Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

(Den Haag) George Smaal en Kristina Johanna Kronenberg


addm

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 19-08-1835 huwen te 's Gravenshage

Catharina Wilhelmina Smaal (1810 Den Haag - 1859 Den Haag) en Willem van Oosten (1805-1859)

De ouders van Catharina Wilhelmina worden in de akte ook genoemd:

George Smaal en Kristina Johanna Kronenberg.

Van deze twee personen ben ik op zoek naar geboorte, overlijdens en trouw-data.

George Smaal (opperman, metselaar) wordt in de trouwakte van zijn zoon Andries Smale ook genoemd als George Schmale, in een andere akte als George Smal. Een kleinzoon van George heeft als familienaam Smalen.

Kristina Johanna is ook terug te vinden onder de naam Johanna Christina Kroonenborg en Christina Croonenborg.

Volgens de trouwakte wonen beiden te Den Haag in 1835.

Verder onderzoek met een veelvoud aan varianten op de achternamen leidt vooralsnog tot een dood spoor. 

Heeft iemand een suggestie of mogelijke informatie over deze personen?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste addm,

uit je vraag maak ik op, dat je nog niet

ter plaatse in het haagse archief hebt gezocht.

Dat zal ik in de loop van de week wel even voor je doen.

Intussen kun je zelf de huwelijksbijlagen bekijken:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat opzoeken in de huw bijlagen van de ouders heeft in de meeste gevallen alleen zin als ze al overleden zijn ten tijde van het huwelijk.

Ook ik dacht daaraan en heb zelfs gezocht. Gv #383 1835

Dat was dus voor niets, want beide ouders zijn in levende lijve bij het huwelijk aanwezig.

Het is wenselijk bij een volgende zoekvraag te vermelden of de ouders nog leven.

Voor de bijlagen is de start op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(img 3275)

Met vriendelijke groet,

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Alvast bedankt voor de tip, heb niet de informatie gevonden die ik zocht maar wel een persoonsbeschrijving van Willem van Oosten. Was ik niet naar op zoek maar vind het erg leuk deze tegen te komen.

Jan, ik ben erg benieuwd wat je in het archief boven water weet te halen.

Erg bedankt alvast voor de moeite.

Mvg,

addm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Archie,

de huwelijksbijlagen zijn voor mij in zoverre interessant, dat daarin vermeld is,

dat Catharina Wilhelmina is gedoopt (geref.) in de Kloosterkerk op 31-5-1810

als dochter van George Smaal en Kristina Johanna Kroonenberg, en

geboren is op de 22e.

Dat scheelt mij zoekwerk in het archief.

vriendelijke groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het huwelijk van dochter Caroline in 1858 is vader George al overleden.

Hij moet dus zijn overleden tussen 1835 en 1858.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Annemarie57

Kan je iets meer geven van dat huwelijk, waar en met wie evt akte nr

met vriendelijke groet

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Akte nummer 625 van 1858.

Hier het overlijden van George aktedatum 8 juli 1844 Den Haag, overleden 6 juli, ouders onbekend, geboren te Hessen Kassel.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Annemarie57

Haar moeder leeft nog in 1858 in levende lijve aanwezig bij het huwelijk van Caroline Schmale.

[

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

met vriendelijke groet

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja dat weet ik, zal ik morgen wel eens naar kijken, zal ook wel in Den Haag zijn overleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Dank je wel Annemarie

(en nog de beste wensen)

De link is verlopen, daarom hier een

permanente link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu ik weet, dat hij uit Duitsland kwam, zal ik hem

waarschijnlijk onder de voornaam Johann Georg moeten zoeken.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Op 1-11-1801 zijn in Den Haag ondertrouwd

Georg Schmale, JM van Waldehoche(sic) en Christina Johanna Croonberg, JD van alhier, beiden wonend alhier.

Ze zijn in de Nieuwe Kerk getrouwd op 8-11-1801.

