Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie kent de herkomst van Johannes Perset/Posset te Witmarsum.


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal,

ik probeer het nog maar weer eens, deze vraag stelde ik een tijd geleden op het Tresoarforum zonder een oplossing te krijgen, de afstamming van Theodorus Johannes Posset, een voorvader van me. Bij mijn grootmoeder stond hij bekend als "Dorus de kruiper", want zo wist ze te melden, hij had geen benen. Beroep: kermisreiziger. Het laatste klopt met de feiten, want hij wordt genoemd als koekblokhouder. Het eerste kan ook kloppen, want hij wordt wegens "lichamelijk gebrek" afgekeurd voor de nationale militie.

Zijn doop:

Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1808, doopjaar 1808

Dopeling: Doris

Geboren op 27 november 1808

Gedoopt op 11 december 1808 in Witmarsum

Zoon van Johannis Perset en Mintje Jacobs

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

Dopeling : THEODORUS

Vader : JOHANNES .....

Moeder : MINKE JAKOBS

..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Bron:

Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)

Herv. gem. Witmarsum, doop 1683-1811

De ouders zijn niet getrouwd gevonden. Mintje (her)trouwt op zeker moment:

Huwelijksakte Wonseradeel (mairie Witmarsum), 1816

Man : Ale Jans de Beer

Vrouw : Mintje Jacobs

Datum : 27 april 1816, akte nr. 4

En dat maakt haar -waarschijnlijk of mogelijk- een soort bigamiste, want als zoon Theodorus trouwt:

Huwelijksakte Wonseradeel, 1836

Man : Doris Johannes Perset

Vrouw : Doetje Piers Landstra

Datum : 21 juli 1836, akte nr. 59

kan hij noch vaderlijke toestemming overleggen noch vaderlijk overlijden aantonen. Door middel van een verklaring van zeven getuigen worden we gewaar dat de vader rond 1809/1810 met de noorderzon is vertrokken, en dat er sindsdien nooit meer iets van hem is vernomen. Een overlijden heb ik inderdaad ook nergens kunnen vinden. Moeder komt er bij haar tweede huwelijk mee weg door te verklaren dat Johannes is overleden, het gaat er nog niet zo formeel aan toe in de beginjaren van de burgerlijke stand. En als ze voor de derde maal trouwt:

Huwelijksakte Wonseradeel, 1833

Man : Theunis Klazes Dijkstra

Vrouw : Mintje Jacobs Snijdeler

Datum : 23 februari 1833, akte nr. 13

volstaat een overlijdensacte van Ale Jans de Beer

Wat ik heel graag wil weten is: waar komt Johannes Perset vandaan, en hoe verzeilt hij in het rurale Witmarsum? Ik weet waar hij geboren is door een veroordeling voor het Hof van Friesland, wegens diefstal van "twee zilveren gespen en een schier lakens kamizool" op de jaarmarkt van Wommels, in 1808. Rond 1770 te Hellevoetsluis geboren. Iemand heeft daar een keer voor me de doopboeken doorgenomen, maar, u raadt het al, niets gevonden.

Wie heeft een idee om verder te komen met dit grote raadsel?

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Andries,

moet je deze vraag wel in het Noordoost Nederland deel stellen ?

Daar ligt de herkomst vast niet !

Naast het Tresoarforum meen ik me te herinneren dat je hem ook op SF hebt geplaatst.

Is het een idee om de linken hier te plaatsen ?

Of waren er vrijwel geen bruikbare tips ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Goed idee Maikel, ik zet hem in algemeen. Staat daar meteen ook een vraag in!

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal,

ik probeer het nog maar weer eens, deze vraag stelde ik een tijd geleden op het Tresoarforum zonder een oplossing te krijgen, de afstamming van Theodorus Johannes Posset, een voorvader van me. Bij mijn grootmoeder stond hij bekend als "Dorus de kruiper", want zo wist ze te melden, hij had geen benen. Beroep: kermisreiziger. Het laatste klopt met de feiten, want hij wordt genoemd als koekblokhouder. Het eerste kan ook kloppen, want hij wordt wegens "lichamelijk gebrek" afgekeurd voor de nationale militie.

Zijn doop:

Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1808, doopjaar 1808

Dopeling: Doris

Geboren op 27 november 1808

Gedoopt op 11 december 1808 in Witmarsum

Zoon van Johannis Perset en Mintje Jacobs

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

Dopeling : THEODORUS

Vader : JOHANNES .....

