Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Napoleon decreet: een duur feestelijk huwelijk in 1811


Gast Masje II

Recommended Posts

Geachte lezers,

Vanmiddag vonden we in het Regionaal Archief Gorinchem een gemeentelijke schrijven uit april 1811 waarin wordt aangekondigd dat er een huwelijk zou plaats vinden tussen een ongehuwde oude kanonnier Andries Meijer (48 jaar) en de arme jonge weduwe Jenneke de Rover. Dit naar aanleiding van een decreet van Napoleon uit 1811, aan ongeveer 800 gemeenten dat Nederland toen telde, is verzonden.

Een fragment uit onderstaande site. geschreven door dr. Elze Luikens, wil ik hier opnemen, om wat duidelijker te zijn waarom deze decreet werd vervaardigd.

De  geboorte en de doop van de kleine Napoleon werden door de moeder aangegrepen om de saamhorigheid onder de onderdanen te bevorderen. Het heette dat ze er bij de Keizer voor pleitte om in het hele keizerrijk feestelijkheden te organiseren en wel in de vorm van een (kerkelijke) eredienst met na afloop vermakelijkheden voor alle inwoners. Het tweede deel van haar grootse plan luidde, om aan alle mairies (gemeenten) de verplichting op te leggen om uit de lokale ingezetenen een of meer paar  jongelieden (van arme komaf!) aan te wijzen die op kosten van de plaatselijke gemeenschap in het huwelijk zouden treden plus een huwelijksgift van ca. 5oo francs of meer. Vrouwlief vroeg, Napoleon verpakte haar wens in een decreet, om hem vervolgens in de loop van het voorjaar van 1811 in het gehele Franse keizerrijk af te kondigen. Tot zover ging alles naar wens.

Meer daarover kunt u lezen op de hier onder vermelde site.

Deze decreet van Napoleon was voor ons totaal (nog) onbekend. Vanmiddag hebben we nog een vluchtig onderzoek gedaan, dat de komende weken wordt voortgezet. Ter zijner tijd zal daar een artikel over worden geschreven en gepubliceerd.

Genealogische gegevens van dit bruidspaar:

Andreas of Andries Meijer

gedoopt 's-Hertogenbosch (Jacobskerk) 24 juli 1763

overleden Veghel 7 mei 1830 om 16:00 uur

zoon van Elias Meijer en Margaretha de Gruijter

HUWDE GORINCHEM 9 JUNI 1811

Johanna de Rover

geboren Hardinxveld

huwde (1) Martinus van Geldre

Over Johanna de Rover hebben we nog niet verder onderzocht. Wel is bekend dat bij het tweede huwelijk van haar zoon, uit het eerste huwelijk, in 1839 in Fort Bath woonachtig was. Daarna is zij via de sites van Genlias of Zeeuwen Gezocht niet meer verder te traceren. Ook uit het huwelijk in 1811 is een zoon geboren die in 1832 in Bergen op Zoom is overleden, maar woonachtig in Gorinchem. Mocht iemand weten waar Johanna de Rover is overleden, dan zou ik dat graag willen vernemen.

Op onderstaande site staat een en ander vermeld over een onderzoek in Gelderland.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik vraag mij nu af of deze "verplichte" feestelijke huwelijk ook in andere plaatsen bekend zijn? Als alle toenmalige gemeenten deze decreet van Napoleon hebben ontvangen, moet dat wel het geval zijn. Is deze feit ook bekend bij andere genealogen en zo ja wie waren de gelukkigen?

Ben zeer benieuwd.

Dezelfde info/vraag is ook op onderstaande site vermeld:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de hand van Annemarie57 heb ik weer de nodige genealogische gegevens gevonden.

Jannigje (Johanna) de Ro(o)ver

gedoopt NH Hardinxveld 23 augustus 1778

overleden Zierikzee 3 november 1855 om 16:45 uur

weduwe van Martinus van Geldre (Gelderen) en Andries Meijer

dochter van Gijsbertus de Ro(o)ver en Mayke van Wijngaarden

Nu ben ik alleen nog benieuwd of er meer personen van deze decreet afweten?

en

Wie van de echtparen hebben zo'n huwelijksfeest in 1811 van de gemeente aangeboden gekregen?

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...