Van hen vond ik de volgende kinderen, allen gedoopt in de Kloosterkerk (gereformeerd)

Willemina Magdalena, 16-3-1800, getuige Wilhelmina Hendrika Kronenberg

Arrietta, 15-8-1802, getuige Catharina Aamment

Henderika Cicilia, 7-10-1804, get Henderika Cicilia van Brinkom

Georg, 5-7-1807, geen getuigen vermeld

Catharina Wilhelmina, 31-5-1810, getuige Catharina Wilhelmina Kronenberg

Bij de laatste doop is vermeld: wonend wijk H-31, en: allen lidmaten.

In de goed bijgehouden lidmatenregisters komen ze echter niet voor.

Georg is niet vermeld in het haagse burgerboek.

Het lijkt me mogelijk, dat er verder in geboortes in de BS ook nog kinderen te vinden zijn.

Op 2-12-1778 is in de lutherse kerk gedoopt Christina Joanna,

dochter van Johann Andreas Croonberg en Hendrika Koors.

Van dit echtpaar kon ik verder maar èèn kind vinden, Henderica Wilhelmina uit 1763.

De rest is mogelijk elders gedoopt?

Op 1-8-1762 zijn in ondertrouw gegaan

Johann Andreas Kroneberg, JM van Sachsen Gotha, en Hendrika Koors, JD van alhier, beiden wonend alhier. Ze zijn getrouwd op 15-8-1762.

Andreas werd burger van Den Haag in 1767, met de toevoeging: luthers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nu komt er wat schot in de zaak, leuk!

Voor Hendrica Koors heb ik ook de overlijdensdatum gevonden: 04-03-1813 te Den Haag

(

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Overlijden 1813-1815, image58 van 780)

Nu is mijn frans bijzonder pover, maar wat ik er uit op kan maken is dat Hendrica 74 jaar oud is geworden en dat haar zoon George Schmaal genoemd wordt, die in 1813 38 jaar oud is. Ik kan het niet goed ontcijferen, maar volgens mij wordt Hendrica als weduwe van Andreas genoemd. Hendrica is dus circa 1739 in den haag geboren. George zou omstreeks 1775 geboren zijn.

Tevens de naam van haar ouders: Johan (Jan) Coors / Koors en Christina (Stijntje) Steltman (bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Wat ik niet zo goed snap is dat ze in 1762 in den haag trouwen maar dat Andreas (wordt in de overlijdenakte van 1813 Andries genoemd) pas 5 jaar later haags burger wordt. Ben ook niet erg bekend met de gewoonten omtrent immigratie en naturalisatie in die tijd.

Op 27 mei 1812 in 's-Gravenhage wordt zoon Andries Schmale geboren, dat is het mij laatst bekende kind van George.

Waldenhoche, iemand enig idee waar dat lag? Ik neem aan in de regio hessen kassel, maar op de kaart is niets terug te vinden wat qua naam op waldenhoche lijkt.

Nu nog op zoek naar:

- overlijdensdatum kristina johanna kronenberg

- geboortedatum George Schmale

- de gegevens van de ouders van George

- geboortedata van de ouders van kristina johanna

- overlijdensdatum van Johann Andreas Kronenberg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste addm,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

geeft nog een hoop extra details!

De reden, dat Andreas het burgerschap kocht, was waarschijnlijk

omdat hij zich pas in dat jaar definitief in de stad vestigde (en er zijn

winkeltje begon?)

Niet dat het burgerschap in die jaren nog veel voorstelde, maar

baatte het niet, dan schaadde het niet. Het werd in 1795

afgeschaft vanwege de gelijkheid van alle mensen.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het burgerschap is geen naturalisatie. Ook vreemdelingen konden het burgerschap aanvragen. Het voordeel van het burgerschap was dat men vrijgesteld was van sommige belastingen, c.q. minder belasting betaalde. In die tijd waren belastingen indirect, te vergelijken met bijv. BTW nu. Als je een handeltje opzette was het voordelig de impost op de goederen die je verhandelde te minimaliseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Chris... er zit wel wat meer achter een burgerschap dan dat, dacht ik.

