Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

WieWasWie.nl - Wat zijn uw indrukken?


sadminF

Recommended Posts

  • Beheerder

Beste leden,

Nu

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

live is, nog wel in beta dat wel, kunnen we ons voorstellen dat u een mening over heeft over de site. Dat kunt u aan hen laten weten (zij doen er misschien iets mee),  maar ook hier lezen we graag wat u er van vindt.

Zoals de opzet van de website, is het zoeken prettig en hoe staat het met het aantal bronnen en de kwaliteit daarvan.

Met een genealogische groet,

sadminF - beheerder

 Aangepast door sadminF op 02 jul 2012 10:24   Link aanklikbaar gemaakt. Bedankt Everardus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 293
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Ludmilla

    72

  • RichardK

    32

  • Archie

    21

  • sadminF

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

De link aanklikbaar gemaakt:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mijn eerste indruk:

Een hoop toeters en bellen en de layout (zoekpagina) had volgens mij wat gelikter mogen zijn, na zo lange voorbereiding.

Misschien een kwestie van wennen.

Ik vraag me af of er aan willige keurige personen gevraagd is om er mee te werken of dat alleen techneuten er mee hebben gestoeid?

Ik bedoel mensen, die eenvoudige gebruikers zijn?

Waar is de verwijzing, wat er allemaal in zit?

Kan er op twee familienamen gezocht worden?

Er staat dat o.a. Gemeente Archief meedoet aan het project.

Ik zoek op de naam Peppink te Rotterdam, echter geen treffers.

Wel via de stite van het GA Rotterdam?

Gelukkig is FS nog niet op zwart gezet.

Werkt het verzenden aanvraag nieuwsbrief?

----------------------

Type de woorden over

Bij het binnenhalen van een scan moet er letters over worden genomen, zeer onduidelijk om te lezen, ook al kan je een andere afbeelding kiezen.

Andere afbeelding

Vervang door audiofragment

Help

Groet.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Allen,

Ik vind de site nog steeds tegenvallen.

1)  ontbrekende informatie:  zoekende op mijn overgrootvader Manus Visser krijg ik geen resultaten in Edam. Heb in Noord Holland alleen nog maar gegevens gevonden in de kop van NH, waarschijnlijk afkomstig van archief Alkmaar. Genlias heeft van NH duidelijk meer gegevens.

2)  in het overzicht zoekresultaten is het hoogst onhandig dat je niet kunt zien welke rol een persoon heeft.

3)  vanuit een resultaat kun je niet navigeren naar het volgende (of vorige) resultaat op de lijst

4)  zeer onhandig vind ik dat je neit kunt zoeken op twee personen tegelijk.... o zo handig om echtparen en hun kinderen snel te achterhalen

Al deze dingen zijn trouwens gemeld aan WWW vorig jaar in de publieke test.

Gr,

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog iets,

Een willekeurig huwelijk in Scherpenzeel (Willem de Jong + Cornelia van Setten). Vergelijk Genlias & WWW:  aktenummer ontbreekt, leeftijden partners ontbreken, layout veel onhandiger.

GENLIAS

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 3066

Gemeente: Scherpenzeel

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 4

Datum: 19-03-1881

Bruidegom Willem de Jong

Leeftijd: 32

Geboorteplaats: Scherpenzeel

Bruid Cornelia van Setten

Leeftijd: 24

Geboorteplaats: Scherpenzeel

Vader bruidegom Pieter de Jong

Moeder bruidegom Jannigje van de Wetering

Vader bruid Jan van Setten

Moeder bruid Jannigje Koudijs

Nadere informatie beroep bg.: timmerman; beroep bruid: zonder beroep; beroep vader bg.: timmerman; beroep moeder bg.: zonder beroep; beroep vader bd.: geen beroep vermeld; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

WWW

Bruidegom:

    Willem de Jong

Beroep:

    Timmerman

Vader bruidegom:

    Pieter de Jong

Beroep:

    Timmerman

Moeder bruidegom:

    Jannigje van de Wetering

Beroep:

    zonder beroep

Bruid:

    Cornelia van Setten

Beroep:

    zonder beroep

Vader bruid:

    Jan van Setten

Beroep:

    geen beroep vermeld

Moeder bruid:

    Jannigje Koudijs

Beroep:

    geen beroep vermeld

Gebeurtenis:

    Huwelijk

Datum:

    zaterdag 19 maart 1881

Plaats:

    Scherpenzeel

Documenttype:

    BS Huwelijk

Erfgoedinstelling:

    Gelders ArchiefGelders Archief

Instellingsplaats:

    Arnhem

Collectiegebied:

    Gelderland

Archief:

    0207

Registratienummer:

    3066

Registratiedatum:

    19 maart 1881

Plaats:

    Scherpenzeel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

aanvulling op vorige bericht:

Nog erger:  geboorteplaats bruid & bruidegom ontbreekt!  Dit wordt een onbruikbare index zo.

