Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wat te doen bij een foute vermelding of geen melding?


.E.

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Als een tijdje spittend door de register van de kerkelijke akten van Geulle viel het me steeds op dat een naam ontbrak namelijk van een van de tweeling, nl die van Gosuinus Houbiers onder die van Henricus Houbiers.

Het mooie er van is dat wel de doop getuigen van Gosuinus vermeld zijn.

Moet ik dit melden, zo ja aan wie?

Zo is het bij FS:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Hier een afbeelding zoals het eigenlijk moet zijn naar mijn mening:

1062brecord-image_zpsa3a4d634.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

&^^ 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-signs028.gif" alt="He_9">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9"> niemand een sugestie 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had je vraag wel eerder gelezen, maar weet het ook even niet.

Waar heb je die registers gevonden, via GenVer bij FamilySearch?

En het is dus een fout in die index, ze hebben de tweelingbroer vergeten/onjuist opgenomen?

Als het om de kerkeboeken van Geulle gaat, denk ik dat je bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg eens kunt proberen?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als het om Familysearch gaat is het wat moeilijker, misschien dat SVF-lid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(werkzaam voor FamilySearch) je kan helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb Jean maar even gevraagd, net zo makkelijk :

Erick toont twee foto’s van hetzelfde boek.

• De eerste foto is gemaakt door FS en blijkbaar heeft de operator die bladzijde niet goed verfilmd. Het boek is erg dicht gebonden en de opeartor heeft het boek niet genoeg open getrokken. Daarom valt er een naam weg.

• De tweede foto, zoals het zou moeten zijn, is blijkbaar door iemand anders genomen, maar Erick vermeld niet waar en door wie (misschien hijzelf?). Daar vind je dan wel die naam van de persoon omdat het boek waarschijnlijk speciaal goed is opengetrokken.

Als ik weet wie die tweede foto heeft genomen of waar Erick die gevonden heeft, dan kunnen we de ‘betere’ foto’s misschien op FS plaatsen?!

Groetjes,

Jean

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Eric,

Het betreft dus een transcriptiefout / of omissie en niet een fout in het oorspronkelijke handgeschreven kerkregister.

Sommige archieven stellen een melding op prijs, maar of het dan inderdaad gewijzigd wordt is nog maar de vraag.

Vroeger zou ik zoiets ook gemeld hebben, maar toen ik zag dat ontvangen, goedgekeurde en in het vooruitzicht gestelde correcties uitbleven, ben ik er mee gestopt.

Bij Drenlias bijvoorbeeld liggen nog onverwerkte correcties van mijn hand uit 2007.

Die zullen intussen wel in het ronde archief liggen.

Is het erg, dat er transcriptiefouten in registers blijven staan ?

Ja, als je daar geen erg in hebt wel.

Kijk bijvoorbeeld eens op Drenlias naar de voornaam Jeesien (doopboek en trouwboek Meppel periode 1638-1669).

Het moet zijn Geesien en het staat 52 keer foutief getranscribeerd.

In mijn eigen stambomen zet ik in voorkomend geval een notitie, ik vermeld de fout met een doorhaling en zet het gecorrigeerde gegeven er achter met een kleurtje.

Mijn advies is: indien je het zelf correct vindt om fouten te melden, doen !

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat dit betreft zijn de Groninger Archieven een stuk beter. Ik kwam bijvoorbeeld in een transcriptie voor allegroningers.nl de vermelding tegen dat een aangetrouwd familielid afkomstig was uit het plaatsje Hout. Toen ik de scan bekeek leek er inderdaad Houit te staan, voor een ongeoefend oog. In werkelijkheid stond er Horst en daar heb ik melding van gemaakt. Binnen anderhalve week was dat aangepast. Hulde!

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb Jean maar even gevraagd, net zo makkelijk :

De de eerste afbeelding is van Family Search en is ook zo in het archief van Maastricht te zien, de tweede afbeelding heb ik zelf de naam en datum samengesteld door te knippen en plakken.

Ik zal het archief eens een mailtje sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het archief een mailtje gestuurd:

Beste,

Ik zit met een "probleem" wat betreft de archiefboek Geulle R.K. Par.  H. Martinus  Dopen 1620 - 1819.

Op blz 62 bovenin, zie ook bijlage 1, is de doop vermeld van Houbiers, Henricus, 21, 9, 1724 vader Thomas moeder Thijssen Petronella.  Henricus is de tweelingbroer van Gosuinus Houbiers die niet vermeld is

terwijl de doop getuigen van Gosuinus, Noorbeecks, Gosuinus Gerardus  en Thijssen Mechtildis wel vermeld zijn.  In bijlage 2 heb ik de vermelding van Gosuinus met wat knip en plak  werk bij geplaatst.

Ook op de CD van GenDaLim is Gosuinus vermeld deze heb ik ook als  bijlage [screenshot] bijgevoegd.

Graag zou ik van u willen vernemen of u hiermee iets kan doen.

Ik heb net een automatische antwoord e-mail terug gekregen dat ik binnen 3 weken antwoord kan verwachten, ik ben benieuwd

Onderwerp Automatisch antwoord

Geachte heer / mevrouw,

Uw e-mail is door Het Regionaal Historisch Centrum Limburg  ontvangen.

Wij streven ernaar uw vraag binnen drie weken te beantwoorden.

Wilt u informatie uit de archieven en collecties van Het Regionaal Historisch Centrum Limburg , dan raden wij u aan www.rhcl.nl te raadplegen. Hier vindt u onder andere een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden en onderzoekstips voor de meest populaire bronnen en onderwerpen. Bovendien staan er diverse webformulieren op onze site: voor het reserveren van archiefstukken, voor het bestellen van fotokopieën voor het geven van een zoekopdracht, het reserveren van een vergaderruimte, het reserveren van een rondleiding en een overzicht van onze tarieven. Hiermee kunt u een gerichte vraag stellen of een bestelling plaatsen. U kunt zelf online zoeken in onze archieven en collecties en in onze beeldbank, bibliotheek, procesdossiers en in Genlias. Mocht uw vraag na het raadplegen van onze website komen te vervallen, wilt u ons dit dan laten weten?

Met vriendelijke groet,

De directeur

Mevrouw drs. L. Wiggers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vandaag antwoord op mijn e-mail gekregen:

Datum 25 januari 2013

Onderwerp Ontbrekende gegevens klapper DTB Geulle

Kenmerk 2013-066-HV

Uw kenmerk

Bijlage(n)

Behandeld door Mw. Henny Vijgen

Geachte heer Janssen,

Hartelijk dank voor uw email van 22 januari jl. waarin u ons attent maakt op de ontbrekende gegevens van de doop van Gosuinus Houbiers in de doopklapper van de parochie Geulle.

Na controle van het kerkregister van Geulle is deze informatie aan de klapper toegevoegd.

Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet,

De directeur

Mevrouw drs. L. Wiggers

Dus lijkt het mij het beste om ontbrekende e/o foute gegevens aan het archief door te geven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...