Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Pozet in de Strafkolonie Veenhuizen


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Jan Clavaux

@allen

Daarmee is in ieder geval aannemelijk geworden,

dat de Maria Theodora uit het doopboek (1796)

dezelfde is als het weeskind Maria (geb 1796).

En dat de Maria (Theodora) die later in Den Haag en Amsterdam

optreedt ook deze zelfde persoon is.

Geboortedatums in de vroegste bevolkingsregisters zijn zelden

gebaseerd op bronnen, maar er is genoteerd wat een persoon zelf

dacht, dat zijn geboortedatum was.

Al met al denk ik dat we tesamen hebben kunnen aantonen,

dat Johannes Bernardus die in Norg overleed een kleinzoon

was van Johannes Bernardus uit Hellevoetsluis (waar hij

overigens niet te vinden is)

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 85
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • joke andriessen

    12

  • Ludmilla

    4

  • Petra

    4

  • RichardK

    4

  • Forumleden Groep
joke andriessen

@ Jan,

Andries is vaker aan het zoeken geweest. Dat is hij vast niet vergeten 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Maar je vindt hem in Brielle

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Aha.

Dus de doopgetuigen in Goes waren de opa en oma.

getuige1: Theodorus Poser

getuige2: Maria Theresia Fontijne

en de transcriptie van de doopinschrijving uit Brielle

is correct.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Allemaal: heel hartelijk bedankt. Excuses dat ik de familie op zoveel plaatsen aan de orde heb gesteld, maar het is in de loop van de jaren gewoon zo gelopen.

Frans: vooral bedankt voor de doop van Maria Theresia. 3 april 1796, terwijl ze een geboortedatum van 30 maart 1791 opgeeft. Dat rechtvaardigt mijns inziens het feit dat ze wist dat 30 maart haar verjaardag was, maar dat ze de tel wat betreft de leeftijd goed kwijt was. Bijzonder dat ze dan de schatting in haar nadeel maakt - je ziet het vaker andersom, en niet alleen bij vrouwen!

Jacqueline en ik dachten al enige dagen dat er maar één dochter was uit JB's eerste huwelijk, dat klopt dan nu zonder twijfel. Hoeven we dus ook niet meer naar het overlijden van een Maria te zoeken.

We hebben nu nog wel de kwestie van de tweeling Jacobus en Maria uit 1825. Die lijken niet in Amsterdam overleden te vinden. Misschien belandden zij ook in Veenhuizen ...

En ook de hamvraag: Waar is JB na zijn verbanning uit Friesland, voor de periode van twee jaar, gebleven.

Maar voor dit moment ben ik wat de kwestie betreft helemaal in de wolken. En het is toch wel een prachtig verhaal, als je alles zo eens beschouwt.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Ludmilla:

Het is zeer onwaarschijnlijk dat iemand die Jean Baptist of in de Nederlandse variant Joannes Baptista heet, Johannes Bernardus wordt genoemd. Andersom ook niet. De twee namen Johannes en Baptista vormen een eenheid want ze betekenen Johannes de Doper.

Dat is wel makkelijk, want als je zoekt naar een Johannes Baptista, dan kun je alle andere Johannesen uitsluiten.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Beste mensen,

Gisteren heeft Jacqueline in Amsterdam het archief van het Aalmoezeniersgasthuis bestudeerd. Het proces verbaal van vinding meldt de tekst van het briefje dat aan de vondeling was meegegeven:

"Dit kindt is geboore in s'Gravehage den 22 maart 1820 en gereformeert gedoopt met de naam van Johannes Bernardus Poszel De armoede heeft mij tot die stap doen overgaan om het neer te legge Wanneer ik weer beter mijn brood mogt krijgen zal ik de heere niet langen daar mee besware UE vergeeft mij zulks"

Naast het hartverscheurende van de mededeling valt mij op dat het best nog wel een redelijk lopend verhaaltje is. Zou zij hulp hebben gekregen bij het schrijven. Ook is de bescheiden babyuitzet in het verbaal opgesomd.

Ik hoorde dat het beroep "naaister", zo wordt de moeder in de geboorteakte genoemd, in die tijd in de grote steden als eufemisme voor hoer wordt gebruikt. Wist ik niet.