Maar in elk geval: je kan helemaal niet zomaar een handeltje opzetten in een stad. Dan werd je besprongen door het kooplieden-gilde: eerst lid worden, s.v.p.  En voor dat lid worden van een gilde had je in negen van de tien gevallen het burgerschap nodig. Kortom: een handeltje opzetten in een stad was een kostbare aangelegenheid.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een zoekvraagje op fs naar george schmale levert iig een mogelijke kandidaat:

Johann Georg Schmoll

birth 25 Sep 1774

christening 27 Sep 1774

EVANGELISCH, BISCHOFSHEIM, STARKENBURG, HESSE-DARMSTADT

residence 1774 Bischofsheim, Starkenburg, Hessen-Darmstadt

Parents: Johann Adam Schmoll, Elisabetha Catharina

Qua leeftijd zou het kunnen (38 jaar op 13-4-1813).

Zie nu te zoeken naar Waldenhoche op deze kaart. Je zou toch zeggen dat t er op moet staan..

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Voor mijn stamboomonderzoek ben ik ook geïnteresseerd in George Schmale (Smale / Smalen / mogelijk andere varianten). De overlijdensakte die hierboven wordt genoemd is mij bekend en de eerdere posts over hem heb ik uitvoerig doorgenomen. Deze bevatten al veel waardevolle informatie. Veel van deze informatie heb ik niet zelf kunnen terugvinden en daarnaast ben ik nog op zoek naar aanvullende informatie.

 

Waar ik nog naar op zoek ben, is de aansluiting met Hessen-Kassel waar hij geboren zou zijn en de gebeurtenissen die zich in Den Haag hebben afgespeeld. Heeft er iemand een idee op welke manier ik verder zou kunnen zoeken in Duitsland? En wanneer is hij naar Nederland is gekomen?

 

Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe Gast Jan Clavaux hierboven (8 jan 2013) aan al deze trouw- en doopgegevens is gekomen. Zijn deze makkelijk zelf te acherhalen? Via internet of andere bronnen? Ik moet erbij zeggen dat ik mijn onderzoek pas net gestart ben en nog erg mijn weg aan het zoeken ben.

 

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij verder kunnen helpen, ondanks dat dit topic al een aantal jaren niet meer actief was!

 

Vriendelijke groet,

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Robin_79,

 

Een vraagje van u kan ik beantwoorden, Jan Clavaux bezocht regelmatig voor anderen het stadsarchief in Den-Haag.

Daar komen zijn antwoorden dus van. U kunt via FamilySearch waarschijnlijk zelf ook de verschillende DTB bronnen nalopen om dan met eigen ogen te zien wat hij vond. [Goed eigenschap, want al is hij een goede onderzoeker die erg accuraat werkt, zelf bekijken is altijd het beste].

Mocht u dan niet vinden wat u zoekt, laat weten en kan ik kijken wat ik [of ander forumleden] eventueel nog kan vinden. Dat geldt ook voor als u er niet uit komt met zoeken.

Succes en met genealogische groet,

sadminF

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag sadminF,

 

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik heb al weleens naar de DTB bronnen gekeken op internet, maar zag toen door de bomen het bos niet. Ik ben van plan om nu te beginnen bij het archief in Den Haag.

 

Mochten er intussen nog andere forumleden zijn met tips, dan houd ik mij aanbevolen!

 

Groeten,

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Bests Robin,

 

DTB boeken hebben een andere benadering nodig dan de Burgerlijke Stand. 

Allereerst is het belangrijk om de religie van de voorouder te weten. Meestal dan. Daarom zijn de data die Jan Clavaux noemt een leuke oefening om gewend te raken aan de DTB bronnen. 

Ik zal straks u een paar links sturen waar ze wat betreft Den Haag staan. 

(Ben nu even onderweg ^-^ )

 

Met een genealogische groet, 

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
22 uur geleden zei sadminF:

Bests Robin,

 

DTB boeken hebben een andere benadering nodig dan de Burgerlijke Stand.

Allereerst is het belangrijk om de religie van de voorouder te weten. Meestal dan. Daarom zijn de data die Jan Clavaux noemt een leuke oefening om gewend te raken aan de DTB bronnen.

Ik zal straks u een paar links sturen waar ze wat betreft Den Haag staan.

(Ben nu even onderweg ^-^ )

 

Met een genealogische groet,

sadminF

 

Dag sadminF,

 

Ik ben erg benieuwd naar de links en informatie om verder te zoeken, wederom bedankt voor uw reactie!

