Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Huwelijksafkondiging


Hypo

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben bezig om mijn bestanden te optimaliseren. Ik vraag mij echter af waar de huwelijksafkondigingen bijhoren.

Maken deze deel uit van de ondertrouw samen met de huwelijksaangifte of horen deze bij de huwelijksakte waar deze worden vermeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hypo,

Huwelijksafkondigingen horen eerder bij de huwelijksaangiften dan bij de huwelijksakten.

Bedie akten kunnen ook in een andere gemeente zijn opgemaakt dan waar het huwelijk uiteindelijk plaatsvond of zal plaatsvinden.

Volgtijdelijk in Jip en Janneke taal:

Een stelletje doet aangifte (de start van de ondertrouw)

Deze aangifte werd afgekondigd volgens de regels om Jan en Alleman de gelegenheid te geven om bezwaar aan te tekenen.

Vanaf 1913 werden daar ook nog de huwelijkstoestemmingen aan toegevoegd. (zie voorbeelden in GenVer bij veel plaatsen in DR en ZH)

<einde ondertrouw>

Als er geen bezwaar was vanwege allerlei redenen mocht en mag er pas getrouwd worden.

Dat is onomkeerbaar met enkele uitzonderingen.

De status van de huwelijks-aangiften, -afkondigingen en -toestemmingen is ook anders dan bij het huwelijk. Deze akten werden of worden altijd in enkelvoud opgemaakt en worden uiteindelijk niet bij de gemeenten bewaard, maar bij de Rijksarchieven (per provincie). Idem voor de huwelijksbijlagen. Tesamen met de z.g. 'dubbelen' van de geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten. (Het is hierdoor duidelijk, dat FS de akten van de Rijksarchieven gefilmd heeft en niet van de gemeenten; enige uitzonderingen daar gelaten)

Samen met het trouwboekje worden deze documenten gezien als minder officiële documenten.

Overigens wel interessant voor ons genealogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jakkes,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Ik had dezelfde gedachten aanzien de aangifte en afkondigingen plaatsvinden voor het huwelijk.

Aangifte wordt gedaan in de gemeente waar ze gaan trouwen en de afkondigingen vinden plaats in de gemeente(n) waar de bruid en bruidegom wonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...