Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

WieWasWie.nl - Wat zijn uw indrukken?


sadminF

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Uit mijn bericht van 9 juli:

Genlias zou nog tot 1 november online blijven, maar waar staat dat officieel?

Het staat nu in een banner op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 293
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Ludmilla

    72

  • RichardK

    32

  • Archie

    21

  • sadminF

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Uit mijn bericht van 9 juli: Het staat nu in een banner op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nou Ludmilla, dan hoop ik dat tegen die tijd WWW werkt zoals bedoeld is en niet zoals de situatie nu is.

Ook ik kreeg vandaag bericht dat mijn proefabonnement beëindigd is.

Ben ik dus niet rouwig om....

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Allemaal

Nog even reageren op wiewaswie, Wisten jullie dat er 3 keer betaald moet worden voor wiewaswie. Je ben vriend van het CBG 40 euro, deze instelling krijgt alle gegevens gratis van de diverse gemeente in Nederland.  Een abonnement op Wiewas wie 42 euro. De archiefdiensten die meedoen moeten ok nog betalen voor het overbrengen van hun gegevens naar Wiewaswie. (ze mogen blij zijn dat ze mee mogen doen) Als de archieven fouten willen wijzigen moeten ze daar ook voor betalen. Al met al is het allemaal een leuke geldkraan in een aardig jasje verpakt die ze gevonden hebben en pure geldklopperij

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry9.gif" alt="-00">.

Leentje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

WieWasWie heeft gereageerd op mijn bericht met het verhaal van de noem het maar 'spook' pagina's en resultaten.

Ze hebben aan hun kant dezelfde zoekactie opgestart, met dezelfde termen en handelingen in Firefox 13.0.1.

Zij kunnen het niet reproduceren, en ik heb hun vraag of het ook optreedt in mijn andere browser [dat is safari] met nee kunnen beantwoorden.

Ik weet hoe lastig het is om zo'n probleem aan te pakken, het kan aan zoveel dingen liggen, zoals welke add-ons men gebruikt en dergelijke.

Om het een ander beter in kaart te krijgen en mee te helpen aan een oplossing van het probleem horen zij graag van meer mensen of ze last hebben. Vermeld dan, welke browser; versie van de browser en computersysteem, windows + versie of apple etc.

Ikzelf denk dan ook aan het vermelden van de precieze zoek actie, zoals familienaam, evt ander ingevulde gegevens en dergelijke.

groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik krijg vandaag (ongevraagd) mijn betaalde abonnementsgeld terug:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Positief nieuws! Vers van de WWW site:

<quote>

Omdat de toegang tot de scans het voornaamste voordeel is van een betaald abonnement, en het probleem niet op korte termijn verholpen kan worden, hebben we besloten om alle onderdelen van WieWasWie.nl tijdelijk gratis aan te bieden.

De betaalmogelijkheden op de site worden tijdelijk uitgeschakeld. Iedereen kan vanaf nu een proefabonnement nemen waarvan de geldigheid is verlengt tot en met 31 december 2012. Dit abonnement biedt dezelfde mogelijkheden als het huidige premiumabonnement, maar met een maximum van 100 downloads.

Mocht je al een proefabonnement hebben afgesloten, dan hoef je dat niet opnieuw te doen. Reeds afgelopen proefabonnementen worden door ons vernieuwd, en lopende proefabonnementen worden verlengd tot 31 december.

</quote>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Ik denk dat dit een goed besluit is, bijna iedereen keerde zich de laatste tijd tegen WieWasWie.

Ik hoop dat het komende half jaar alles in orde komt !

Ik ga voor vrije toegang via Family Search en voor redelijke betaling via WieWasWie.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Leden,

Zoiets dergelijks staat ook in de mail die aan betalende klanten wordt toegestuurd:

Sinds de lancering van de betaversie van WieWasWie.nl is duidelijk geworden dat de belangrijkste onderdelen van de betaalde abonnementen nog niet goed werken of onvolledig zijn. Daarom is besloten de betaalde abonnementen met ingang van vandaag tijdelijk uit te schakelen en alles gratis aan te bieden. Zie het WieWasWieblog voor meer informatie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geld wordt teruggestort. Let er op betaalde u met creditcard, dan hebben ze uw rekeningnummer nodig, lees daarvoor de ontvangen e-mail nog eens goed door.