Gr,

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hans,

Ik denk dat het zeer afhankelijk is hoe een Archief met een huwelijk is omgegaan.

Zo zal een geboorteplaats bij een huwelijk in Friesland wel worden vermeld en bij een andere plaats in Nederland niet.

Jammer dat niet alles op een zelfde wijze is geconverteerd, zodat alles via een gelijke zoekmethode is te bekijken.

Zoals ik al schreef, wordt bij Friesland verwezen naar www. allefriezezen.nl

Het lijkt handig, maar door alle verschillende werkmethoden door alle Archieven (eigen toko) totaal geen eenheid en niet makelijk voor een eenvoudige gebruiker.

Wederom een gemiste kans oom een uniforme werkwijze te hanteren.

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste leden,

In korte tijd al wat op en aanmerkingen, zie ik.

Ze hebben toch wel iets opgepakt van alle kritiek

Positief puntje, tijdelijke lagere prijs voor premium pakket:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2021_07/1512341622_aboWWW.jpg.cda0b95573831e9707b4bb789c11095b.jpg">

Ze zijn niet al te best in inschatten wat tijdelijk is, WieWeet? :laugh:

Zoals jullie weten nemen wij als SVF voor de leden een forum abonnement op wiewaswie, lees hierover meer op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste sadminF

De normale prijs is euro 4,50

Even het toegevoegde regeltje van de site vermelden i.v.m. 3,50*

*Tijdelijk is het Premium abonnement in prijs verlaagd (normale prijs is € 4,50). De komende maanden zullen de collecties memories van successie, kadaster en notariele archieven aangevuld worden.

Onduidelijk is of de 4,50 ook weer wordt verhoogd?

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even een snelle blik: genlias Utrecht, ontbreekt geheel?

Deze staan wel in genlias en niet in www.

Er is het lijstje "veel gestelde vragen". Je ziet er drie, onder de eerste zitten er meer. Daarbij staat dit:

Algemeen: waarom zou ik betalen voor archiefmateriaal dat ik nu bij de deelnemende archieven vrij kan inzien?

Iedereen kan op WieWasWie.nl gratis de digitale collectie van WieWasWie.nl raadplegen. Alleen voor bepaalde extra diensten vragen wij een vergoeding in de vorm van een abonnement. Je hoeft daar geen gebruik van te maken. Bedenk wel dat je bij de meeste archieven ook moet betalen voor een kopie van een document, dat je soms moet betalen voor toegang tot de studiezaal en dat je eventueel reiskosten maakt.

Zoals we gewend zijn, sluit het antwoord niet aan bij de vraag. We praten vooral op SVF over de scans Burgerlijke Stand, die nu gratis zijn via FamilySearch/GenVer. Dus waarom betalen via ex-Genlias en nu via www als ze daar te zien en te downloaden zijn? Tot er gesprekken zijn met FamilySearch eind augustus/ september, zie poll, zal daaraan niets veranderen.

Bij het doorklikken kom je bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de tarieven, ongewijzigd (premium tijdelijk verlaagd), ook met die suggesties en adviezen is niets mee gedaan. Hoe gaat het met de betalingen voor buitenlanders zoals Australië en Nieuw-Zeeland? Voor hen komen er extra kosten bij voor het overmaken. Of betaling per afgenomen scan voor hen die incidenteel iets nodig hebben?

Er staat ook een vakje waar je je kunt aanmelden als vrijwilliger, helpen indexeren voor de archieven. Dus meehelpen, gratis, om daarna de gegevens te verkrijgen tegen betaling? Ook hier is geen oplossing voor zoals bij Velehanden.

