Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ortssippenbücher


nadiau

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes.

Ik ben zoals jullie allemaal bezig met mijn stamboom.

Nu is het zo dat mijn familie eigenlijk vrijwel direct Duitsland ingaat.. Mijn opa is nog in Nederland geboren, maar zijn ouders zijn samen met zijn oudere broers en zussen uit Wuppertal (NRW) gekomen..

Nu vroeg ik mij af hoe het precies met de Ortssippenbücher gaat..

Ik weet dat ik hierin hopelijk vrijveel informatie zou kunnen terug vinden..

Nu vroeg ik mij alleen af.. Hoe weet ik welke boeken ik moet bekijken en waar ik deze kan vinden..

Hoe kan ik erachter komen of er wellicht nog ergens anders verdwaalde documenten of boeken zijn die ik ook zou kunnen raadplegen?

En ik lees op het forum ook dat mensen zelf in het bezit zijn van deze boeken? Hoe is dat gegaan.. Zijn dat digitale kopien?

Het lijkt mij toch niet dat de officiele boeken in het bezit van een individu kunnen zijn?

Groetjes Nadiau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ken je deze link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kende deze inderdaad al 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik zit alleen nog met dezelfde vragen, haha

Bij de gedeeltes van Westfalen staan ook maar een paar linkjes.. En volgens mij zie ik bij geen van deze linken iets over Wuppertal en/of Solingen staan.. Wellicht dat iek iets over het hoofd zie hoor?

Groetjes, Nadiau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Nadiau

Je kunt het wat breder bekijken op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dan is er natuurlijk de WGOD (werkgroep genealogisch onderzoek Duitsland):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dankje voor deze tips 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik was inderdaad ook al met deze sites bekend

Ik wil graag wat meer informatie over die boeken..

Hoe dat precies werkt, hoe ik het beste kan bepalen welke archiven ik bijvoorbeeld zou bezoeken en welke boeken ik zou moeten inkijken.. Ik zie dat er een aantal boeken digitaal beschikbaar zijn.. maar om dit nou zomaar aan te schaffen zonder enig idee te hebben of er iets instaat, vind ik zonde..

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Nadiau,

in de Ortssippenbücher staat een ''samenvatting'' van de kerkboeken, de personen staan er genoemd in alfabetische volgorde op familienaam en persoonsnaam.

Vaak met een verwijzing naar ouders of andere relaties.

De meeste boeken bevatten informatie vanaf ongeveer 1650 tot rond het jaar 1900.

Afwijkingen van deze data komen voor.......

Misschien moet je maar eens naar een archief om ze te bekijken.

In Groningen, Leeuwarden en Den Haag hebben ze in ieder geval heel wat boeken ter inzage.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Nadiau

Op het gevaar af dat je dit boekwerk ook al kent of hebt, toch maar de link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Waar je het in zou moeten of kunnen zoeken? Vraag het na in Duitsland. Bij wie? Zie het voornoemde geschrift in pdf-formaat.

Wat je in Wuppertal zelf allemaal kunt vinden? Zie vanaf pag 22.

Mocht je dit nog niet gedaan hebben, zoek dan op www.google.de : nordrhein westfalen genealogie

en als laatste:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wellicht geeft de laatste een antwoord op jouw vragen.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Je zou je ook rechtstreeks tot de bron kunnen wenden.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In deze link staat ook het e-mailadres van 2 archivaris, zodat je je vraag rechtstreeks aan hun kunt stellen.

Succes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor jullie reacties!

@Maikel

Bedankt voor de uitleg! Dit is precies wat ik me afvroeg.

Weet jij dan toevallig ook of er vanuit deze boeken een weg te vinden is naar de officiële kerkboeken?

Ik wil namelijk het liefst zoveel mogelijk officiële documenten verzamelen

Hoewel internet heel erg behulpzaam is voor het zoekwerk, wil ik ook graag de echte papieren bekijken..

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

@Archie en Willemine,

Bedankt voor jullie linkjes! Deze kende ik nog niet.. En gevaar wordt er nooit gelopen hoor.. Toevallig kende ik de eerder genoemde site al, maar ik heb een behoorlijk zeldzame achternaam, sterker nog, er is maar 1 familie met deze achternaam, dus ik kan elke tip gebruiken!

Inmiddels heb ik al een e-mailtje gestuurd richting Wuppertal en zodra ik thuis ben uit mijn werk zal ik ook het pdf bestand eens goed doorpluizen

Groetjes, Nadiau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Nadiau,

de officiële kerkboeken kunnen bij de archieven bewaard worden maar ook nog bij de kerk zijn.

Navraag bij het archief zal de gewenste duidelijkheid geven.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met het stadsarchief in Mulheim.. Daar zijn mijn overgroot ouders getrouwd en ook geboren..

Toevallig ga ik volgende week donderdag naar Stockholm en vlieg vanaf Weeze.. dat is daar praktisch om de hoek, dus ga even kijken of ik die ochtend een start kan maken in het archief.

Mijn familie is rondom dit gebied neergestreken rond 1631 in de dertigjarige oorlog.. en alle afstammelingen (naar het schijnt) komen van deze ene persoon en de meeste zijn wonder boven wonder allemaal in hetzelfde gebied blijven wonen.. er zijn nu 3 verschillende plekken op de wereld waar de familie zich heeft gevestigd en dat is vlak over de grens rondom Solingen, Wuppertal etc en dan rondom Bremen, Hannover en dan een gedeelte in Zuid Amerika (en wij dan de uitstappers richting NL, maar dat was 1 gezin), maar het grootste aandeel is in dit gebied gebleven..

Ik ben echt enorm benieuwd, wat ik allemaal zal vinden en of deze vondsten ook overeen komen met de geschiedenis zoals wij deze kennen. Ben al jaren bezig informatie te verzamelen, maar het meeste komt uit verhalen van ouders, overgrootouders etc..

Ik ben ooit wel begonnen met het verzamelen van documenten, maar toen liep ik er steeds tegenaan dat het van de levenden niet te verkrijgen is en van de overledenen moest ik in Duitsland zijn.. en die stap heb ik nooit genomen.. tot nu dan 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Heet iemand misschien nog tips, hoe ik het beste systematisch te werk kan gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...