Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

USA: Nederlandse familienamen in het buitenland


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Al een paar eeuwen geleden, zijn de eerste Nederlanders naar andere landen vertrokken om daar een (beter) bestaan op te bouwen. Velen gingen naar de Verenigde Staten van Amerika, maar ook Canada en Australië waren populaire emigratielanden. In Nederlandse archieven zijn van deze mensen vaak alleen geboorten of hooguit een huwelijk bekend maar zijn ze daarna spoorloos.

In mijn blog

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb ik een lijst samengesteld van voornamelijk Amerikaanse blog/sites waarvan de eigenaar Nederlanders tot zijn voorouders rekent. Veelal doet zij/hij daar ook onderzoek naar maar lang niet altijd is men met dat onderzoek al in Nederlandse archieven aangeland. Soms is er alleen maar een naam die wel heel erg Nederlands klinkt, anderen zijn al veel verder.

In totaal telt de lijst nu 199 Nederlandse namen, waarvan een aantal meer dan eens voorkomt. Wanneer u naar de daar genoemde namen kijkt, bedenk dan wel dat het vaak de Engelse/Amerikaanse versie van een Nederlandse naam is. Voorvoegsels worden vaak aan de naam zelf gekoppeld (VandenBos), onze lange ij wordt vaak y (Luyendyk), de oe-klank wordt oo (VanderPool) en ook verdere verbasteringen zijn mogelijk.

De lijst wordt nog regelmatig aangevuld, zie daarvoor de update-sectie onderaan.

Dus als u ergens een verdwenen voorouder in uw stamboom hebt, kijk eens in deze lijst. Via de betrokken site, of soms ook via twitter, kunt u contact opnemen. Uw ervaringen met die contacten hoor ik graag. Alle betrokkenen hebben hun expliciete toestemming gegeven om op mijn blog vermeld te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

De lijst van blogs/sites met namen van buitenlanders, die van Nederlandse emigranten afstammen, is weer uitgebreid met 8 blogs. Er staan nu in totaal 221 familienamen op. Die lijst vindt u op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Onderaan de lijst, in het update-gedeelte, ziet u welke blogs recent zijn toegevoegd.

Voor toevoegingen kunt u nog steeds bij mij terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumleden Groep
Peter Miebies

De genoemde lijst op mijn blog wordt nog steeds aangevuld. Er worden nu 70 voornamelijk Amerikaanse blogs getoond met in totaal 245 achternamen.

Ik hoor graag wanneer hier leuke/nuttige contacten uit voortkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...