Het plaatje wordt steeds completer! Als op 18 september archief Assen heropent vermoed ik de tweeling uit 1825, Jacobus en Maria, ook daar in de boeken te vinden. Ze komen in de overlijdensaktes van Amsterdam niet voor, en moeder is steeds in Amsterdam gebleven, tot haar overlijden in 1858. Dus dat kan dan toch haast niet anders ...

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Andries,

het is inderdaad een briefje, dat emoties oproept.

Misschien ook, omdat het eigenlijk niet voor onze ogen was bestemd.

Wat haar beroep betreft zal het wel mee vallen; naaister was vroeger

een veel voorkomend beroep. Ik kan me zelfs uit de jaren vijftig nog wel

keurige tantes en oudtantes herinneren, die het beroep van naaister uitoefenden.

Bij mij op de lagere school kregen de jongens gymastiek in de tijd dat de

meisjes naailes hadden.

Ze zat in Goes in het weeshuis, en dat was bij uitstek de plaats, waar de

kinderen werden voorbereid op een beroep. Bij jongens was dat vaak

schoenlapper, bij meisjes naaister.

Hierbij een plaatje, hoe dat er rond 1900 nog uitzag:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

groeten, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor meer informatie over dit onderwerp is het blog van Wilma van den Brink wellicht een goede bron. Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben ik nog een keer. Ik kreeg een mailtje met de mededeling dat hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

veel meer informatie over het onderwerp staat. Dat geef ik dus graag even door.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Over prostitutie is dus wel aardig wat te vinden. Richard en Jan bedankt voor de nuttige informatie. Aan de andere kant lijkt het nog verre van zeker dat Maria Theodora Pozet in die branche werkzaam is geweest. Feit is wel dat bij beide van haar geregistreerde bevallingen geen man wordt vermeld, laat staan dat ze gehuwd is. De vermelding in het bevolkingsregister uit plusminus 1850 dat ze weduwe is kan waar zijn, maar kan ook bluf zijn geweest. Je zou bijna zeggen, die vermelding van haar weduwe zijn heeft te maken met de wetenschap dat ze kinderen had .... De opsporing van de tweeling Jacobus en Maria zou misschien een scherper licht op de materie kunnen werpen. Ze lijken Amsterdam te hebben verlaten, worden in elk geval niet in de overlijdens aangetroffen, en ook niet in het bevolkingsregister.

groeten, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

De veronderstelling, dat een ongehuwde moeder

wel een hoer zal zijn, is helaas van alle tijden.        :-\

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Generaliseren vindt vaak in een negatieve richting plaats...

Gevonden nog, door Jacqueline, het overlijden van een Maria La Fontijne. Zij is mogelijk de grootmoeder vaders zijde van Maria Theodora Pozet. Overleden, oud 73 jaar, in Den Haag, Wijk U nr. 293, op 7 maart 1817. Jammer genoeg geen verdere gegevens, alleen dat ze in Den Haag geboren is. Geen ouders en (overleden) echtgenoot vermeld. Maar qua leeftijd kan zij het heel goed zijn. Dan zou er in elk geval een Den Haag-connectie zijn (met het oog van de geboorte van de jonge JB).

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Andries,

ik zal Maria La Fontijne binnenkort wel even nalopen in het archief.

Ik woon zelf in de voormalige wijk U; dat maakt het des te interessanter.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik wacht in spanning af, Jan! Ik weet niet hoe betrouwbaar het "geboren te Den Haag is", maar wie weet.

Van het echtpaar Theodorus Posset (ook Bosset) x Maria Fonteine is er naast Johannes Bernardus (Hellevoetsluis 1771) ook nog een dochter Maria Elisabeth, gedoopt RK Leeuwarden 16 mei 1774. Deze overlijdt in Groningen op 16 mei 1814.  Verder heb ik geen kinderen gevonden, maar ze kunnen er natuurlijk wel zijn. Zij laat met een Johannes Obbes, uiteraard geen huwelijk van hen gevonden, in 1798 een zoon Thodorus dopen. Later is er een Jan Erents (Erenst) bij wie twee niet gedoopte kinderen, en met wie kennelijk ook geen huwelijk is gesloten.