Ik moet het allemaal nog eens rustig doornemen! Vooral de disclaimer, gebruiksvoorwaarden en andere mogelijkheden, die zullen er zeker zijn. Persoonlijk zal ik me beperken tot het blauwe vlakje, personen zoeken. Staat er iets in de index dat ik kan gebruiken, zijn er scans, zijn die ergens anders vrij te vinden (er zijn heel veel alternatieve mogelijkheden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Inderdaad wordt er gesuggereerd, dat de gegevens van de door hun genoemde Archieven daadwerkelijk al te vinden zijn in de zoekmachine. Ook hier weer wordt er door WWW slecht gecommuniceerd.

Na zo'n lange voorbeiding wederom een miskleun, zal wel weer worden verwezen naar de gebruikelijke kinderziekten.

Uiteraard pak ik ook wat ik kan gebruiken via de zoekmachine.

Zie ook de discussie die op gang zal gaan komen op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Everardus,

Klopt dat er een tijdelijke prijsverlaging is, die geldt alleen voor het premium pakket.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Everardus:

  Na zo'n lange voorbeiding wederom een miskleun, zal wel weer worden verwezen naar de gebruikelijke kinderziekten.

  Uiteraard pak ik ook wat ik kan gebruiken via de zoekmachine.

Tja, vorig jaar zaten deze gegevens (NH & Utrecht) er ook al niet in... 

Vooralsnog heb ik niet de indruk dat men sinds vorig jaar veel gewijzigd heeft:  noch in het zoek gedeelte, noch in de aanwezige informatie.

Wie heeft er al een wijziging gevonden?

Gr,

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je iets verder wilt gaan dan vrij bladeren in de index, is inschrijven nodig.

Bij "Stamboom bouwen" kun je direct starten, nadat je gekeken hebt of de naam al onder een stamboom voorkomt en het advies of je met de beheerder kunt samenwerken. Mooi. Echter, de koppeling met StamboomNederland.nl (van het CBG) zit er nog niet in.

Test: Wicart. Omdat dit een apart onderzoek was heb ik dat in 2010 ook in StamboomNederland gezet, openbaar. Zoeken op Wicart in www geeft slechts 17 hits, waarvan 6 uit Utrecht, geen idee waar die vandaan komen. Toevoeging van VOC is mooi meegenomen, dat scheelt extra zoeken.

Het is een Beta-versie en dat wil zeggen dat de website getest wordt door de gebruiker en fouten kunnen worden hersteld. Maar dat wil niet zeggen dat je tijdens die Beta-fase scans kunt inzien en downloaden, ook niet via het goedkoopste abonnement, twee weken gratis inzage van de scans en zelfs niet als je het premium abonnement hebt betaald. Dat probleem is gesignaleerd, staat niet onder Veelgestelde vragen, onder het knopje Help,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Via twitter wordt je sneller geholpen, het probleem ligt aan de bevestigingsmail na betaling, wordt aan gewerkt.

Je kunt niet overal terug naar Home, dat knopje ontbreekt.

Netjes is de begrippenlijst.

Het Contact-knopje zit links onderin ipv in de bovenbalk,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

@Masje: de fouten in Genlias die zijn doorgegeven na 1-1-2012 via het Genlias-meldformulier, zijn niet meer verwerkt in Genlias maar wel bij de archieven; die koppeling zal dan gemaakt moeten met bestanden van de deelnemende archieven. De praktijk zal het leren.

betalingen buitenland: het aanbieden van Paypal (geen Paypall) is ook voor geinteresseerden overzee zonder extra's, een alternatief.

Later toegevoegd:

Utrecht staat er inderdaad nog niet op, daarom is het bericht op de site HUA aangepast:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hua heeft er de voorkeur aan gegeven de genlias-informatie eerste te plaatsen op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en daarna op www. Met dank aan Joyce Pennings, Hua

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

10. Mogen minderjarigen gebruik maken van WieWasWie.nl?

WieWasWie.nl is bedoeld voor personen van 18 jaar of ouder. Ben je jonger, dan mag je geen gebruikmaken van de diensten op onze website. Door akkoord te gaan met dit privacyreglement gaat WieWasWie ervan uit dat je inderdaad 18 jaar of ouder bent.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als men onder de 18 jaar bent, wordt niet op prijs gesteld om je familiegeschiedenis te onderzoeken.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Masje II en andere lezers,

Krijg een beetje de indruk dat ze meerdere regels instellen die niet zijn te controleren, dit is er één van.

