Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Iemand bekend met de Muurhuizen Amersfoort?


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Volgens dit artikel, de auteur niet de eerste de beste, woonde Ezechiel Cohen in het Secretarishuisje (nu no 109)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat dat hij in het Notarishuisje (nu no 106) woonde.

In 1718 kocht hij een huis naast de Gevangenentoren (nu no 37), dat in 1765 overging op de kinderen van kleinzoon Benjamin Cohen;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

recordnr 5290

Hij kan natuurlijk meerdere huizen gehad hebben, maar dat Secretarishuisje, Notarishuisje en het nummer 106 maken me in de war.

Googelend naar Notarishuisje vind ik

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dat is het secretarishuisje

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zoekend naar no 106:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Kan iemand de verwarring oplossen?

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben er niet mee bekend, maar bij de 2e link valt mij dit op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

"Het huis heet secretarishuisje naar de stadsecretaris en notaris Jan .... "etc

Deze Jan had 2 functies, zoals ik de tekst lees, die van secretaris en notaris -> Secretarishuisje/Notarishuisje

Dan kan ik mij voorstellen dat hetzelfde huis twee namen had?

Maar goed, dat verklaart niet no 106 en no 109. Het lijkt wel heel sterk op elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Loes,

uit ervaring weet ik, dat

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

nogal wat onjuistheden bevat.

Aangezien beide huisjes al eeuwen hun oorspronkelijke bestemming hebben verloren,

worden ze waarschijnlijk ook al heel lang met elkaar verward. Zie bijvoorbeeld:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

De transportregisters van Amersfoort moeten uitsluitsel geven; iets anders

kan ik niet bedenken.

Helaas staan ze nog niet geheel - en fragmentarisch - online, zoals je zelf al hebt kunnen zien.

Je zou er eens een belletje naar het archief aan kunnen wagen, om te informeren, of het

voor hen mogelijk is om het betreffende transport op te zoeken, en welk prijskaartje daar aan hangt.

succes, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan Both Hendrikse die er later woonde en het pand in 1782 liet verbouwen was stadsecretaris en notaris, en het pand zou daarom later  "secretarishuisje" genoemd worden.

Ik zal het archief eerst eens schrijven hoe dat nou zit met die twee benamingen en de lokatie van die verschillende panden. Tenslotte scheppen ze deels zelf die verwarring.

Evt stukken komen later wel, ik moet er toch binnenkort eens zelf naar toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Loes,

je zou ook nog contact op kunnen nemen met die auteur van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(ik kan niet achterhalen wie dat was)

Anyhow, ook als het archief uitsluitsel wil geven over om welk huisje het gaat,

zal de originele transportakte er aan te pas moeten komen; alles van latere datum

kan fout zijn, omdat het huisje zijn functie verloor, du moment dat Ezechiel het kocht.

De verbouwing door Jan Both was zo'n honderd jaar later; voor die tijd een eeuwigheid.

Vraag een amsterdammer maar eens naar het stadhuis; niemand zal op het idee komen,

dat dat al eeuwenlang op de Dam staat 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Succes en ik ben benieuwd,

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De auteur is Nechama Mayer Hirsch Als je op "Naar Pag 28" klikt kun je dat zien. Ik ben ook heel benieuwd naar haar andere bronnen.

Ik begrijp dat het pas secretarishuis is gaan heten sinds de tijd van Jan Both (als ik dat tenminste mag geloven, ook weer van die archiefeemland site:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Lijkt wel logisch.

Amsterdammers zijn niet echt achterlijk :-) dat het stadhuis al eeuwen op de Dam staat weet iedereen. Maar waarom en wanneer het paleis is gaan heten, is waarschijnlijk minder bekend. En dat er daarvoor ook al een stadhuis stond ... wazige blikken denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Loes,

nu begrijp ik de vraag ook beter.

Ik ben benieuwd; ik heb in de 17e en 18e eeuw veel voorouders in Amersfoort

en ook Jan Both was een bloedverwant.

Ze zijn in Amersfoort al jaren bezig om van alles online te zetten, maar dat gaat

maar mondjesmaat.