Vind dit een prima besluit. Het is in ieders belang om de tijd tot 1 januari te gebruiken WieWasWie zoveel mogelijk op de hoogte te stellen over fouten-foutjes op de site.

Een vraag blijft: Genlias uit de lucht wordt dat ook uitgesteld?

Fijn weekend allen

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Maikel,

Dat is en blijft een punt, waar we hier op het SVF actie voor blijven voeren, met name Ludmilla is daar enorm actief mee bezig.

Met een genealogische groet,

sadminF

Ik ga voor vrije toegang via Family Search en voor redelijke betaling via WieWasWie.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

www erkend dat het niet reëel is geld te vragen voor diensten die niet goed, niet volledig worden aangeboden. Wettelijk hebben ze daartoe ook de verplichting. Een geleverd product dient te voldoen aan hetgeen men zegt aan te bieden. In dit topic is daar aandacht aan besteed.

Ik sluit me graag aan bij sadminF: het is in ieders belang zoveel mogelijk fouten, wensen ed rechtstreeks aan www te melden. Natuurlijk lezen we het hier ook graag.

Alle zaken mbt de gratis scans BS van FamilySearch (huidige situatie via GenVer/FS) en een mogelijke samenwerking met www, zal ik in het topic Poll bijhouden als daar nieuws over is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste leden,

Op het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

stonden een aantal reacties over het tutoyeren van de klanten/bezoekers. Niet iedereen kan zich daar in vinden.

Er is ook discussie over op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Forumlid Alvara schreef WieWasWie een volgende email:

L.S.

Tutoyeren is pas toegestaan, indien en voor zover de aangesprokene hiertoe het initiatief neemt.

Dat U al direct begint met mij als "je" aan te spreken is - zacht gezegd - onbehoorlijk en ongemanierd.

U bent kennelijk van een (jongere) generatie, die er van uitgaat dat iedereen ook tot de eigen groep behoort.

Nogal kortzichtig!.

Ook in dit electronisch verkeer is beleefdheid een eerste vereiste. U geeft dat zelf al aan in Uw voorwaarden.

Gaarne Uw reactie.

Omdat het antwoord van WieWasWie overeenkomt met wat op hun openbare blog stond plaats ik hier hun antwoord:

De deelnemende partijen (projectteam, archiefinstellingen, etc.) hebben er uiteindelijk voor gekozen om te communiceren in de jij-vorm. We inventariseren als helpdesk natuurlijk alle reacties van de gebruikers, maar we kunnen niet zomaar de website of het beleid veranderen.

Met vriendelijke groet,

WieWasWie

Natuurlijk leven we in een wereld waar zelfs het woord tutoyeren niet meer wordt herkend. En velen hebben geen probleem om aangesproken te worden met jij. Daar zit een maar achter, er zijn ook velen die er wèl prijs op stellen met u te worden aangesproken, ook al wordt al snel gezegd u (!) mag ook jij zeggen.

En voor hen is het niet alleen een kwestie van opvoeding, maar ook van respect en beleefd zijn.

Bedrijven tutoyeren niet, de overheid doet dat niet.

De deelnemende partijen van WieWasWie mogen er voor gekozen hebben te tutoyeren, ze houden geen enkele rekening met het grootste deel van hun gebruikers, die ouder zijn en zich buitengewoon ergeren aangesproken te worden met jij! Je hoeft er geen senior voor te zijn, ook relatieve jongeren vinden het niet altijd even prettig.

Valt hier te concluderen dat WieWasWie hier een behoorlijke steek laat vallen? Het was een kleine moeite geweest, of is hun doelgroep de jongere die over de streep getrokken moet worden met jij en jou?

Alvara antwoordde hen met het volgende:

U stelt, dat de deelnemende partijen er voor hebben gekozen om onbeleefd te zijn.