Lees de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

onder punt 2.13 Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Ook dat is niet te controleren. Op deze manier worden de 'levende personen' die zonder toestemming toch gepubliceerd worden in een handelende rol gedwongen. Dit zijn vaak al wat oudere mensen die geen idee hebben van Internet. Het is een trend die je vaker ziet en waarschijnlijk niet meer te stoppen is.

Ik ben me ervan bewust dat wij met

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

erg streng zijn, liever te streng dan slachtoffers van privacy schending veroorzaken.

Onze mening als team van dit forum is dat de verantwoording bij de aanbieder van de website dan wel fora ligt.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben je jonger, dan mag je geen gebruikmaken van de diensten op onze website.

Of ... omdat je alleen als volwassen persoon straks mag betalen voor hun diensten?

Gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

De eerste dag van www zit er bijna op, althans voor mij, ik ben het zat en toe aan iets anders  :o8}

Ik kan best wel positieve punten bedenken, frisse uitstraling, doel alles onder 1 dak,...

o.a. Visser vroeg zich af of er nieuwe punten zijn. Ik kan dat niet goed beoordelen omdat ik geen tester was van een eerdere Beta-versie. Waar ik me wel over verbaas is dat met die eerdere punten niets is gedaan.

Zo lees ik dat er nog (steeds) gewerkt wordt aan zoeken op twee personen, een vergoeding voor vrijwilligers die invoer(d)en, belangrijke zaken waarvoor men lang de tijd had.

Aan de disclamer, voorwaarden, etc ben ik nog niet aan toegekomen. Overal op internet duiken zaken op, data die ontbreken (Utrechts, Zeeland, Rotterdam, Zeeland) en die genoemd worden zonder dat duidelijk is of er iets van op staat (Van Papier naar Digitaal). Aantallen documenten 22 miljoen wat aan de ruime kant zou zijn berekend, een overvloed aan het woord "je", gevaren voor inschrijven of het geven van informatie waarvan www laten kan bepalen dat het hun eigendom wordt, discussies over kosten van dataverkeer waardoor een abonnement gerechtvaardigd zou zijn, och, u zult het ook wel hebben gelezen op de bekende fora. (Een verademing is

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die niets brengt, wel een mooi artikel over de Surui.) (later toegevoegd

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

De een brengt het mooier dan de ander, met tabellen, promotie met een hoog Libelle-gehalte en zelf een opsomming van alle twitterberichten, alleen als je erg kritisch bent, zoals ik, worden je tweets gewoon uit dat lijstje verwijderd, of ook daar is een technisch probleem. Voor een objectief beeld moet je positieve maar ook negatieve klanken naast elkaar kunnen tonen, of is het negatief naast positief? Waar gaat het over, als er maar wat mee gedaan wordt door www. Luisteren en vooral communiceren op hun eigen site.

En daar wringt bij mij de schoen, daar kan ik niets positiefs bij bedenken. Met alle eerdere tips, suggesties, vragen, opmerkingen, is nooit niks niets mee gedaan.

Maar goed, voor iedere genealoog in Nederland en daar buiten die superblij is, wil ik best nog vijf jaar wachten tot alles een beetje redelijk loopt. Maar dan wel zonder mijn inschrijving, geen cent zal ik er aan besteden; dan maar heerlijk een dagje naar een archief en na afloop een pilsje op een terrasje.

Ik neem even pauze, lekker met de hobby bezig zijn en terug naar mijn comfort-zone.

k9dtv8.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben het ook een beetje zat en kruip maar mijn bed in

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:">

Voorlopig kijk ik de kat uit de boom, totdat ik merk dat de fouten eruit gefiltert zijn.

Uiteraard hou ik de reacties in de gaten van wat er goed of fout gaat.

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In reactie #14 had ik het kort over stamboommaken binnen www.

Ik was benieuwd of er al iets bekend was over het samenvoegen van de bestanden uit StamboomNederland(CBG) met www(expolitatie door CBG). Dat komt omdat ik twee jaar geleden na de start van StamboomNederland, als test, er een bestand in heb gezet van Philip Freriks en zijn familie Wicart. Nu met de TV-herhaling zou dat leuk zijn, ook voor www, als er kijkers gaan zoeken en dan ook bij www terecht komen, ik gun ze dat wel.