Het is een opmerkelijke groep mensen - een boeiende materie, die me onderhand al 35 jaar bezighoudt. Maar de grootste progressie is de laatste weken geboekt.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik merk net dat de Virtuele Studiezaal van Den Haag problemen heeft. Van buitenaf is de site nauwelijks toegankelijk, en van binnenuit (via het portaal van de gemeente Den Haag) lukt het pas na lang wachten.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben bij Tresoar ook de schrijfwijze 'Poszet' tegengekomen.

Frans J. Bakker

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ja, al die spellingswijzen werken behoorlijk complicerend. Deze doop is bekend. Moeders broer, mijn voorvader is getuige cq dooppeet.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Andries,

naar aanleiding van (onder andere) de reactie van Frans Bakker,

zou het geen goed idee zijn, om alle gegevens, die je tot nu toe hebt

over deze familie, in een handig overzicht ergens op internet te plaatsen?

Bijvoorbeeld hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Het gras is niet altijd groener bij de buren. Een korte samenvatting in dit topic volstaat ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Laat ik dat ook net voor mezelf hebben bedacht. Op het SBF heb ik al in geen jaar of het dubbele ervan activiteit ontplooid. En dat andere leek me net wat te moeilijk voor me. Ik ga er een genealogietje van schrijven. Kan wel even duren, ik heb het erg druk met werk, tuin en huis, en daar lijdt de genealogie momenteel wat onder ....

groeten, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal. Het heeft even geduurd, maar het was ook een aardige klus geworden. Ik heb alle forumberichten verwerkt, voorzover ik de gegevens aan deze stam kon plakken. Excuses voor de HAZA-data dialectiek, zie het maar als werktekst.

groet, Andries

Generatie I

I Theodorus Bosset is geboren te Jülich rond 1745 (“Gulik in het Palschisâ€), is overleden na 9 december 1796.

Terugrekend moet Theodorus op 10 augustus 1769 hebben getekend voor inlijving als soldaat in het tweede bataillon van de Graven van Rechteren. Hem wordt daarop paspoort verleend, na 6 jaar en 11 dagen te hebben gediend, op 21 augustus 1775. Hij vervolgt zijn carrière als militair en tekent op 9 september 1775 bij het Regiment Nationalen van Dopf, voor een periode van 12 jaar en 1 maand. Er wordt aangetekend dat hij getrouwd is en twee kinderen heeft. Op 9 oktober 1787 wordt hem opnieuw paspoort verleend, en op 27 oktober 1788 tekent hij voor de derde maal, nu bij het regiment Lewe van Aduard. Hij is nog steeds gehuwd en het echtpaar heeft dan drie kinderen. In een register van pensioenen van de landmacht komt Theodorus naam in de tafel op datum 9 december 1796 voor. De stukken waar de tafel naar verwijst zijn niet bewaard gebleven.

De huwelijksplaats en -datum van Theodorus en Maria zijn niet bekend. Ook is het overlijden van Theodorus niet gevonden. Maria is misschien als Maria La Fontijne in Den Haag, wijk U nr. 293 op 7 maart 1817 overleden. Als leeftijd wordt 73 jaar opgegeven (geboren 1742 of 1743), geboorteplaats Den Haag.

Theodorus was gehuwd met Maria Fontain ook genaamd Maria la Fontijne.

Van Theodorus en Maria zijn drie kinderen bekend:

1 Johannes Bernardus Posset is geboren te Hellevoetsluis, is gedoopt te Brielle (RK) op 18 maart 1771 (doopgetuigen waren Johanna Barbara van Es en Johannes Bernardus Stijn), zie II-A.

2 Maria Elisabet Bosset is gedoopt te Leeuwarden op 16 mei 1774 (RK Grote Kerkstraat) (doopgetuige was Joannes Willem Lenssens), zie II-B.

3 (?) Bernardus Poszet is geboren te Groningen na 9 september 1775, zie II-C.

Generatie II

II-A Johannes Bernardus Posset, zoon van Theodorus Bosset (I) en Maria Fontain, is geboren te Hellevoetsluis, is gedoopt te Brielle (RK) op 18 maart 1771 (doopgetuigen waren Johanna Barbara van Es en Johannes Bernardus Stijn).

