Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Archieven, aardig en aangenaam


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op dit forum is al eerder gesproken over archieven en hun archivarissen/medewerkers/sters, goede en minder goede ervaringen. Wat is de taakomschrijving van een archivaris, behalve zorg te dragen voor het papier, hoe gastvrij is de dienstverlening naar de bezoeker/klant?

Soms krijgen ze kritiek maar ze doen hun best, en wie zijn wij, gebruikers van de archieven om daar over te oordelen?

Het lijkt me een goed moment om alle negatieve berichten en ervaringen uit het verleden (en heden) hier NIET te noemen, en alleen te gebruiken als we iets positiefs te melden hebben.

Dames en heren van de archieven, doe uw best en verdien een plekje in dit topic!

Graag wil ik een start maken:

Gemeente Den Helder wil ik in het zonnetje zetten en een pluim geven voor de hulp die ik kreeg bij een recent onderzoek.

Een geweldig enthousiaste en betrokken medewerkster van de afdeling publiekszaken; haar naam zal ik op verzoek niet noemen, ze loopt anders het risico dat de telefoonlijn overbezet raakt.

Op eigen initiatief werd alles uit de kast getrokken, binnen de regels van privacy, om op zoek te gaan om mijn vraag te beantwoorden. Kosteloos kreeg ik bescheiden, werd meegedacht en binnen een afgesproken termijn van twee dagen met een rapportage gekomen van het resultaat.

Eerder heb ik goede ervaringen opgedaan in of met archieven, maar dit overtreft alles. Helemaal top.

Daarom voor deze mevrouw: 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thumps_up7.gif" alt="^gg">

(&:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemen.gif" alt="b--">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed plan, ik heb er ook wel een:

Sta ik in Alkmaar foto's te maken van een 17e eeuws trouwboek, komt het hoofd studiezaal op me af, terwijl hij zegt: "Ik stel voor, dat u daarmee ophoudt." Oeps, had ik iets verkeerds gedaan? De flitser van mijn camera stond echt uit...

Om zijn zin af te maken met: "We halen even het origineel uit het depot, want de kopieën die u nu staat te fotograferen zijn heel slecht leesbaar."

Kijlk dat noem ik meedenken en dat verdient een pluim.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Richard,

Wat een aardige reactie!

Ik kan mij voorstellen dat je even schrikt. Er is opgelet of je mag fotograferen en gaat je gang.

Dit is echt bijzonder, dat de medewerker uit zich zelf zegt, om het origineel uit het depot te halen. Dat verdient zeker een dikke pluim!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Meestal moet je ergens om vragen, maar gelukkig zijn er meer archieven die zeer klantvriendelijk zijn.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt aardig zijn ze in België en Duitsland. Ze vinden het daar helemaal fantastisch dat je honderden kilometers reist om een of twee voorouders te ontdekken. "Mijnheer, de familienaam die u onderzoekt kan zowel katholiek, evangelisch-luthers als joods zijn"zei de dame van een studiezaal in Duitsland en ze kwam met drie dikke doopboeken aan. (Ik had alleen het katholieke en het evangelisch-luthers doopboek aangevraagd!) In Brussel mocht ik in kaartenbakken kijken, waarvoor je eerst toestemming nodig had van de archivaris "Omdat ik van zover kwam"

Met vriendelijke groet,

Henk Sonnemans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is toevallig Richard, binnenkort mag in in datzelfde Archief Alkmaar aanwezig zijn bij het filmen (TV) van de originele kranten uit 1940 en de boeken van inschrijving overlijdensaktes. Het verzoek via de mail werd kort maar krachtig beantwoord: "Totaal geen probleem, van harte welkom" , alvast een tweede bloemetje voor Harry de Raad

(&: (&:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom al tientallen jaren in Nederlandse en Belgische archieven en zo nu en dan ook in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Ben al die jaren door de medewerkers van de archieven zeer vriendelijk en behulpzaam geholpen. Zonder hun medewerking, geen enkele uitgezonderd, zou ik niet alle moeilijke historische en genealogische onderzoekingen goed hebben kunnen afronden.

Maar ook alle lof aan de medewerkers en vrijwilligers achter de schermen, die het mogelijk maken dat men de stukken kan raadplegen.

Daarom:  (&: (&:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Vandaag wil ik Peter Kroesen van Stads Archief Amsterdam in het zonnetje zetten.

Ik wist van het slachtoffer van de onderzeeboot 0-13 dat zijn overlijden is gezet op 19-6-1940, alleen het overlijden is pas in 1948 ingeschreven; zonder juiste datum is het geen zoeken in GenVer en de 10- jarentafel is nog niet online.

Een vriendelijk verzoek is ook vriendelijk beantwoord; 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Met het juiste register, folio en aktenummer  boi& was het vinden van de akte in GenVer een fluitje....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_fluitend.gif" alt="flu(">

Nu niet allemaal Peter mailen hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Sociale media, Twitter, waar ben ik aan begonnen. Archieven volgen mij en ik hen. Stel ik een vraag aan @NHArchief, krijg ik een persoonlijk antwoord om twee uur snachts, weekend, wat een service 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

In topic

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb ik de lezers bedankt, hier toch nog maar even apart de pluim voor Jacques Hartman van het CBG. Hij wist het wel en zijn collega Amsterdam niet, maar die had al een pluim 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_fine.gif" alt="B-7">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

ik wil de gemeente raalte een dikke pluim geven ik zocht een huwelijksakte het stel was in raalte getrouwd dus belde met raalte na het doorgeven van de gegevens zij de mevrouw aan de andere kant van de lijn u hoort nog van mij ik wil uw adres gegevens hebben die gaf ik haar door ik vroeg haar nog wat gaat het kosten de mevrouw zei o daar komen we wel uit een week of 2 later lag er een envelop in de bus uit raalte en bij opene viel mijn mond open de huwelijksakte o orgineel gemeente papier in kleur en een kopie in zwart/wit en de kosten ja dus helemaal niks nada ik was super blij

dus gemeente raalte ben de naam van de mevrouw vergeten een dikke pluim   

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

bij deze geef ik het gemeente archief van rotterdam een dikke pluim ze waren super behulpzaam vandaag er zaten vandaag 2 kanjers van medewerkers 1 man en 1 vrouw

gemeente archief een dikke pluim voor jullie speciaal voor de 2 medewerkers

gr ingetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Het Gemeentearchief Zaanstad verdient een plekje in het zonnetje. Sinds enige tijd zitten ze op een nieuwe lokatie in het stadhuis. Het mooie is, dat dat stadhuis vastzit aan het station. Vanuit de trein loop je dus binnen 1 a 2 minuten zo het archief binnen.

De nieuwe studiezaal is ruim en licht, er staan voldoende pc's en leesapparaten voor fiches. De bemensing van de studiezaal is erg attent, maar dat was op de oude lokatie ook al zo.

Er is maar een klein minpuntje: de vrijdagopenstelling is er niet meer. Niet handig als je vrijdag ATV hebt, maar niets aan te doen. Er moet nu eenmaal bezuinigd worden.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Ik moet echt nóg een pluim geven aan Gemeentearchief Zaanstad, vanwege fenomenale hulp bij mijn onderzoek. Het hele verhaal is wat te lang om hier neer te zetten, dus heb ik het op mijn blog gezet. Te zien op: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...