Dus heb ik maar gebruik gemaakt van de snelle emailservice naar de www-helpdesk met de vraag wanneer ze gaan samenvoegen en hoe dat gaat met de kosten, StamboomNederland is gratis en bij www gaat dat geld kosten.

Krijg ik dit terug:

Wij kijken op van die geruchten, want er is zeker geen sprake van een samengaan van StamboomNederland en WieWasWie. Het zijn namelijk twee aparte sites die elkaar aanvullen: WieWasWie voor de beginnende genealoog met zoekmogelijkheden in de bronnen en StamboomNederland voor de gevorderde genealoog met vooral een depotfunctie voor digitale genealogische gegevens.

Geruchten? Ik ben er steeds vanuit gegaan dat StamboomNederland en www zouden samengaan. Hoe kom ik daar dan bij?

Op SVF is vaak gesproken over StamboomNederland, ook in combinatie met www

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Al in 2009 verscheen dit bericht van het CBG

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

www tweet dit, datum niet bekend:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Beide partijen en archivarissen praten er over in 2010

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Verwachtingen voor een samenwerking, heb ik ergens gelezen dat die goede bedoelingen zijn afgeketst? Misschien op de eigen site van www? Wie creëert er een gerucht? Ik niet.

Bij een gebrek aan communiceren ontstaan geruchten, zeker als je ze zelf verspreidt en niet aanpast op je eigen site.

Natuurlijk moeten we niet achterom kijken, maar vooruit. Maar ook in de genealogie is er geen toekomst zonder je verleden te kennen.

Beiden hebben dus subsidie ontvangen voor het maken van een stamboomprogramma. Ben ik blij dat ik niet meer hoef te beginnen met het maken van een stamboom, op www ben je geld kwijt en StamboomNederland is voor gevorderden.

Dus weer een site er bij, tegen betaling.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, eenvoudig, gratis, zonder reclame, met scans, snelle service, voor beginners én gevorderden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is toch niet normaal, Ludmilla?

Stuur ze dus maar de link van dit onderwerp, dan kunnen ze met eigen ogen zien hoe ongeloofwaardig hun antwoord is.

Maar ook dan zullen ze wel weer een onzinnnig antwoord klaar hebben staan....

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Natuurlijk hebben ze alle stukken van me gekregen maar dan blijft het stil, tot nu. Ik heb de tijd.

Het is goed dat dit soort zaken aan de orde komen; het mag ook gerust op andere fora gebruikt worden, ieder is vrij om te lezen en plaatsen waar men wil, maar ik stel het op prijs als SVF-lezers de bron noemen. Ik heb er tenslotte ontzettend veel tijd in zitten. Het subbureau helpdesk met commerciële belangen ziet daarom ook geen verschil tussen donaties en subsidie. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_stop.gif" alt="(33">

Dit moet anders kunnen.

Kritiek trek ik me ook aan, als ik te horen krijg dat www een kans moet krijgen, niet teveel moet omzien in het verleden (slechte communicatie), de helpdesk bezet wordt door anderen die in het verleden uitspraken deden of handelden. Ik wil dat ook zeker doen, maar dan moet www geen aanleiding geven. Vanaf 2 juli hoort www juiste informatie te verstrekken en als dat uitblijft zal ik het blijven melden op SVF (en dat mag gerust worden overgenomen).

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Reactie zojuist ontvangen van WieWasWie:

Beste Ludmilla,

Onze verbazing is toch wel gerechtvaardigd, want hier wordt een geheel eigen invulling gegeven aan nieuwsberichten die o.a. 3 jaar oud zijn. Het is jammer dat er op die manier allerlei rare geruchten de wereld in worden geholpen, die op niet meer dan een vermoeden of verkeerde interpretatie berusten. In het toegestuurde nieuwsbericht van het CBG uit 2009 staat namelijk het volgende:

StamboomNederland zal nauwe aansluiting zoeken bij het project WieWasWie. Dit samenwerkingsproject, waarin ook het CBG deelneemt, realiseert een nieuwe portal voor historische persoonsinformatie van archiefdiensten. In WieWasWie werken ondermeer de instellingen samen die nu gebruik maken van Genlias, Digitale Stamboom en Isis. Deze samenwerking tussen StamboomNederland en WieWasWie moet er toe leiden dat persoonsinformatie in WieWasWie gemakkelijk binnen te halen is in StamboomNederland en dat andersom de gegevens in StamboomNederland gemakkelijk vindbaar zijn via WieWasWie.

