Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

crematorium


sabine leis

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik heb een vraag, bestaan er ook gegevens van mensen die gecremeerd zijn?

En zoja waar kan ik die vinden?

thnxxx alvast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sabine,

net als de mensen die begraven worden kun je de gegevens van gecremeerden op de sites zoals die van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vinden.

Van de mensen die begraven worden is meestal wel een steen met gegevens, van mensen die gecremeerd worden was tot voor kort meestal geen steen.

Sinds de opkomst van urnenmuren is dat overigens wel aan het veranderen.

Vroeger zag je ook wel eens een kleine steen die bij overleden (voor)ouders werd geplaatst.

Sites als die van Graftombe maken overigens geen onderscheid tussen crematie of begraven.

Logisch, je ziet het vaak niet aan de buitenkant.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

heel erg bedankt, voor mij was het even niet duidelijk, vandaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Sabine,

Nabij het crematorium en soms ook op begraafplaatsen zijn velden aanwezig waar het as van de overledenen gestrooid kunnen worden. In Waalwijk (stadsdeel Baardwijk) is op een RK begraafplaats zo'n strooiveldje aanwezig met daarbij een gedenkteken met de namen van overledenen waarvan de as daar is gestrooid.

Ik weet niet hoe het bij crematoria het geval is.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Misschien ten overvloede, maar de plekken waar de crematies hebben plaatsgevonden houden een administratie bij. Dus ook al is de as bijvoorbeeld over zee uitgestrooid en er niets tastbaars meer, zelfs geen plaatje, dan wordt dat toch opgetekend door het crematorium.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

bedankt allemaal, voor mij heeft het geholpen, ik liep hier een beetje in vast, thnxxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

er is nog veel meer te vertellen................

Zoals: het 1e crematorium in Nederland werd in 1913 opgericht, daarvoor werd dus bijna iedereen begraven.

Vanaf de 50er jaren werd cremeren ''populairder'', eind jaren 80 werd zo'n 40% gecremeerd en vanaf begin deze eeuw wordt meer dan 50% van de overledenen Nederland gecremeerd.

Gegevens zijn vast wel bij crematoria op te vragen maar ik denk dat we / Sabine behoefte hebben aan digitale toegangen.

En dan zijn gedigitaliseerde kranten natuurlijk een prachtige bron.

Voor katholieken in Friesland geldt nog een andere mogelijkheid, op de site van het rk Documentatiecentrum staat bij de gegevens van de bidprentjes of de persoon gecremeerd of begraven is, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

kijk, zo komen we er wel, heel erg bedankt, hopenlijk kan ik binnen een aantal maanden weer zelf verder van huis met de auto, dan is het niet zo'n beperking, nu gaat het gewoonweg nog niet :-(, heeft de tijd nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...