Ik heb in de afgelopen 20 jaar vele tientallen archieven bezocht. Maar nergens ben ik ooit op een dergelijke wijze verwelkomd.

Misschien moet U zich realiseren, dat U leverancier bent van diensten, die door de klant/afnemer uiteindelijk worden betaald. Soms rechtsreeks, soms indirect, doordat U wordt gesubsidieerd door belastinggelden.

Daarom zou ik het op prijs stellen als U mijn opvattingen wilt doorgeven aan Uw opdrachtgever. Misschien bestaat daar meer begrip voor wat in het maatschappelijk verkeer als norm geldt.

Het mag een kleinigheid zijn in de massa's aan foutjes en gebreken op de website van WieWasWie, doch het geniet zeker aandacht.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Laten we het ajb houden op inhoudelijke en technische problemen van WIEWASWIE... wel of niet tutoyeren pfff...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Dat Alvara niet met "jij" aangesproken wenst te worden kan ik billijken.

Dat Alvara in plaats daarvan  de voorkeur geeft aan "U" in plaats van "u"

vind ik weer wat teveel van het goede.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als geboren Australische en iemand wiens eerste taal Engels is zit ik dit verhaal met vermaak te volgen. Gelukkig kan ik hier in Oz met alleen “you†terecht en tenzij het iets heel officieels is, wordt iedereen hier gewoon met z’n voornaam aangesproken.  En dat betekent echt niet dat we elkaar hier niet respecteren. In Nederland heeft het tutoyeren me juist altijd het gevoel gegeven dat men een bepaalde afstand wil houden en dat het dus niet zozeer om respect gaat.

Verder nog een punt over de zogenaamde "gulheid" van www. Als deze IT developers voor een bank hadden gewerkt, dan waren velen van jullie niet zo vergevingsgezind geweest wanneer bv al jullie geld opeens verdwenen was. Een goed project zorgt ervoor dat alles grondig getest is voordat het (beta) live gaat. Natuurlijk kunnen een paar kleine foutjes erin sluipen, maar niet deze berg van problemen. Er wordt nu gratis gebruik gemaakt van het publiek om het debug werk te doen ie het werk dat het www testing team zelf had moeten doen.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Gabor,

Jammer dat u er zo van moet zuchten, het houdt een grote groep bezig waar u duidelijk niet onder valt. Zij hebben net als u de vrijheid op dit forum op een beleefde wijze hun eerste indrukken te uiten.

Lees de laatste zin in mijn bericht nog eens:

Het mag een kleinigheid zijn in de massa's aan foutjes en gebreken op de website van WieWasWie, doch het geniet zeker aandacht.

Beste Ozlady,

De cultuur en aanspreekvormen in Australië liggen anders dan in Nederland.

Met uw achtergrond zal het vreemd overkomen. In België weten ze nauwelijks wat jij inhoudt en spreekt men hoofdzakelijk in de u-vorm. Deels heeft het aanspreken met u wel degelijk met respect te maken, respect voor de klant, voor (groot)ouders of leden van dit forum. Een bepaalde afstand houden kan daarin een pluspunt zijn.

Het laatste antwoord van wiewaswie laat zien dat zij het het op de lijst plaatsen en meenemen naar de archieven toe, ondanks een genoemd jij voorbeeld.

Alle reacties van gebruikers worden uiteindelijk teruggekoppeld, maar het zijn uiteindelijk diezelfde archiefinstellingen geweest die voor deze vorm hebben gekozen, zie bijvoorbeeld ook de publiekswebsite OnsDNa (eveneens door de archieven in het leven geroepen):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Citaat van sadminF:

Omdat het antwoord van WieWasWie overeenkomt met wat op hun openbare blog stond.......