'Nauwe aansluiting' lijkt ons toch niet het zelfde als 'samengaan'. Het uitwisselen van de gegevens heeft betrekking op een technische verbinding (API), waardoor het mogelijk moet worden om stambomen vanuit WieWasWie in StamboomNederland te zetten (en omgekeerd), zonder daarbij gebruik te hoeven maken van gedcom (al blijft dat laatste ook mogelijk). Deze API, waarmee overigens ook gegevens uit kunnen worden gewisseld met andere genealogische programma's, maakt gewoon deel uit van het standaardpakket van StamboomNederland. Het is dus niet zo dat het CBG een speciale subsidie heeft gekregen om aansluiting te zoeken met WieWasWie. Sterker nog: het CBG heeft de ontwikkeling van de API helemaal zelf bekostigd.

Dat bij StamboomNederland en WieWasWie verschillende dingen mogelijk zijn, komt omdat de sites door verschillende instellingen los van elkaar zijn ontwikkeld. Dat heeft niets met concurrentie te maken, en er zal ook in de toekomst geen concurrentie tussen beide sites plaats vinden. StamboomNederland en WieWasWie vullen elkaar zoals gezegd juist enorm goed aan: je begint als onervaren genealoog met zoeken en bouwen op WieWasWie en brengt het daarna onder in het digitale depot StamboomNederland, waar de gegevens worden gearchiveerd en je desgewenst nog verder kan bouwen. Toch is WieWasWie niet alleen voor de beginnende genealoog bedoeld: het zoeken en delen zijn zeker ook voor de ervaren genealoog interessant.Het is dus niet zo dat die laatste groep op WieWasWie niet voor vol wordt aangezien.

De gedcomimport is bij WieWasWie overigens voorlopig uitgeschakeld omdat dit onderdeel nog niet naar wens functioneert.

Het is tot slot goed om te beseffen dat inmiddels een heel nieuw team verantwoordelijk is voor de communicatie rond WieWasWie, dat met frisse moed een succes probeert te maken van de site. Daarbij zijn we ons zeker bewust van het feit dat nog niet alles naar behoren functioneert. Daarom is bijvoorbeeld gekozen voor een beta-livegang, zodat gebruikers de kans krijgen om kennis te maken met de site en wij aan de hand van hun suggesties kunnen werken aan de doorontwikkeling van WieWasWie.

Met vriendelijke groet,

WieWasWie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Reactie zojuist ontvangen van WieWasWie:

We geven het nieuwe team van WWW dan maar het voordeel van de twijfel.....

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zou netter geweest zijn als WWW de  abonnementsprijzen per jaar had vermeld. Een abonnementsperiode duurt tenminste 1 jaar en de betaling is direct voor 12 maanden en niet (zoals in de tarieftabel wordt aangegeven) 2,50 of 3,50 per maand. Er is geen gespreide betaling.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik schreef o.a. terug aan hen:

Voorlopig laat ik het hier even bij. Ik ben erg blij zoals het nu gaat, snel en duidelijk antwoord.

Reactie van WieWasWie:

Beste Ludmilla,

Graag gedaan en goed om te horen. Het is prima dat één en ander op jullie forum is geplaatst. Door allerlei omstandigheden was communicatie naar buiten toe lange tijd niet mogelijk. Gelukkig kan er op deze manier wat meer duidelijkheid worden geschapen. Via het nieuwe blog van WieWasWie (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

), twitter (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

), facebook (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) en de site zelf zullen we vanaf deze week iedereen zo goed mogelijk informeren.

Overigens bestaat het huidige team uit een mix van personen die zowel goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen bij WieWasWie als bij StamboomNederland en ook veel ervaring hebben met beide sites. Dat is dus gunstig voor een goede afstemming tussen StamboomNederland en WieWasWie, zodat we genealogen zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn, want daar draait het uiteindelijk om.

Met vriendelijke groet,

WieWasWie

Aansluitend heb ik nog wel laten weten dat ik persoonlijk het toch jammer vind dat er geen integratie is van beide programma's. Als beginner voer je in op www, je ziet nog geen stambomen van anderen, ben je wat gevorderd dan mag je bestand naar StamboomNederland en daar zie je wel mogelijke raakvlakken met je bestand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

gelezen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een intensieve mailwisseling met de helpdesk van www, maar het gaat prima zo, we komen er wel.