Ik ga binnenkort nog wel eens in mijn eigen gegevens snuffelen, of ik aan de

hand van de belendingen van de Muurhuizen nog iets voor je vind.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik begin nu met wat truukjes dingen op de website te vinden waar geen links naar toe zijn.

De website zit een beetje raar in elkaar, maar ik vind er toch een hoop leuke dingen.

Net de regiogeschiedenis/encyclopedie index gevonden, en daar vind ik onder de N bij Notarishuis : Zie St Aagtenklooster, en dat lost ook niks op.

Wel ergens anders van de gevangenentoren gevonden, waarop te zien is wat ernaast staat.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Huis met de rode luiken is naast het secretarishuisje

En dit in de 19e eeuw gemaakt, naar een oude tekening of met veel fantasie?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De toren komt steeds dichterbij

Koper Ezechiel Cohen

Omschrijving huis en erve in de Muurhuizen

Belending 1 aan de ene zijde Henricus Camp

Belending 2 aan de andere zijde de gevangenentoren

Als je wat tegenkomt, graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Loes,

ik kwam dit tegen, of het om hetzelfde huis gaat, kan ik niet beoordelen,

maar het is misschien een bruikbaar puzzelstukje:

Inventarisnummer 436-31

Bladzijde 50 verso

Datum 1700-07-05

Verkoper Jacob Jordaen van Westrhenen, heer van Coelhorst

Koper Dirck van Romswinckel als curator over de boedel van Pieter Hovert

Omschrijving een huis, hof en hofstede staande in de Muurhuizen

Belending 1 aan de ene zijde Mattheus Scheerder

Belending 2 aan de andere zijde Henrick Both

Opmerkingen Compareerde mede de voorn.Dirck van Romswinckel in kwaliteit voors. Ende verklaarde in krachte van zekere akte van authorisatie van het Edele Gerechte dezer stad van dato den 29 januari voorleden het voors. huis weder te cederen aan Gerrit Boelhouwer en zijn zuster

groeten, Jan.

P.S. Gerrit Boelhouwer werd meestal aangeduid als Geurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zo ben ik ook bezig, en met trefwoord gevangentoren kwam ik deze tegen:

Inventarisnummer 436-36

Bladzijde 258 verso

Datum 1753-04-18

Verkoper Samuel Esegiel Cohen en zijn vrouw Johanna Isaaks de Jong, burgers

Koper Benjamin Cohen

Omschrijving 'n hecht, sterk en weldoortimmerd huis met verscheidene vertrekken, boven kamers, zolder en kelder, plaisante tuin, speelhuis op 't water en uitkomend aan de Singelgracht

Belending 1 aan de ene zijde: de erven van Hendrik Kamp, in leven schepen en Raad

Belending 2 aan de andere zijde: de Gevangentoren

De mooiste beschrijving tot nu toe.

Een zoon van Ezechiel Cohen die het verkoopt aan zijn neefje Benjamin Jonas Cohen.

Maar nog veel mooier, ik lees net dit over de plompetoren, dieventoren, gevangentoren:

"Tijdens de 'restauratie' door de aannemer J.G. Overeem 1941/42 is het complex gesplitst in vier huizen, voorzien van een doorgang met een poort".

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dat verklaart de lokatie van het secretarishuisje op no 109, indertijd inderdaad naast de toren!

Foto van die "nieuwe" huizen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

waarbij het achterste huis met de trapgevel no 19 is.

En dan nu onmiddellijk een meeltje naar Amersfoort om "het Notarishuis op 106" te verklaren.

PS Hier nog een foto van dat complex aan de achterkant met rechts het secretarishuis

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik geloof dat ik een hele lastige vraag gesteld heb over Muurhuizen 106 aan het archief in A'foort, na een auto-mail is het nog stil.

Maar vandaag, in het Joods Historisch Museum! Ik kwam er een paar dingen opzoeken die ze waarschijnlijk niet hebben, maar stom toevallig hadden ze net een en ander binnen gekregen over de familie Cohen. Ik heb zitten genieten!

"Geschiedenis van de familie Cohen", in 1932 geschreven door een van de nazaten, moet een heel bijzondere man geweest zijn. Ongelooflijke details, ook over Ezechiels ouders, broers, zussen.  Een van de dingen waarvoor ik binnen was gelopen was om uit te zoeken of de welgestelde vader of grootvader van Ezechiel betrokken geweest was bij de bouw van de Grote Synagoge in Amsterdam. Nee, ik zou naar het Stadsarchief moeten. En bijna onmiddellijk daarna vond ik het in dat boek. Met exacte bronvermelding en plaatje.