Www heeft nl gemeend dat hun eerder gegeven commentaar en reacties van anderen, achteraf gezien toch niet voor openbaarheid geschikt zijn; het is verwijderd.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pleister.gif" alt="plei("> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_stop.gif" alt="(33">

Vandaag ga ik maar eens iets heel anders doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een goed project zorgt ervoor dat alles grondig getest is voordat het (beta) live gaat. Natuurlijk kunnen een paar kleine foutjes erin sluipen, maar niet deze berg van problemen. Er wordt nu gratis gebruik gemaakt van het publiek om het debug werk te doen ie het werk dat het www testing team zelf had moeten doen.

Sylvia

Dit vind ik wel een heel goed punt, want de site (beta) is al online gegaan terwijl er van alles nog niet goed is, blijkbaar is er inderdaad niet goed getest. Misschien vinden ze het wel makkelijk zo, alle problemen laten opsporen en melden door de gebruikers... Kennelijk toch niet grondig genoeg voorbereid, en niet heel erg netjes richting de gebruikers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Waar ik problemen mee heb is de datum notering. De gehanteerde datum notering maakt het moeilijk om deze te kopiëren en te plakken in mijn genealogie programma. Ik heb dit probleem ook al aangekaart bij Wiewaswie.

Ik geef de voorkeur aan de notering 24-07-2012 in plaats van dinsdag 24 juli 2012. bij het overtypen van de datum kunnen weer fouten ontstaan bij een verkeerd overgenomen datum.

Zijn er meer die zich hier aan storen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

We zijn nu een maand na de start van www en de start was niet onbevlekt. Hoe is het nu? Zijn de punten van kritiek, opmerkingen ter verbetering, fouten etc opgepakt en afgewerkt?

Ik heb donderdagavond een mail verzonden aan de www-helpdesk om

1. aan te geven dat enkele punten die o.a. hier zijn aangedragen, en/of zeker ook aan hen gemeld, niet op hun

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staan (o.a. zoeken op twee namen en zoeken zonder tussenvoegsel);

2. gevraagd naar de reden van verschil, maar ook of er al iets is aangepast/verbeterd.

Er zijn nog 5 maanden te gaan voordat te termijn van "gratis" inzage verloopt en alles moet zijn verholpen en er vele, vele scans van goede kwaliteit te vinden zullen zijn.

Blijf alert voor alle andere sites die er nog steeds zijn, waar u gratis scans kunt vinden, zoals DTB bij het Stadsarchief Breda die ook nu in www zitten, etc.

Ontdekken is niet alleen het vinden, maar ook het zoeken..... (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

nb

Voor de scans BS van Nederland is er nog geen nieuws voor het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bericht van WieWasWie:

Beste Ludmilla,

Bedankt voor de oproep om verbeteringen aan ons door te geven, erg fijn!

Het is niet zo dat we bewust bepaalde zaken niet hebben opgenomen in de foutenlijst. Zo ontbreekt het zoeken op twee personen omdat dit geen fout is. Deze mogelijkheid was bij de livegang namelijk nog niet ingebouwd. Het is wel een grote wens van ons (zie ook de rubriek 'Veelgestelde vragen':

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). Dat het zoeken zonder tussenvoegsel niet werkt, is wel een fout. Omdat deze fout onderdeel is van het probleem dat het exact zoeken niet werkt, hebben we dat niet apart benoemd. We kunnen er voor de duidelijkheid echter wel expliciet melding van maken.

De stand van zaken wat betreft de fouten; die vind je terug in de lijst met 'Reeds bekende fouten' (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). De fouten die al gefixt zijn, staan daar niet in.

Het resterende budget voor reparatie en doorontwikkeling van WieWasWie in 2012 is beperkt. Niet alles kan daarom meteen worden gerepareerd/aangepast. Als eerste worden de data import via OAI (Open Archive Initiative) en de mediahandler van WieWasWie.nl verbeterd. De mediahandler zorgt ervoor dat de scans geschikt gemaakt worden om te tonen in WieWasWie. Na verbetering van OAI import en mediahandler kunnen collecties (data en scans) sneller worden geïmporteerd en geüpdate. Dat is goed nieuws op het gebied van de database. Daarnaast hebben we een datamanager aangesteld, die samen met de instellingen aan de slag gaat om de import te optimaliseren en data kwalitatief te verbeteren.

