Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Op sterfbed spijt van emigratie


.E.

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beeldend kunstenaar Rosemary Sloot dacht altijd dat haar moeder gelukkig was in Canada. Tot die haar op haar sterfbed vertelde dat ze van één ding spijt had: haar vertrek uit Nederland. Met een expositie over haar ouders wil Sloot laten zien hoe moeilijk het leven voor emigranten uit de jaren '50 kon zijn.

'Ze zei het heel rustig. De emigratie naar Canada was te zwaar voor haar geweest.' In de stem van Rosemary Sloot klinkt nog steeds licht ongeloof als ze over de telefoon het verhaal van haar moeder vertelt. 'Ik was in shock en probeerde haar ervan te overtuigen hoe mooi en fijn het in Canada was. Het was er toch zo stil en het landschap zo prachtig? Ze liet me uitpraten en zei toen alleen 'nee'. Omdat ik haar niet nog verdrietiger wilde maken, liet ik het onderwerp rusten.'

Lees verder:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Komt me niet onbekend voor. Zelf heb ik enkele jaren in Nieuw Zeeland gewoond en in gesprekken met oudere emigranten vertelden velen dat al moesten ze kruipen ze terug zouden gaan naar Nederland. Maar ja, de kinderen en kleinkinderen zitten wel in NZ. Dus bleven ze maar zitten. Maar hier aarden kunnen ze ook niet meer na al die jaren.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geboren in de VS en tot mijn tiende daar gewoond, ik zit ook met dingen die ik liever anders had gehad en heb ik daarom, misschien wel onbewust, nu psychische problemen omdat ik niet weet waar ik eigenlijk thuis hoor. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Maar wat wil je als tienjarige, als je ouders terug naar Nederland willen? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Velen mensen hebben deze gevoelens van waar hoor ik thuis en bij wie hoor ik. Dat hebben emigranten, vluchtelingen, maar ook nazaten uit een gemengd huwelijk zoals Indische Nederlanders (dus met Nederlands en Indonesisch bloed voor de duidelijkheid) die gedwongen naar Nederland moesten en de meesten kenden Nederland alleen maar uit de boekjes. Een tante van me van 89 jaar die in Californie woont wil graag terug naar Nederland.

Ik behoor tot de categorie die denkt als: waar mijn bed is, is mijn thuis. Mijn vrouw en ik emigreerden naar Nieuw Zeeland in 1975, gingen uiteindelijk weer naar Nederland en na een tijdje dachten we weer terug te gaan naar NZ. Maar we hebben dat uiteindelijk niet gedaan door de wetenschap dat dit niets oplost. De oplossing van rust vinden zit in jezelf. Rust en vrede moet in je hart komen en als dat er is kan je midden in de Sahara gaan wonen zonder problemen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Er zijn geen twee mensen gelijk. In "Het wrede paradijs" beschrijft Hielke Speerstra emigratie-ervaringen van een aantal Friezen. Eén van de verhalen gaat over mijn achternichtje Simone Koornstra, die met haar man naar Nieuw Zeeland emigreerde. Zij kon daar niet "aarden". Ze gingen terug naar Nederland, en toen bleek dat haar man het daar niet meer kon vinden. En nu wonen ze zo ver als op aarde mogelijk is van elkaar!

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan ook......... En velen zijn wel geslaagd en zouden voor geen goud meer terug willen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...