 

 

Groeten,

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Beheerder

Hallo Robin,

Om u een beetje op weg te helpen met uw zoektocht laat ik zien via de bovenstaande berichten hoe de forumleden verder zijn gekomen. Daarmee geef ik ook links hoe u bij de gegeven info komt.
Wellicht geef ik zaken aan die u al weet, dat moet u dan maar voor lief nemen. ;-)

 

Als 1e is er een link in het 3e bericht [Archie] naar de huwelijkse bijlagen van dochter Catharina [ gaat ga ik verder nu niet op in, maar de huwelijkse bijlagen zijn wel de manier op de overstap te maken van Burgerlijke Stand akten naar de DTB [Doop, Trouw en Begraaf], die minder informatie bevatten en waarbij het belangrijk is om de religie van de voorouders te weten.
Die van Catharina is gereformeerd [Kloosterkerk]
De link verwijst naar FamilySearch die heel veel aan scan van Nederlandse bronnen vrij op Internet heeft geplaatst. Ik gebruik veel de link naar de Nederlandse bronnen site dat is:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Nu hebben Annemarie/Archie al de link naar het overlijden van George gegeven en daar gaan we straks meer verder. In de huwelijks akte van dochter Catharina staat dat haar beide ouders nog in leven zijn en wonend in D-H, dus na AUG 1835 overleden vermoedelijk in D-H
[Ik teken dit altijd op en zet bij de personen in mijn bestand overl na + datum, dan zoek ik een eventuele volgende keer niet meer eerder]
Dochter’s doop:
Het gezin blijkt dus gereformeerd te zijn, en we weten dat dochter in 1810 geboren is en Jan Clavaux heeft de datum opgezocht 22 MEI 1810 D-H [gedoopt op 31 MEI]
Er is een hulpsite die doorlinks naar de scans van FamilySearch en zeker voor ‘beginners’ erg handig, ikzelf gebruik 99% van de tijd FamilySearch zelf omdat ik daar jarenlang ervaring in heb opgedaan, maar voor u zeker een goed opstapje om bij de juiste scans te geraken, het is zoekakten.nl  Ga op zoekakten naar de provincie [ZH] dan naar de plaats ’s-Gravenhage en dan naar de juiste religie en periode. Nu weten we dat het de Kloosterkerk is, als u dat niet weet moet u dus alle gereformeerde scan doorlopen. Klik op index en dan periode 1800-1811
En dan wordt het bladeren, deze keer makkelijk omdat we de exacte datum kennen, naar de doop;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Nu verder met  George Schmale (Smale / Smalen )
Het Haagse gemeente archief heeft de BS online gezet en doorzoekbaar gemaakt, dus daar gaan we heen om het overlijden te vinden, link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Nu is de familienaam verschillend gespeld dus moeten we uitproberen, wel weten we de periode 1835-1858 dat vullen we in en we gaan voor overlijden. Ik vulde in Schma* en daar kwam het overlijden al uit. Klik op de naam en dan onderaan op ‘scan bekijken’, onderaan kunt u eventueel de scan downloaden. Overleden 06 JUL 1844 in D-H [aangifte 08JUL- aktenr.962]
Overleden als: George Schmale, wonende alhier; 78 jaar oud en geboren in Hessen Kassel, gehuwd met Christina Cronenberg; ouders niet bekend. { we halen hier dus uit dat zijn partner later is overleden.]
Helaas geen ouders, jammer; Wel weten we nu dat hij ongeveer in 1766 in Hessen Kassel is geboren.

 

Dus gaan we naar het huwelijk kijken, dat was voor 1811 en noemen we trouw of ondertrouw
Annemarie vond dit ook als, daar staat wel een plaats bij, Waldehoche, Hessen Kassel.
En daar lopen we een beetje vast, ik heb gekeken of ik de plaats kon vinden in een DTB herkomst plaatsen bestand, maar helaas kan ik er niets echt van maken. Er is een Walverode thans Welferode in Hessen en een Welferoda thans Welferode, Hessen. Daarvoor zou ook de originele handschrift erbij moeten om te zien wat er van te maken valt.