Het is niet gebruikelijk te citeren uit emails, maar met toestemming is dat geen probleem.

Bericht aan www:

Ik heb van de beheerder begrepen dat www meeleest met dit topic; we proberen de lezers te stimuleren de “problemen†ook aan www te melden, dat is de eerste plaats.

Nog even kort over de stambomen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen samenwerking is, dus geen letterlijke samenvoeging van bestanden. Nieuwkomers hadden dan juist kunnen zien dat namen mogelijk al zijn uitgewerkt, samenwerking wordt dan meer gestimuleerd of zien voorbeelden waardoor ze ook enthousiast raken.

Een andere vraag, moet er niet duidelijker staan bij de abonnementsprijzen, dat afrekening geschiedt per jaar? De maandprijs wordt gezien als “verlakkerij†en amerikaans model†(las ik elders).

Ook had men het op prijs gesteld (goodwill-kweken?) om in de beta-fase waarin er nog veel niet klopt/werkt of ontbreekt, een vrije toegang te hebben. Een periode van twee weken, daarna verloopt een gratis abonnement, zal te kort zijn om alle zaken op te lossen.

Veel succes verder, en dat meen ik oprecht.

We zullen elkaar vast weer vaker spreken als de gesprekken met FamilySearch verder gaan in aug/sept, dan gaat ook de poll weer verder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bericht van www:

Beste Ludmilla,

Mooie wisselwerking op deze manier! Wij lezen inderdaad mee, zodat we de verschillende reacties ook mee kunnen nemen in de doorontwikkeling van de site. Het is namelijk goed om te weten welke zaken door de gebruikers als belangrijk worden ervaren.

Wat betreft het letterlijk samenvoegen van bestanden: daar is nu nog niet in voorzien. Wel kunnen er op beide sites kruisverwijzingen worden geplaatst. Aangezien WieWasWie sterk is gericht op onderling contact tussen genealogen, zou de familiepagina op deze site heel goed gebruikt kunnen worden om naar buiten toe aan te geven met welk onderzoek men bezig is. In dat verhaal kan dan vervolgens worden verwezen naar de uitgewerkte stamboom die bijvoorbeeld in StamboomNederland is ondergebracht. Omgekeerd kunnen er in StamboomNederland ook verwijzingen naar WieWasWie worden opgenomen.

In het overzicht met abonnementen hebben we ter verduidelijking inmiddels ook de jaarprijs opgenomen.

Het is goed om op deze manier contact te houden met de genealogen 'uit het veld'. Misschien kunnen we te zijner tijd eens afspreken bij het CBG om persoonlijk ervaringen rondom WieWasWie uit te wisselen.

Met vriendelijke groet,

WieWasWie

Met dat aanbod ben ik toch reuze blij. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$"> Bij die ervaringen hoort ook ons doel voor de gratis BS scans zodat Genver/Familysearch niet op zwart gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Enkele problemen die aan de helpdesk zijn gemeld, zijn direct aangepast. Aan de meeste opmerkingen "wordt gewerkt".

Om te zien welke bugs/fouten er gemeld zijn en in behandeling zijn genomen, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Opmerkelijk op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

las ik dat de gedownloade DTB-scans van prima kwaliteit zijn en dat delen van de BS-scans onduidelijk zijn en van slechte kwaliteit (Nationaal archief?)

Als reactie wordt gegeven dat www daar niets aan kan doen; men moet dat melden aan de deelnemende instelling. Toch een beetje vreemd, want als klant neem je de scan af van www en betaalt hen daar ook voor. Daarmee levert men een wanprestatie en zou betekenen, niet goed, geld terug?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, allereerst mijn dank voor al je inspanningen om ons op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom WWW en voorde wijze waarop je de bezwaren/complicaties/valkuilen, die gesignaleerd werden, hebt getracht naar de instanties over te brengen.

Toen Genver (of familysearch) een successtory werd en iedereen een beetje benauwd keek om wat er in de toekomst met de scans van familysearch zou gaan gebeuren werd, naar ik me herinner, gesteld dat de kwaliteit van die scans niet optimaal was en dat de scans van www een vele betere kwaliteit zouden laten zien. Uit jouw laatste bericht valt op te maken dat daar op dit moment in ieder geval nog niet aan gewerkt is.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...