We zijn ook bezig met een plan voor verbetering van het zoeken. Daarin wordt het zoeken op twee personen meegenomen. Op basis van dit plan moet er eerst een offerte komen van de bouwer van de website, en vervolgens wordt de functie op twee personen zoeken -  afhankelijk van de beschikbare financiële middelen - hopelijk z.s.m geïmplementeerd

Met vriendelijke groet,

WieWasWie

Mijn voornemen is 'no comment', maar ik zal www laten weten dat het voor de gebruiker duidelijk is als op de lijstjes ook wordt aangegeven als er iets is 'gefixt'. (Heeft iemand al een ervaring dat iets gefixt is?)

Daarnaast is er dus -opnieuw- iemand aan het team toegevoegd, een datamanager met een heel belangrijke taak, maar is dat niet essentieel goed geregeld te zijn? Zou er dan ook een beperkt budget zijn? En geen geld voor een tester, o ja, dat bent u, zonder kosten.

Er moet nu eerst een offerte komen van de websitebouwer, waarom is hier niet vanaf de tekentafel rekening mee gehouden zoals Genlias dat ook heeft, waardoor de kosten nu nog verder stijgen? Geeft dat alles wel een garantie dat op tijd, per 1-1-2013, alles goed geregeld is, getest, zodat de abonnementskosten geind kunnen worden?

sorry, ik liet me even gaan, daar is dit topic niet voor. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_lipsrsealed.gif" alt=":-X">

Graag alle fouten, opmerkingen, suggesties ter verbetering blijven melden zodat er na 5 maanden een prima site is, ja toch, niet dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bericht van WieWasWie:

Mijn voornemen is 'no comment', maar ik zal www laten weten dat het voor de gebruiker duidelijk is als op de lijstjes ook wordt aangegeven als er iets is 'gefixt'. (Heeft iemand al een ervaring dat iets gefixt is?)

Daarnaast is er dus -opnieuw- iemand aan het team toegevoegd, een datamanager met een heel belangrijke taak, maar is dat niet essentieel goed geregeld te zijn? Zou er dan ook een beperkt budget zijn? En geen geld voor een tester, o ja, dat bent u, zonder kosten.

Er moet nu eerst een offerte komen van de websitebouwer, waarom is hier niet vanaf de tekentafel rekening mee gehouden zoals Genlias dat ook heeft, waardoor de kosten nu nog verder stijgen? Geeft dat alles wel een garantie dat op tijd, per 1-1-2013, alles goed geregeld is, getest, zodat de abonnementskosten geind kunnen worden?

sorry, ik liet me even gaan, daar is dit topic niet voor. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_lipsrsealed.gif" alt=":-X">

Graag alle fouten, opmerkingen, suggesties ter verbetering blijven melden zodat er na 5 maanden een prima site is, ja toch, niet dan?

Weet je dat bij het noemen van WieWasWie mijn haren nog steeds rechtop gaan staan? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Natuurlijk moeten er gemeld worden wanneer er iets niet klopt.

Maar het lijkt wel of wij alle te verhelpen problemen moeten melden.

Laten ze zelf eens gaan nadenken.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

En nu het budget voor 2012 beperkt is, hou ik mijn hart vast.

Het enige wat ik dan hoop, is dat ze voorlopig Genlias beschikbaar houden totdat WWW spoepel loopt.... maar wanneer dat is?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bericht van www:

Zodra problemen worden gefixt, verdwijnen ze uit het overzicht. Op die manier kunnen gebruikers de voortgang volgen. We zullen in ieder geval kijken of we in de toekomst ook een wensenlijstje publiceren op de website. Dat zou inderdaad handig kunnen zijn.

De lijst

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zal dus in de komende periode minder moeten worden.

Wie kan laten weten, welke aangedragen punten gefixt zijn?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Masje

Ik zie dat je bericht is aangepast en er wat regels weg zijn.

Ik wil je graag helpen aan een antwoord.

Heb je de vraag ook gesteld aan www?

Is er ooit sprake geweest van een samenwerking?