Moeder : MINKE JAKOBS

..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Bron:

Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)

Herv. gem. Witmarsum, doop 1683-1811

De ouders zijn niet getrouwd gevonden. Mintje (her)trouwt op zeker moment:

Huwelijksakte Wonseradeel (mairie Witmarsum), 1816

Man : Ale Jans de Beer

Vrouw : Mintje Jacobs

Datum : 27 april 1816, akte nr. 4

En dat maakt haar -waarschijnlijk of mogelijk- een soort bigamiste, want als zoon Theodorus trouwt:

Huwelijksakte Wonseradeel, 1836

Man : Doris Johannes Perset

Vrouw : Doetje Piers Landstra

Datum : 21 juli 1836, akte nr. 59

kan hij noch vaderlijke toestemming overleggen noch vaderlijk overlijden aantonen. Door middel van een verklaring van zeven getuigen worden we gewaar dat de vader rond 1809/1810 met de noorderzon is vertrokken, en dat er sindsdien nooit meer iets van hem is vernomen. Een overlijden heb ik inderdaad ook nergens kunnen vinden. Moeder komt er bij haar tweede huwelijk mee weg door te verklaren dat Johannes is overleden, het gaat er nog niet zo formeel aan toe in de beginjaren van de burgerlijke stand. En als ze voor de derde maal trouwt:

Huwelijksakte Wonseradeel, 1833

Man : Theunis Klazes Dijkstra

Vrouw : Mintje Jacobs Snijdeler

Datum : 23 februari 1833, akte nr. 13

volstaat een overlijdensacte van Ale Jans de Beer

Wat ik heel graag wil weten is: waar komt Johannes Perset vandaan, en hoe verzeilt hij in het rurale Witmarsum? Ik weet waar hij geboren is door een veroordeling voor het Hof van Friesland, wegens diefstal van "twee zilveren gespen en een schier lakens kamizool" op de jaarmarkt van Wommels, in 1808. Rond 1770 te Hellevoetsluis geboren. Iemand heeft daar een keer voor me de doopboeken doorgenomen, maar, u raadt het al, niets gevonden.

Wie heeft een idee om verder te komen met dit grote raadsel?

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Andries,

is het mogelijk om hier een mooi overzicht te plaatsen van de hele familie (ik bedoel inclusief de kinderen van Johannes en Mintje) ?

Je hebt vast een mooi programma dat zoiets kan maken.

Ik heb in dit geval het gevoel dat we meer gegevens nodig hebben, ik lees dit mooie verhaal nu voor de derde keer en weet nog steeds niet alles !

Kun je het niet ''a la dame de Huizen'' plaatsen ?

Oftewel super volledig ?

In ieder geval plaats ik de linken waar het onderwerp eerder ter sprake was, dit ivm o.a. de reacties die men heeft gegeven.

Wie weet is er ergens toch een kleine strohalm.

1)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

2)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het is toch te gek voor woorden dat een ''kruiper'' niet te vinden is......

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Andries.

Zijn er geen namenregisters van kermisexploitanten/reizigers uit die tijd?

Zoals jij Dorus beschrijft moet het wel een bekend figuur zijn geweest.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik kom vandaag niet meer bij mijn stamboomprogramma. Ik kan wel een citaatje uit een andere kwestie hier plaatsen om de namen van de kinderen van Theodorus Posset en Doetje Piers Landstra te duiden:

De namen van Theodorus en Doetjes kinderen zijn: Mintje, Jacob, Ietje, Iege, Pier, Doetje, Tjalling, Johannes, Jantje. De eerste drie naar vaders zijde, Iege en Pier naar Doetjes ouders, Doetje naar grootmoeder, Tjalling naar haar broer, Tjalle genoemd, en Jantje naar grootmoeder vaders zijde/oudste zuster. Johannes naar Theodorus' vader.

Met vernoemingen komen we dus niet verder. Ik zie het helemaal al donker in er ooit nog eens uit te komen. De vraag is inderdaad al op twee andere fora geweest, en beide plaatsingen hebben eigenlijk zo goed als niets bruikbaars opgeleverd.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik ben ze nooit tegengekomen, die lijsten. Weet iemand anders het misschien?

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Andries,

Ik zie het helemaal al donker in er ooit nog eens uit te komen

Kom op Andries, gisteren was je nog zo hoopvol !

Door de digitale ontsluitingen van de archieven zal je vraag vroeg of laat opgelost worden, ik denk eerder vroeg dan laat !

Mark my words.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op deze link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vond ik dit stukje tekst

Parochie binnenschippers, kermis- en circusexploitanten

In 2007 werd door de Nederlandse Bisschoppenconferentie voor de binnenschippers, kermis- en circusexploitanten een zelfstandige parochie opgericht. Met de oprichting van deze nieuwe ‘personele parochie’ werden de Landelijke Instelling R.-K. Schipperspastoraat en de Landelijke Instelling R.-K. Kermis- en Circuspastoraat opgeheven. Landelijk hoofdaalmoezenier B.E.M. van Welzenes s.d.b behartigt het pastoraat in de personele parochie.

Ook werd verwezen naar de website van de internationale organisatie voor kermis- en circuspastoraat,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien dat je hiermee iets verder komt met je onderzoek.

PS Ik ben wel benieuwd naar een overzichtje zoals Maikel voorstelt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik denk eigenlijk niet dat de persoon om wie het gaat, Johannes Perset of Posset ook in het kermisvak zat. Geboortig van Hellevoetsluis, dan gaan mijn gedachten eerder naar de marine en aanverwante bezigheden. Een voorbeeld van een overzicht houd je tegoed. Op het tresoarforum toont Embe regelmatig kunsten van die aard, kun je ook even bekijken!

groetjes, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...