Ik zou nu persoonlijk toch naar het Gemeentearchief in Den-Haag gaan en bekijken of er meer over George en eventuele ouders te vinden is, dat kan door bijvoorbeeld notariële archieven, zoek dan voor testamenten; of kijk of er een zogenaamde akte van indemniteit is [een soort borgstelling of ontlastbrief voor de nieuwe plaats van bewoning]

Om verder te zoeken in Duitsland heeft u dus een beter plaats beschrijving nodig en dat zal niet eenvoudig worden.
Er staan wat bronnen op FamilySearch over Hessen en je kan daarin zoeken dmv deze link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dit is een Duitse site;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Verder blijf ook googlen op de verschillende spellingen, wie weet is er ergens iemand die een website met dezelfde voorouder heeft, neem het dan niet klakkeloos over maar zoek de gevonden data na in de archieven.

 

Hopelijk heb ik u een beetje op weg geholpen.

Met een genealogische groet,
sadminF

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo sadminF en mensen die meelezen,

 

Ik had uw bericht al gezien, nu ben ik in de gelegenheid om uitgebreid te reageren.

 

Allereerst hartelijk dank voor uw uitvoerige reactie! Dankzij uw informatie ben ik verder gaan zoeken en heb ik weer iets kunnen vinden. Zo heb ik de huwelijksakte kunnen vinden van het huwelijk tussen Georg en Christina op 08-11-1801. In deze akte staat vermeld dat Georg is geboren "in het Waldecksche":

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Waldeck ligt vlakbij Hessen-Kassel. Ik heb de akte van ondertrouw (d.d. 01-11-1801) niet kunnen vinden waarin wordt gesproken van "Waldenhoche", maar dit lijkt enigszins op "Waldeck" / "Waldecksche". Belangrijkste stad in Waldeck is/was Arolsen, hier wil ik nu verder mee aan de slag gaan.

 

Mogelijk is Georg als soldaat van het Waldeck Regiment naar Nederland gekomen. Het 1e regiment zou in 1797 in Den Haag hebben verbleven (bronnen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Chronologisch is dit goed mogelijk. Ook nog iets om nader te onderzoeken. In het Nationaal Archief ben ik nog wel dit tegen gekomen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier wil ik z.s.m. achteraan.

 

Wat mij verder nu pas opviel: Georg en Christina hadden al een kind voordat zij gehuwd waren. Dat lijkt mij ongebruikelijk voor die tijd?!

 

Ik heb het idee dat er nog meer valt te vinden en daar ga ik dan ook mee verder. Mocht er iemand intussen nog meer tips of info hebben, dan verneem ik dat graag!

 

Met vriendelijke groet,

Robin

bewerkt door Robin_79
tekst toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hallo Robin,

 

Mooi dat u nu zelf zoekt en vindt!! Waldeck zou heel goed kunnen. Ik heb zelf ook nog gezocht in de ondertrouw akten bij FamilySearch maar niets gevonden. 

Het kan heel goed zijn dat het ondertrouw archief waar het in staat nog geen scans online hebben. 

 

Als er bronnen zijn van zijn regiment dan liggen die in het Nationaal Archief in Den-Haag. Ik zag dat er ook een Christian en Mattias Schmale worden genoemd, vraag me af of het broers zijn? Zo ja,wie weet komt u verder door die twee uit te zoeken. Ze komen allemaal terecht in het 1e regiment van Waldeck.

 

Kinderen geboren voor het huwelijk was niet ongebruikelijk in die tijd. Zeker niet onder soldaten en boeren. Boeren wilden vaak eerst wel even weten of hun liefje voor nageslacht kon zorgen. ^-^
Kerkelijke wetten waren daar natuurlijk op tegen, vandaar dat je vaak aantekeningen in doopboeken ziet bij kinderen die buiten het huwelijk werden geboren.

Vroedvrouwen werden opgedragen tijdens de barensnood om de naam van de vader te vragen. 

 

Ik ben en blijf heel erg benieuwd of u verder komt met George Schmale!! 

Met een genealogische groet, sadminF 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...