Als Johannes Bernardus Posset op 9 augustus 1792 tekent voor het Tweede bataillon van het Velds Regiment infanterie Orange Stadt en Lande, was hij daaruit, naar blijkt, op 18 april van dat jaar gedeserteerd. Hij wordt echter voor deze wandaad door "Zijne Hoogheid" gepardonneerd. In de tussentijd, op 24 mei 1792, tekent hij als soldaat bij de VOC, om met het schip Hilversbeek uitgezonden te worden naar Ceylon. Het schip arriveert daar op 8 december van dat jaar zonder JB, hij was bij de afvaart op die 24e mei niet op komen dagen ...

Het regiment is tot 1795 te volgen, we weten echter ook dat JB op 15 februari 1798 in Leeuwarden aanwezig is als doopgetuige van zijn zusters zoontje Theodorus Johannes. De volgende zekere verblijfplaats is dan Witmarsum, waar in 1806 en 1808 zijn twee zonen bij concubine Mintje Jacobs Snijder worden geboren. Op 5 september 1808 gaat hij van zijn woonplaats Witmarsum naar Wommels, waar de jaarlijkse kermis wordt gehouden. In de herberg aldaar ziet hij zijn kans schoon een hoed met zilveren gesp en een schier lakens kamizool, eigendom van de op dat moment in Edens woonachtige boerenknecht Lolle Riemers, te stelen. De diefstal komt uit als Johannes en Mintje enige weken later de spullen proberen te verkopen. Het vonnis wordt op 11 oktober 1809 gewezen. De beklaagde blijkt dan sedert vijf weken te St.Jacobiparochie woonachtig te zijn. De straf is verbanning uit Friesland voor de periode van twee jaar. Hij keerde echter helemaal niet terug, en sinds deze oktoberdag ontbreekt van hem ieder spoor.Johannes trouwt te Ossendrecht op 3 mei 1795 (1) met Pieternella Verplakke, dochter van Janis Cornelisse Verplakke en Maria Bastiaanse. Pieternella is gedoopt te Goes op 8 februari 1769 (doopgetuigen waren Anna Verplacke en Carel Verplacke).

Pieternella had eerder een buitenechtelijke relatie (1) met Jan Hoogereive.

Van Johannes en Pieternella is een kind bekend:

1 Maria Theodora Pozet is geboren te Goes op 30 maart 1796, is gedoopt aldaar op 3 april 1796 (doopgetuigen waren Maria Theresia Fontijne en Theodorus Poser), zie III-A.

Johannes heeft sinds 1805 (2) een buitenechtelijke relatie met Mintje Jacobs Snijder, dochter van Jacob Jacobs Snijder en IJtje Jans. Mintje is geboren te Witmarsum op 5 mei 1777, is overleden aldaar op 13 april 1842.

Mintje was later gehuwd (2) met Ale Jans de Beer.

Mintje was later gehuwd (3) met Theunis Klazes Dijkstra.

Van Johannes en Mintje zijn twee kinderen bekend:

2 Jakob Johannes Posset is geboren te Witmarsum op 25 november 1806, is gedoopt aldaar op 14 december 1806, is jong overleden te Gaast op 13 juni 1807 (het is niet zeker of dit overlijden deze Jacob Johannes betreft).

3 Theodorus Johannes Posset is geboren te Witmarsum op 27 november 1808, zie III-B.

II-B Maria Elisabet Bosset ook genaamd Lisabeth Posset, dochter van Theodorus Bosset (I) en Maria Fontain, is gedoopt te Leeuwarden op 16 mei 1774 (RK Grote Kerkstraat) (doopgetuige was Joannes Willem Lenssens), is overleden te Groningen op 16 mei 1814 (Prinsenstraat R56).

Maria had sinds 1798 een buitenechtelijke relatie (1) met Johannes Obbes.

Van Johannes en Maria is een natuurlijk kind bekend:

1 Theodorus Johannes is gedoopt te Leeuwarden op 15 februari 1798 (RK Grote Kerkstraat) (doopgetuige was Joannes Poszet).

Maria had sinds 1803 een buitenechtelijke relatie (2) met Jan Erents.

