Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Graven jonge kinderen?


Stellingwarf

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik zocht op een begraafplaats naar een rond 1880 jong overleden kind dat dertig jaar na oprichting van de begraafplaats is overleden. Het was niet te vinden en blijkt na opvragen bij de beheerder ook nooit te hebben bestaan.

Wat gebeurde er rond 1880 in dergelijke situaties? Is iemand daarmee bekend??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er staat niet bij of het om een doodgeboren kind gaat, of een niet-gedoopt kind, dat verschilt in de manier hoe het begraven is met een kind dat "gewoon" jong overleed. Ook waren er andere gebruiken per regio of religie. Dat het kind begraven is, is geen discussie; de beheerder kon zo lang daarna het mogelijk niet terug vinden omdat het geruimd was.

Misschien dat je hier een antwoord op je vraag kunt vinden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hartelijk dank Ludmilla.

Het betrof een kind van veertien maanden oud. Overleden in 1883. Het is me nog niet gelukt de doop ervan terug te vinden, maar ik ga er van uit dat het kind wel gedoopt is.

Het register van de betreffende  begraafplaats is nog compleet voor zover mijn informatie strekt, maar er is niets over dit kind in terug te vinden, zo luidt de informatie van het secretariaat.

Mooie linkjes, overigens, die je meestuurde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Stellingwarf,

de eerste crematies in Nederland beginnen vanaf 1913, een begrafenis lijkt dus vanzelfsprekend.

Waar en waneer de begrafenis heeft plaatsgevonden moet blijkbaar via andere bronnen gevonden worden !

Misschien is er een bidprentje, rouwbrief of advertentie ?

Graven uit de periode rond 1880 zijn overigens meestal geruimd dus is de kans niet al te groot dat dit graf nog aanwezig zal zijn.

Kan het kindje ook op een andere begraafplaats begraven zijn ?

En misschien helpt het ook om een naam en exacte datum te noemen zodat we gerichter kunnen helpen met zoeken........

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor jouw reactie, Maikel,

Gecremeerd is hij zeker niet!

Het betreft Wietze Hasper, overleden 4 juli 1883 in de gemeente Ooststellingwerf (Appelscha).

Het gezin woonde al vóór zijn geboorte in Appelscha en de andere kinderen zijn er ook geboren en vader Rense en Moeder  Engeltje hebben er tot hun dood gewoond, én zijn er begraven.

Mij komt het dan logisch voor om in de nog bestaande registers van de begraafplaats in Appelscha (Oosterse Es - geopend in oktober 1853) de naam tegen te komen (ook al zou het graf geruimd zijn) maar hij komt dus niet in de boeken voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Stellingwarf,

ik heb helaas geen advertentie gevonden !

De gedenktekens van de ouders Engeltje Madhuizen (1841-1915) en Rense Hasper (1851-1919) waren er een tijdje geleden nog wel. Deze worden echter niet genoemd op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ook die van o.a. Elizabeth (1878) en Wietze (1885) Hasper waren op dezelfde begraafplaats nog aanwezig.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank Maikel

Ik heb plannen voor het opknappen van de graftekens van mijn overgrootouders Rense en Engeltje. De letters zijn er helemaal af maar waren ook slecht aangebracht (plakletters). 'k Heb het eigendomsbewijs van de graven uit de nalatenschap van mijn moeder nu thuis liggen en ga er binnenkort mee aan de slag.

Die van grootvader Wietze (1885) heb ik al eens aangepakt, maar ga ik binnenkort wat grondiger opknappen.

Dus zover was ik inmiddels ook gevorderd.

Mijn zoektocht naar het graf van het vroeg overleden broertje van mijn opa, of gegevens er over, is ontstaan tijdens mijn rondgang over alle begraafplaatsen in Ooststellingwerf. Ik ben namelijk van plan daar een boekje over uit te geven. En dan gaat het onderzoek wel eens van zijpaadjes  op, vooral als er meer persoonlijke elementen bij komen. Vandaar.

Maar tot op heden dus nog zonder resultaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...