Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Duitse tekst, welk jaar?


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een huwelijkse bijlage betreffende het tweede huwelijk van Ernst Gustav Wilhelm Cohen (tot 1800 Ephraim Benjamin Cohen), en Geertruida Johanna Wannee, in 1835, Lonneker.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dit document het bewijs dat zijn eerste vrouw, Phillippine Amelie Henrietta Bernhard in Berlijn overleden is.

Ik lees 17 december, en begraven op de 22e, 59 jaar oud. Maar het jaar?

Dat lijkt op Ein tausend Acht hundert Drei und Dreiszig. Maar voor alle zekerheid, kan het wat anders zijn? En wat  staat er tussen de namen Bernhard en Ernst? Ik zie er Kaufmann, dat kan kloppen, en volgens mij staat er Ehefrau achter Cohen.

In 1831 al lieten Ernst Gustav en Geertruida hun twee eerste kinderen dopen in Londen. De oudste was volgens hun verklaring in 1829 geboren.

Het lijkt dus wel duidelijk, al wordt Ephraim oftewel Ernst steeds beschreven als een eerzame man, erudiet, muzikaal begaafd, enz. enz. Hij was in 1766 geboren, zij in 1810! Zo te zien had hij nog meer talenten.

Zijn naams aanneming in 1800 is een paar plaatjes eerder, image 754, zie ik het goed, en was dat bij gelegen heid van een doop?

"Banquier herr(?) Ephraim Cohen in ..... empfangen", en dan behoud van naam Cohen en de nieuwe voornamen aangenomen.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

des abwesenden Kaufmanns Herrn

der Banquier Herr Ephraim Cohen aus Amsterdam die heilige Taufe empfangen

De rest is goed.

Het dodenregister is van de Jersalem(s)kirche te Berlijn.

Het doopboek is van de Friedrichswerdersche Kirche te Berlijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel, Chris.

Abwesenden, ik zie het nog niet echt, maar dat is een kwestie van even laten liggen denk ik.

Maar het klopt wel:

Ik heb inmiddels de huwelijken en bijlagen van twee kinderen uit het eerste huwelijk gevonden in 1826 en 1828. Na vluchtige blik: in beide gevallen woonde papa in Baarn en mama in Berlijn. Bij een zit ook een document, een heel erg Duits handschrift, waar ik in ieder geval al de namen Ephraim Cohen en Ernst enz. en  Ev. Reform Kirche herken. Ik denk ook zelfs Judentum en Christ....

Terwijl de vaders leeftijd steeds genoemd wordt heb ik die van moeder nog niet kunnen ontdekken behalve dan 59 bij haar dood.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even verderop staat 'abwesenden Wittwer', de schrijver maakt een (ongebruikelijke) lange eindhaal naar beneden bij de 'w'.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

20t3vo7.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry, beetje late reactie, maar het is helemaal duidelijk.

Hij lijkt al vanaf 1804 abwesend geweest te zijn, en dat hij zo eerzaam was klopt niet erg.

Der Berliner Salon im 19. Jahrhundert: 1780-1914, p 70-71 and 623

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vanaf 1810 was hij directeur van de Baarnse Tapijtfabriek. Ik heb een vermoeden dat hij in de tussentijd in Engeland zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 years later...
  • Forumleden Groep

Dag Loes,

 

Ik ben voor de historische kring van Baarn bezig met een artikel over de familie Cohen in Baarn en ben benieuwd waar je hebt gevonden dat het oudste kind van Cohen en Wannee al in 1829 was geboren. Ik vind online wel een doopcertificaat voor die dochter, alleen weer vreemd dat ze in een andere parish gedoopt is dan haar broer in 1831. Ook ben ik op zoek naar doop/geboortebewijs van zijn jongere kinderen bij Philippine Bernhard, beschik je daar misschien over?

 

Met vriendelijke groet,

Jet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...