Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Soms vind je een pareltje voor in de stamboom


FrankvdV

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Soms zijn er van die dingen waarvan je denkt: "hoe zoek ik dat in vredesnaam uit?". In onderstaand geval vanwege de bekende beperkingen van 100 en 75 jaar op de geboorte- en huwelijksakten.

Vanuit de familie wist ik dat mijn opa een halfbroer of -zus moest hebben, en dat hij of zij zo rond 1931/32 geboren moest zijn. Opa moest toestemming van zijn (natuurlijke) vader hebben om te kunnen trouwen, maar zijn vader was voor hem al jaren buiten beeld, vanwege de scheiding van zijn ouders vrij snel na zijn geboorte. Bij het vragen en (gelukkig voor hem) krijgen van toestemming bleek zijn vader een klein kind te hebben. Mijn opa's halfbroer of -zus dus.

Pas vorig jaar bij de plaatsing van de gezinskaarten door het archief Rotterdam bleek dit te kloppen en is er inderdaad een halfzusje geboren in de genoemde periode.

Maar: hoe vind je die door de genoemde beperkingen? Dan nog: is ze getrouwd geweest, zo ja met wie, wanneer etc. Zijn er kinderen die mogelijk nog iets gehoord hebben over hun opa (mijn overgrootvader) die voor mijn deel van de familie buiten beeld is gebleven?

Zoektochten via de bekende paden (Google, geneanet, MyHeritage, etc) leverde vooralsnog niks op, tot vorige week ik via Geneanet nog eens een zoektocht deed om te kijken of ik nog wat correcties of aanvullingen voor mijn stamboom kon vinden: en voila! mijn opa en zijn vader werden genoemd in een stamboom. En nog mooier: die betreffende halfzus! Met man en kinderen......

Dus de eigenaar van die stamboom maar eens aangeschreven of hij toevallig een of meerdere van die kinderen kende en of hij wilde bemiddelen in mogelijk contact. Dat was geen probleem, maar het mooiste van al is, dat de halfzus van mijn opa nog in leven is. Na vragen van mijn contactpersoon graag met mij in contact wilde komen wat afgelopen vrijdag een heel leuk telefonisch contact opleverde!!

Wordt van mijn kant uiteraard vervolgd met een bezoekje aan haar en ik hoop dat zij mij wat meer kan vertellen van een kant van de familie die voor ons eigenlijk altijd wat donker is gebleven!!

Ik wilde dit eigenlijk even delen met jullie!

met groet, Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zelf een andere leuke ervaring gehad.

Enige tijd terug was ik in het Heemkundegebouw van Kinrooi om de Belgische tak uit te zoeken. Bleek 's morgens iemand van deze Belgische tak al het archief te hebben bezocht.

Via de medewerkers van het heemkundegebouw hebben wij eerst mail contact gehad en daarna hebben we elkaar ontmoet.

Zo was de Belgische tak voor mij in een keer in beeld gebracht en als tegenprestatie heb ik mijn bevindingen van de Nederlandse tak aan de mede genealoog verstrekt.

Een geval van een win-win situatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hebt er dus een Tante bij en zij een halfbroer en -zus, dankzij de tweede relatie van opa en de internet bronnen.

Toch heel bijzonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wat leuk deze pareltjes te lezen, word je vrolijk van krijg je een glimlach van.......

heb ook wat moois

de moeder van mijn oma heet Geurtje.

de moeder van de oma van mijn vriendin heet Geurtje.

de oma's moeder van mijn Geurtje, en de oma's vader van mijn vriendin haar Geurtje zijn een echtpaar!!

kan je het volgen? dus 6 terug een echtpaar kreeg een zoon en een dochter en daar stammen wij af!

en dan te bedenken dat wij nu al meer dan 35 jaar de beste vriendinnen zijn zonder dat ooit te weten........

zo krijg je er nieuwe familie bij

dirk jurriense van den bosch & dirkje wouters

|

________________________________________ ________________________________________ ________________________________________

| |

wouter dirksen van den bosch

stientje dirksen van den bosch 1796-1860

| |

dirk bos ca 1820-1884

hendrikje stomphorst 1837-1918

| |

geurtje bos 1856-1936

geurtje kieft 1868-1921

| |

breunis van bokhorst 1882-1959

hendrikje van de visch 1889-1943

| |

jan van bokhorst 1917-1983

gerard hek 1911-1984

| |

Mijn vriendin

              en ikke, geurtje

de bovenste is dus mijn vriendin, de onderst ikke.

echtpaar; dirk jurriense van den bosch & dirkje wouters

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

over pareltjes gesproken, in 2008 begon ik mij eens te verdiepen in mijn familie afkomst. Daar ik een eigen website had, heb ik deze destijds (en nu nog) gebruikt om mijn vondsten voor familie en anderen weer te geven. Door allerlei toevalligheden kwam ik steeds een stapje verder. De mooiste voor mij is echter dat ik op een gegeven moment van iemand een zwart wit foto kreeg van schilderijen waarop o.a mijn (ik ben hier zo slecht in) betovergrootvader (de vader van de opa van mijn vader...ja ik weet er staat ergens op dit forum een artikel daarover....) Door verdere toevaligheden en om een heel lang verhaal verder heel kort te maken...ik heb in 2012 de originele schilderijen in mijn bezit mogen krijgen.(De schilderijen zijn denk ik rond 1860 gemaakt... )

Wat kan onderzoek toch leuk zijn door zulke toevalligheden 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

wat mooi als je zo op die manier toch weer familie boven water krijg

de meeste weten wel dat ik de familie van niedek uit zoek mijn moeders kant zo had ik al vrij snel de aktes van mijn opa boven water en de eerste keer dat ik in het rotterdams kwam kwam ik een geboorteakte tegen van ene ingetje van n iedek met een moeder ingetje van niedek ik dacht kopieren en later zien we wel wie ze is vond toen ook de gezinskaart van de opa en oma van mijn opa en later toen ik thuis kwam en de gezinskaart in voerde in adfear dacht ik he er klopt iets nie en ik ging alles ff goed lezen wat bleek die geboorte akte van ingetje bleek die de geboorteakte van mijn opas zusje te zijn de x daarop in het archief vond ik nog 2 meisjes met moeder ingetje van niedek en ook dat bleken 2 zusjes van mijn opa te zijn echter de rest van de familie wist hier niets van af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...