansen  kwartierstaat Hermann Heinrich Husers. In mijn Fam. komt de naam Schepers ook voor mijn grootmoeder was Anna Margaretha Schepers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

waarmee, dus waarschijnlijk de vraag van de originele vragensteller is opgelost??  Maar jah...die reageert helaas even niet. Vraag is nu... moekpoek...stel je een nieuwe vraag of wil je graag aanvulling op de dingen die je zegt nu nog te missen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert ,

Jaren geleden heb ik onderzoek gedaan in het gemeentehuis te Odoorn ,ik kon toen geen akten vinden van broers of zussen van Maria Helena Thole, was zij mischien enig kind ? is er mischien iemand die hier informatie over heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste hulpverlenende leden in dit topic,

De vraagsteller fg1900 heeft sinds 14 maart niet meer ingelogd en dus de reacties niet gelezen.

Via een PM is er op geattendeerd dat wij werken met vrijwilligers die voor hem/haar zoeken naar een antwoord, u hebt inmiddels diverse reacties gegeven, echter een reactie van de vraagsteller blijft uit.

Iemand bedanken voor de moeite is een kwestie van normen en waarden, moeten we het willen om mensen op te voeden? Neen, echter een reactie van algemene aard is het minste wat we mogen vragen op het StamboomVragenForum.

Een redelijke termijn is naar ons inzicht verlopen, dus we hebben de vraagsteller gevraagd een reactie te plaatsen.

Normaal gesproken sluiten we anders het topic om te voorkomen dat men zich voor niets inzet, echter er zijn inmiddels meer lezers geinteresseerd zodat het topic vooralsnog open blijft.

Modje Team-SVF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Moekpoek,

Je zegt dat je de geboorte akte van Maria Helena hebt gevonden, waar kan men die inzien... online??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert,

Geen idee , ik heb  die akte gevonden tijdens mijn onderzoek in het gemeentehuis van de gemeente Odoorn (micro fiches ), heb toen een kopie gemaakt , ik weet niet of er online iets te vinden is .

Ik zou graag nader onderzoek doen ,maar de tijd ontbreekt mij momenteel .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Robert en Moekpoek.

De geboorteakte staat op wie was wie, en de orginele akte op Genver.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zelf heb ik alles doorzocht, ook in Duitsland, geen broers og zussen gevonden van Helena Thole.

Succes!

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Willemina, jah...dat heb ik volgens mij ook al gedaan...  ben echter verbaasd door de vreemde samenwoning/kinderen van die en die/soap constructie van deze zoektocht. Niet neerbuigend van bedoeling naar de vragenstellers hoor. Maar wat een verbanden en dwars verbanden in de kolonien destijds...

Moet echter wel toegeven... ik kom geen stap verder... is er wel een trouwakte van de ouders van Maria Helena??

Is de moeder dezelfde die in 1884 overleed, maar dan in www als Huzers genoemd wordt, als dat zo is..dan zijn ze dus waarschijnlijk in Duitsland gehuwd??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wllemina  bedankt, waarschijlijk is zij enig kind gebleven gezien de leeftijd van haar moeder.

De ouders van Jan Harm Thole waren volgens mij Heinrich Thole geboren in Meppen Duitsland  en Angela Bentlage , maar ik heb de akte hier niet die heb ik uitgeleend aan familie ik kan dus verder geen bijzonderheden geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Allemaal,

Bedankt voorr jullie inzet, ben veel wijzer geworden vooral moekpoek heeft veel waardevolle info aangeleverd.

Ik zal jullie verder niet lastig vallen.

Gegroet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Moekpoek.

Jan Harm Thole(de vader van Helena) is inderdaad een zoon van Johann Heinrich Tholen(Hindrik) en Anna Angela Bentlage.

Jan Harm Thole is 24-08-1818 in Meppen DL geboren, en 02-01-1871 te Zandberg(Odoorn) overleden.

Anna Angela Bentlage is 10-02-1838 in Lindloh DL overleden.

Johann Heinrich Tholen is 30-01-1844 in Zandberg(Odoorn) overleden.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gr. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Moekpoek.

De ouders van Helena Thole waren Jan Harm Tholeen  Maria Elisabeth Husers.

Maria Elisabeth Husers is geboren 08-03-1822 in Hebelermeer, overleden 10-11-1884 Zandberg(Odoorn)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maria Elisabeth is de dochter van Joannes Hendricus Husers en Angela Bölle.

Joannes Hendricus Husers is 17-03-1775 geboren in Altharen, gedoopt 19-03-1775 in Wesuwe,

overleden 18-09-1826 in Hebelermeer.

Gehuwd 19-01-1808 in Wesuwe met Angela Bölle geboren 1781 in Wesuwe, overleden 04-02-1853 in Hebelermeer.

Gr. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...