Archief Gorinchem zal mogelijk zelf voor een andere vorm hebben gekozen om scans aan te gaan bieden aan de gebruikers?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Lily en anderen

www nog maar eens gevraagd naar de verschillen tussen Genlias en www, qua inhoud en vormgeving, en naar de einddatum van 1 november waar iedereen met angst en beven naar uitkijkt, mocht de inhoud van www dan nog niet zijn aangepast.

Bericht van www:

Dat WieWasWie.nl op dit moment inhoudelijk nog afwijkt van Genlias komt door een probleem met de aangeleverde data. Daardoor worden bepaalde gegevens niet getoond, terwijl ze wel in WieWasWie.nl zitten. De oplossing van dit probleem heeft, zoals je zult begrijpen, een hoge prioriteit voor ons. Inhoudelijk moet WieWasWie.nl namelijk het zelfde bieden als Genlias.

Minder belangrijk is het feit dat de lay-out verschilt. Hoewel diverse handige onderdelen van Genlias en de Digitale Stamboom in WieWasWie.nl zijn verwerkt (of nog zullen worden verwerkt: zoals het zoeken op twee personen), moet ook worden gekeken naar de technische prestaties van de website op de lange termijn. Dat betekent dat niet zomaar alle onderdelen van Genlias klakkeloos overgenomen kunnen worden.

Over de datum waarop de website uit de lucht gaat, hebben wij ook bij Genlias geïnformeerd. Een antwoord hebben we echter nog niet gekregen. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen we dat uiteraard melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Ik heb net even een praktijkproefje gedaan, door bij wiewaswie te zoeken op "Brechtje de Haan". Resultaat: 3 hits in de BS en 1 in de stambomen van de gebruikers.

Die eerste 3 komen zo uit Genlias, de stamboom is pure nep. Wat blijkt? De onderdelen van mijn vraag, te weten Brechtje, de en Haan komen allemaal voor in die stamboom, maar dus niet in combinatie.

Mijn haren (voor zover nog aanwezig) stonden weer recht overeind toen ik dit zag. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand geïnteresseerd is in een bestand waar de drie zoekwoorden toevallig ergens voorkomen.

En toen gingen de haartjes nog een keer omhoog, toen bleek dat de link naar de helpdesk (om de fout te melden) het niet wilde doen. Mijn email client bleek niety goed te zijn geconfigureerd of zo. Nou ja, dan maar handmatig het adres intikken in het email-pakket... Het kost allemaal veel tijd en moeite.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Richard

Dat het mis gaat met de veronderstelde zoekvraag, geeft u zelf al duidelijk aan. U veronderstelt dat u zoekt op "Brechtje de Haan". Als dat zo is, dan zoekt u op Voornaam EN Tussenvoegsel EN Achternaam. Het lijkt er - zoals u het resultaat beschrijft - op dat u de resultaten van Voornaam OF Tussenvoegsel OF Achternaam heeft gekregen.

Ik dacht, ik doe voor de zekerheid nog even een test en zoek Gerrit de Haan, maar ik vergat dat ik met Firefox zoek en krijg dus als resultaat:

Gevonden: 55013690 resultaten voor *. Toch wel fijn, dat het zoeken met die browser niet (goed) werkt [eigenlijk TOTAAL niet].

Nogmaals geprobeerd met IE; resultaat: Gevonden: 626 resultaten voor gerrit, de, haan. De komma's suggereren dat er op drie losse woorden wordt gezocht.

Toch lijkt dat niet zo te zijn. Bij achternaam - voor zover mijn streekproef dit bevestigt - wordt inderdaad "Haan, de" weergegeven. Op de ingegeven voornaam wordt wel is waar exact op de ingegeven tekens gezocht, maar worden ook resultaten met meerdere voornamen getoond en dat vroeg ik niet.

@ eerdere berichten

Dat goedkope testen (door de gebruiker) hebben ze afgekeken van Microsoft. Die firma doet dit al jaren.