En ja, ook plaatjes van Ezechiels huis, inderdaad nu Muurhuizen 109.

Een eerdere onduidelijkheid, eerder gevonden dat Ezechiel niet alleen parnas was, maar ook rabbijn, onbevestigd: nu lees ik dat op zijn grafsteen de titel opperrabbijn is vermeld.

Een verzameling Cohens die ik in Engeland tegengekomen was, zie ik hier weer terug als nazaten van een broer van Ezechiel.

Verder heel veel bevestiging van wat ik eerder al over Ezechiels kinderen en kleinkinderen had gevonden.

En ik kan verder genieten, het boek staat ook online op de UBA website!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
.....stom toevallig.....

Normaal gesproken ben je op zoek naar een bron, nu vond de bron jou. Heel bijzonder dat soort ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat beeld :-) Lui achteroverhangen en wachten tot het allemaal aan komt waaien.

Het begon al maandag en dinsdag, van plan naar het museum te gaan, maar ik kreeg mezelf niet in beweging.

Blijkt vandaag dat hun kenniscentrum die twee dagen dicht was: Nieuwjaar.

Een goed begin was het dus in alle opzichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Oh wat een grap!

Ik kreeg bericht van Archief Eemland. Mijn vraag over no 106 hebben ze (nog) niet beantwoord, maar het lijkt erop dat het secretarishuisje toch niet de woning was van Ezechiel Cohen. De transportakten leken dat al tegen te spreken, maar het hing allemaal af van de vraag of de tussenliggende woningen onderdeel waren van de gevangentoren. Blijkt niet het geval: Ezechiel zou gewoond hebben in wat nu no 103-105 is. Ik heb een verwijzing gekregen naar een "goed boek" dat de geschiedenis beschrijft fan het hele blok, inclusief vroegere eigenaren en verbouwingen.

Het artikel van Mayer Hirsch over Ezechiel de Jongh lijkt gebaseerd te zijn op het boek over de familiegeschiedenis dat ik in het museum trof. Lastig online te lezen, als geheel indrukwekkend, maar veel onduidelijkheden, en zeker ook fouten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Schitterend boek. Amersfoortse Muurhuizen door Sandra Siemers - den Dulk.

Over het stuk Dieventoren t/m Secretarishuisje. De geschiedenis van de bouw, de verschillende functies, vanaf 1450 tot nu.

Wie er allemaal gewoond hebben, wie ze waren, wat ze deden. Het nodige over de tabaksteelt (ook binnen de stadsmuur) -verwerking en -handel.

Jan Both Hendriksen heeft het secretarishuis nooit gekocht of bewoond, het fijne daarvan moet ik nog lezen. Ze moet het halve archief overhoop gehaald hebben, vrijwel alle transportakten achterhaald, veel citaten, plattegrondjes, belastinglijsten, van alles. En mooie foto's.

Wat Ezechiel kocht in 1718 was een heel groot huis: de huidige nummers 101-107. Nr 99 hoorde bij de toren (de trap naar de boveverdieping was daar), en was gedurende langere tijd het cipiershuis. Henricus Camp woonde in het secretarishuis.

Daarvóór was het huis een tijd opgedeeld in twee huizen, maar in de tijd van Adriaen Temminck waren die alweer samengevoegd.

Grote gewelfde kelders, grote zolders die gebruikt werden voor het drogen van tabak.

Ezechiel verkocht het aan zoon Samuel die waarschijnlijk het tuinhuis aan het water heeft laten bouwen. Hij verkocht het aan neef Benjamin vlak voor hij naar Amsterdam vertrok. Benjamin heeft er nooit gewoond, hij verhuurde het en verkocht het uiteindelijk weer. Heeft er wel een aantal jaren de bank van lening gehad.

Daarna heel lang geen woonhuis meer, zo even uit mijn hoofd arrestantenbewaring, militaire functies inclusief een bakkerij.

Dan het verval en  in de 2e wereldoorlog het herstel.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...