Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

gevraagd tekst wetsartikel


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op een Persoonskaart staat een verwijzing naar een wetsartikel (BB= geen BW?)

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Het zal te maken hebben met vermissing.

Ik heb op internet gekeken maar kan de exacte tekst niet vinden.

A_9

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Mogelijk artikel 83 Burgerlijk Wetboek (Bes)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lijkt me  niet echt van toepassing, maar zou echt niet weten wat dan wel.

Dank je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Zou het dan iets te maken hebben met: Binnenlands Bestuur (BB)?

Daarin komt ook artikel 83 in voor.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het betreft een O13-bemanningslid, de kaart is van Stads Archief Amsterdam en daar konden ze me niet helpen.

De persoon had geen connectie met Ned. Indië.

Een in Duitsland geboren Fries, als ik het zo mag omschrijven.

Rond die datum november 1940 kregen de families het officiele bericht van het Rode Kruis dat dit familielid als overleden werd beschouwd, na hun vermissing juni 1940

Ik heb zitten denken aan een cominatie van Binnenlandse of Buitenlandse Betrekkingen of Bijzonder Besluit.

Op zich is het niet zo heel erg belangrijk, dus veel moeite moet je er maar niet insteken; had het wel leuk gevonden te weten op welke gronden iemand dan uit het bevolkingsregister werd geschreven.

Bedankt voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Ludmilla

Weliswaar waarschijnlijk erg zijdelings en geen direkt antwoord op je vraag, maar ken je deze site Onderzoekgids Oorlogsgetroffenen WO2 [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de notities bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt ook verwezen naar dit artikel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De BES is inderdaad niet juist.

BES staat voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba en is ook van een jongere datum.

Staat ook als (onjuist) antwoord op dat andere forum.

BB staat volgens mij voor Koninklijk Besluit Bezettingsmaatregelen. 228/1941.

Maar waar het betreffende artikel te vinden is, wordt pittig.

In enkele overlijdens-extracten van de O13-bemanning wordt steeds verwezen naar artikel 1 eerste lid en artikel 18 van dit besluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Besluit Bevolkingsboekhouding (1936) zou natuurlijk ook kunnen. Alleen heb ook ik geen desbetreffend wetsartikel kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,

Henk Sonnemans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zou me niet verbazen als het om het Besluit bevolkingsboekhouding (BB) 1936 gaat:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

art. 83, 1e lid afvoering uit het bevolkingsregister wegens 'vermoedelijk overlijden' (Wet Bevolkings- en Verblijfsregister 1936)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Besluit Bevolkingsboekhouding Besluit d.d. 31 maart 1936, behorende bij de Wet bevolkings- en verblijfsregisters van 17 april 1887. In het Besluit zijn onder meer voorschriften gegeven voor het aanleggen, inrichten, bijhouden en bewaren van bevolkings- en verblijfsregisters. De Wet en het Besluit zijn met ingang van 1 oktober 1994 ingetrokken.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het had een vraag voor een prijsvraag kunnen zijn, allemaal hartelijk dank voor het meedenken en het verwijzen naar de plek:

Jacques Hartman van de afdeling Persoonskaarten en Persoonslijsten van het Centraal Bureau stuurde de bijlage,

artikel 83 uit het boek De bevolkingsboekhouding door J.L.Lentz (rijksinspecteur van de bevolkingsregisters) uit 1936.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In dat artikel 83 BB 2e lid staat dus dat de persoonskaart met de mededeling van onzekerheid omtrent het overlijden (in dit geval vermissing) aan de Rijks Inspecteur van het Bevolkingsregister moest worden gezonden.

Die zekerheid werd nov/december door het Rode Kruis gegeven. In dit geval de datum 27 november zoals op de PK staat genoteerd.

Het duurde tot 1948/1949 voordat de Inspecteur een verzoek deed aan gemeenteambtenaar om het overlijden daadwerkelijk in te schrijven in de registers van de Burgerlijke Stand. Het boekwerk van Den Helder is heel erg dik.

Zoals Jakkes schreef, hij deed dat volgens het Koninklijk Besluit Bezettingsmaatregelen 228/1941, artikel 1, eerste lid en artikel 18.

In de brief staat dat omschreven:'

Op grond van artikel 1, eerste lid van het Besluit 228/1941, van de Secretarissen-Generaal van de Departementen van Binnenlandse Zaken en van Justitie, omtrent het opmaken van overlijdensakten van het personeel der Nederlandse Zee- en Landmacht, welk besluit krachtens artikel 18 van het 'Besluit Bezettingsmaatregelen'voorlopig is gehandhaafd, doe ik u hierbij, daartoe gemachtigd, aangifte van het overlijden van:..

Ook hiervoor: fijn als ik over de volledige tekst kan beschikken, maar niet te veel moeite doen.

PS ik zal de vraag ook stellen aan de Archivarissen via Twitter

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een reactie op Twitter, Henk van der Meer kijkt maandag in Archief Groningen in het Verordeningsblad 1941, geweldig!

boi&

De tekst zal ik hier later geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Verkregen, in de bijlage:

twee scans van het Koninklijk Besluit Bezettingsmaatregelen 228/1941, artikel 1, eerste lid en artikel 18.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...