Van Jan en Maria zijn twee natuurlijke kinderen bekend:

2 Bernardus Erents is geboren te Groningen rond 1803, is ongehuwd overleden aldaar op 25 mei 1847 (Zuiderdiep R496).

3 Theodorus Erents is geboren te Groningen op 1 december 1809 (volgens akte van bekendheid), zie III-C.

II-C Bernardus Poszet, zoon van Theodorus Bosset (I) en Maria Fontain, is geboren te Groningen na 9 september 1775.

Deze persoon is (nog) niet definitief geïdentificeerd, maar als vader op 9 september 1775 als soldaat "bijtekent" is er sprake van drie kinderen, waarvan de andere twee gedoopt gevonden zijn. Gezien de zeldzaamheid van de naam wordt deze in 1803 te Groningen trouwende Bernardus Poszet hier benoemd - dit is echter een zéér premature conclusie, die later mogelijk herroepen dient te worden.

Bernardus gaat in ondertrouw te Groningen op 15 januari 1803, trouwt aldaar op 30 januari 1803 (voor haar compareert Jacobus den Honsinger) met Trijntje Jans.

Generatie III

III-A Maria Theodora Pozet ook genaamd Elisabeth Pozet, dochter van Johannes Bernardus Posset (II-A) en Pieternella Verplakke, is geboren te Goes op 30 maart 1796, is gedoopt aldaar op 3 april 1796 (doopgetuigen waren Maria Theresia Fontijne en Theodorus Poser), is overleden te Amsterdam op 1 december 1858.

Maria Theodora wordt in 1811 te Goes als wees genoemd, woonachtig in het weeshuis (adres A72).

In het bevolkingsregister van Amsterdam 1851-1853 vinden we haar op de adressen Tuinpad de Eendracht en Witte Leliegang als huishoudster in het gezin van Jacobus Wolfraat, geboren Culemborg 18 juni 1803, een weduwnaar met kinderen. Er wordt vermeld dat zij sedert 1812 in Amsterdam woont. Hoewel ze als weduwe wordt aangeduid is er van haar noch huwelijk noch naam van een echtgenoot te vinden.

Van Maria zijn drie kinderen bekend:

1 Johannes Bernardus Pozet is geboren te Den Haag op 22 maart 1820, is overleden te Veenhuizen op 11 juli 1833.

JB wordt op 28 augustus 1820 gevonden op één van de kelderstoepen van het huis Herengracht hoek Leliegracht, met huisnummer 335. Hij heeft een briefje meegekregen waarop te lezen staat: "Dit kindt is geboore in s'Gravehage den 22 maart 1820 en gereformeert gedoopt met de naam van Johannes Bernardus Poszel De armoede heeft mij tot die stap doen overgaan om het neer te legge Wanneer ik weer beter mijn brood mogt krijgen zal ik de heere niet langen daar mee besware UE vergeeft mij zulks".

Op 5 april 1830 komt hij te Veenhuizen aan, in het zogenaamde "eerste établissement"

2 Jacobus Pozet is geboren te Amsterdam op 19 mei 1825 (Tuinstraatgang 3), verder onvindbaar.

3 Maria Pozet is geboren te Amsterdam op 19 mei 1825 (Tuinstraatgang 3), verder onvindbaar.

III-B Theodorus Johannes Posset, zoon van Johannes Bernardus Posset (II-A) en Mintje Jacobs Snijder, inlandsch kramer en koekblokhouder, wonende te Witmarsum, is geboren aldaar op 27 november 1808, is overleden aldaar op 9 april 1857.

Theodorus trouwt te Wonseradeel op 21 juli 1836 met Doetje Piers Landstra, dochter van Pier Siebes Landstra en IJgjen IJges. Doetje is geboren te Britswerd op 10 december 1815, is overleden te Witmarsum op 31 mei 1898.

Van Theodorus en Doetje zijn negen kinderen bekend.

III-C Theodorus Erents, natuurlijke zoon van Jan Erents en Maria Elisabet Bosset (II-

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.png" alt="B)">, is geboren te Groningen op 1 december 1809 (volgens akte van bekendheid).

Theodorus trouwt te Groningen op 1 december 1839 met Magrita Elisabeth Wolters.

Van Theodorus en Magrita zijn zes kinderen bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Mooi overzicht Andries.

Ik ben nog in Groningen aan het speuren geweest en vond dit nog.