Groeten van PJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zoeken op persoon in combinatie voor- en achternaam, dus ook zonder tussenvoegsel, geeft ook resultaten in de stambomen. Ik zocht op het voorbeeld Lambertus Brus (resultaat Genlias-NH wordt niet getoond, reden bekend), 1 resultaat in stamboom “Fritsâ€. Op de iPad zou ik Microsoft Silverlight moeten installeren, in IE loopt het vast, in FF krijg ik via de namen in het zijvak toegang tot de stamboom; bij doorbladeren kom ik bij Brus, 3 personen, geen Lambertus, wel personen Lambertus, echter niet met de achternaam Brus.

Van Richard heb ik begrepen dat dit gemeld is bij de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, echter in de lijst

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat het niet verwerkt; overigens, in een maand tijd is er helemaal niets in die lijst afgewerkt. WWW zal gevraagd worden om een reactie te geven.

2 juli - 2 september

In het september-nummer van Genealogie, het tijdschrift van de CBG, staan twee pagina’s over WieWasWie van de hand van Maarten van Bourgondiën en Hester van der Velde.  De meesten van ons zullen het hebben gelezen.

Enkele citaten:

“Het publiek was dan ook blij dat de website op 2 juli eindelijk werd gelanceerd, al was het de bètaversie. WieWasWie.nl ontving meteen veel reacties. Complimenten betroffen vooral de overzichtelijkheid, het eenvoudige gebruik, de snelheid van zoeken en de frisse uitstraling. Ook waren gebruikers erg te spreken over de helpdesk en de open communicatie na lange tijd van stilte….. Minder positieve geluiden kwamen vooral van de doorgewinterde genealogen. Hoewel de website als bètaversie werd gepresenteerd, en er op voorhand was aangekondigd dat verbetering noodzakelijk was, voldeed de website niet aan hun verwachtingenâ€.

…. “Ook de vergelijking met Genlias leidt tot teleurstelling. De mogelijkheid om op twee personen tegelijk te zoeken, zoals op Genlias, is voor veel gebruikers onmisbaar geworden. De klachten over het ontbreken van deze functie zijn natuurlijk begrijpelijk (het zal de eerst verbetering van de zoekfunctie zijn die we doorvoeren), maar het laat ook zien dat het tijd kost om aan verandering te wennen. Onderdelen van Genlias die WieWasWie.nl niet (of anders) aanbiedt, worden gemist, terwijl de nieuwe features van WieWasWie.nl nog niet voldoende zijn ingeburgerd om de waarde ervan in te zien.â€

…..â€Het beperkte budget betekent dat er keuzes moeten worden gemaakt en dat bepaalde verbeteringen op zich zullen laten wachten. Laten we daarom kijken naar de mogelijkheden die WieWasWie.nl nu wel biedt.â€

Er volgen dan nog vier stukjes tekst, “zoeken en vindenâ€, “documentatieâ€, “door gebruikers voor gebruikers†en “veelbelovendâ€.

Ik eindig met het citaat van de laatste regel “Wij hebben alle vertrouwen in WieWasWie.nl. Zeker als op korte termijn enkele belangrijke problemen worden opgelost en de database flink wordt uitgebreid. Daar zullen we bij de verbetering en doorontwikkeling van de website dan ook sterk op inzetten!â€

De twee pagina’s worden samengevat in een vierkant blokje tekst:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Ik doe echt mijn best maar het lukt me niet om “aan de slag te gaan in het genealogische landschap†en "snel en eenvoudig toegang te krijgen", laat staan dat ik iets kan vinden wat ik kan gebruiken.

Komt dat omdat drie maanden na de start niets is veranderd?

Is het echt een kwestie van wennen?

Wat is "de waarde" van de "nieuwe features"?

Is het echt een kwestie van geld? (Waar is al dat geld gebleven in de afgelopen vijf jaar?)

Zijn alleen de â€doorgewinterde genealogen" zo kritisch en teleurgesteld en daarom "de mogelijkheden die www nu biedt" niet zien?  8} :-\

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

"Komt dat omdat drie maanden na de start niets is veranderd? "

De tijd gaat snel, maar 2 juli- 2 september is "slechts" twee maanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...