Ik weet niet of het binnen de familie past, maar ik vond de namen te opvallend.

Doop 04-02-1807  Groningen - Carolieweg

   

Kind Theodorus

Geslacht m

   

Vader Henricus Hobbes

Moeder Elizabeth Poussé

Getuige Anna Leidsema

   

Bron Doopboek Groningen 1771-1811

Collectie DTB (toegang 124)

Inventarisnummer 629 (Rooms-katholiek)

Doop 26-03-1809  Groningen - Carolieweg

   

Kind Bernardus

Geslacht m

   

Vader Joannes Pouget

Moeder Elizabeth N.

Getuige Elizabeth Salm

   

Bron Doopboek Groningen 1771-1811

Collectie DTB (toegang 124)

Inventarisnummer 629 (Rooms-katholiek)

De huw. bijlagen van Theodorus Erenst heb je waarschijnlijk zelf al gezien:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 '>

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Eerste getuige ( Anna Bonts) verklaart hem ten doop te hebben gehouden.

Ik heb in het bevolkingsregister de Prinsenstraat ( waar Elisabeth in 1814 overlijdt) bekeken ( 1830)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Op pagina 139 vind je daar Anna Bons

en op pag 120/121 de fam. Wolters. De ouders van de bruid en een buurvrouw zijn dus de getuigen bij de akte van bekendheid van Theodorus.

Op pag. 87 de vierde getuige Petronella van Leijden in de Moeskersgang, daar ook in de buurt

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dankje Joke. Die twee dopen had ik al op de "reservebank" geplaatst. Ik kan ze er niet tussen krijgen, maar de namen geven wel te denken.

Ik had de huwelijksbijlagen inderdaad ook opgezocht. Zo wist ik in elk geval dat Theodorus Erents ongedoopt was gebleven. Grappig dat je met het bevolkingsregister het buurtje van de familie enigszins kunt reconstrueren. Staat het bevolkingsregister online? Je hebt twee identieke links naar het huwelijk geplaatst.

Het is opmerkelijk dat zoveel sporen in de tijd van de Burgerlijke stand stranden. Zo mis ik:

-het overlijden van Jan/Johannes Erents. Deze link is er wel: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

maar hij wordt in de trouwakte arbeider genoemd.

-de tweeling van Maria Theodora uit 1825: van beiden helemaal niets gevonden tot nu toe

-Bernardus die in 1803 in Groningen trouwt, maar die kan eventueel vóór 1811 zijn gestorven

-Johannes Posset, de hoofdrolspeler (in mijn ogen), die na oktober 1809 is overleden.

groeten, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hier link bevolkingsregister:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Is dus online, maar index niet.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Bedankt. Jan/Johannes Erents is dus in 1830 al dood? Of verdwenen, als hij toch militair was.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ik weet niet waar hij woonde dus ook niet of hij er in 1830 nog is. Dan zul je in het archief de index moeten bekijken.

De vragensteller bij yahoo heeft het ook over weeshuis. Zou hij meer weten?

Militair past wel mooi bij de familie.

Ik vond het juist opmerkelijk dat de getuige verklaart Theodorus ten doop te hebben gehouden.

Er is geen akte van BS omdat die nog niet werden opgemaakt.

Of de getuigen hebben wat verzonnen of zou het toch die doop uit 1807 zijn?

Wel een Anna als getuige, maar naam vader lijkt nergens naar.

Je hebt maar een ingewikkelde familie.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hoi Joke,

ik weet niet hoe ik die vragensteller moet benaderen. Ik heb geen Yahoo account en de link naar zijn homepage heeft een gastenboek/reageerfaciliteit die niet werkt, dus ik laat dat verder maar.

En Jan/Johannes Erents blijft dan ook een overledene na 1811 die "verdwijnt".

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Bedankt Jan. Maar nu blijkt dat deze Ben Doedens niet de vragensteller en dus leverancier van de info was, maar een Theo Snijder (alias Theokaros). Had ik door de onoverzichtelijke structuur van dat forum niet gezien, maar kom er achter nu ik het nog eens -voor de zoveelste maal- doorlees. Zou hij zijn voornaam geërfd hebben van Theodorus B/Posset? Je zou het bijna denken!

groeten, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...