Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

De 5 broers gezocht van Frederik Willem van Beusekom (Bantam)


Schaap

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

De ouders van Frederik Willem van Beusekom (*25 okt 1840 Bantam † 1908) zijn Johan Jonkers van Beusekom ( * Jaarsveld, 24 mei 1805 / † Bantam, 23 sep 1861) en de inlandse vrouw Aryan.

Frederik Willem was getrouwd met Frederika Wilhelmina Maria Cornelia Berlauwt (* Bantam, 9 december 1842 / † Batavia, 30 december 1902)

Tot zover heb ik een jaar of zes geleden al de aansluiting vanuit Beusichem naar Indië gevonden.

Kort geleden kwam ik een oude brief uit de familie tegen, waarin iemand ooit heeft laten uitzoeken dat Willem Frederik 5 broers had.

Deze broers zijn verder niet op papier gezet, omdat het voor een kwartierstaat niet verder interessant was.

Voor mij nu wel, omdat ik heel graag de afstammelingen van Johan Jonkers van Beusekom (de lijn in Indië ) verder wil uitzoeken.

Ik weet er al het nodige van, maar nu wil ik toch eens verder met de wetenschap dat er 5 broers zijn?

Ik weet ook dat er twee (half)broers uit een eerder huwelijk in Nederland geboren zijn, die zijn jong in Nederland overleden. Hier heb ik alle gegevens al van.

Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven? Ik begrijp dat er 2 DVD's zijn waar veel info over Indië terug te vinden is:

1) regeringsalmanak Ned Indië 1815-1942 en 2) DVD Indisch Genealogische vereninging

Maar dat is best een kostbare aanschaf als je niet van te voren weet of er bruikbare informatie op staat.

gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Monique,

Helaas heb ik vandaag geen tijd en ook geen toegang tot beide DVD's, maar morgenmiddag zal ik deze nakijken op de door jou gezochte naam. Stel je van de regeringsalmanak niet te veel voor. Het geeft sec burgerlijke stand gegevens: geboren, gehuwd, overleden. Maar geen ouders en bij overlijden geen partner. Dat maakt het lastig plaatsen. En het geeft ambtenarenfuncties en adressen van Europeesche bewoners.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Herman van Beusekom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heeft alle takken ver uitgewerkt, ik heb veel gegevens met hem uitgewisseld over de tak Beusichem. Misschien dat hij je kan helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Herman van Beusekom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heeft alle takken ver uitgewerkt

Zijn lijn stopt bij Johannes Jonkers van Beusekom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu zie ik plots dat iemand die ook veel over van Beusekom online zet, 1 vd broers erbij heeft staan:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De lijn die hier beschreven wordt:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zijn gegevens die uit mijn boom zijn overgenomen, echter ze staan daar niet goed. Er worden daar twee kinderen genoemd, terwijl dat vader en zoon zijn.

"Kinderen van Johannes en Aryan:

2 Frederik Willem van Beusekom, geboren op zondag 25 oktober 1840 in Bantam. Volgt 53.

3 Johan Willem Frederik Gustaaf van Beusekom

"

nr. 3 is de zoon van 2.

gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even snel gekeken. Dus morgen moet ik het nog controleren.

Geboorte Bantam 25-10-1840 Frederik Willem van Beusekom

Overlijden Batavia 04-12-1841 Abraham Frederik van Beusekom (zeevarende)

Geboorte Bantam 05-01-1843  Pieter van Beusekom

Geboorte Bantam 03-06-1845  Johannes van Beusekom

Geboorte Bantam 11-08-1846 Johannes Hendrikus Jonkers van Beusekom

Huwelijk Batavia 14-08-1850 Hendrik van Beusekom met Elisabeth van Hemert (vroeger genaamd Sianghie)

Overlijden Batavia 06-09-1850 Hendrik van Beusekom

Geboorte Bantam 11-06-1853 Paul Alexander Eduard van Beusekom

Overlijden Bantam 05-12-1853 Paul Alexander van Beusekom (kind)

In 1858 wonen er twee volwassen van Beusekoms in Bantam t.w. Johannes Jonkers van beusekom en Willem Frederik van Beusekom

In 1865 wonen er Batavia G.F.L. van Beusekom en Nicolaas van Beusekom

In 1866 is er sprake van een weduwe van Beusekom i.p.v G.F.L.

Overlijden Batavia 16-06-1862 Elisabeth van Beusekom (kind)

Overlijden Riouw 30-06-1862 Gerardus Jacobus van Beuzokom (militair)

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

de door Bart genoemde laatste persoon Gerardus Jacobus staat ook hier genoemd

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Abraham Frederik staat ook als haar zoon geboren te Rotterdam 7-3-1820, zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Herman laat me via de mail weten:

Ik heb het volgende:

1. Johan Willem Frederik Gustaaf van B. (overl. 19/7/1907 in Buitenzorg is getrouwd geweest met Johanna Theresia Antonia Boers. Ik heb een kind: William van B. geb. 16/9/1900 in Buitenzorg en overl. 27/8/1976 in Sneek (RK). Hij was hoofdbeheerder 2e kl. depart. van Financien te Soerabaja en getrouwd op 10/4/1929 te Batavia met Louise Jeanna Irma Clifford Kock van Breugel (geb. 10/5/1905 in Djokjakarta en overl. 24/00/1991 te sneek. 

2. Cornelis van B. (waarschijnlijk geboren te Breukelen en mogelijk in 1795 overl. in Breukelen. Hij trouwde op 15/4 en 6/5 1786 te Breukelen/ Vleuten met Gijsje van Hemert (geb. 1764 Vleuten en ?/10/1822 te Mijdrecht overl.) Ik heb 4 kinderen: Maritje 1787/Breukelen en  overl. 7/12/1859 in Amsterdam. Zij trouwde ca 1815 te ? met Dirk van Lissel (geb. 1791 te Barneveld).  Verder Wilhelmina van B. geb. 1788 te Breukelen-Nijenrode en overl. 2/1/1844 te Amsterdam. Trouwde op 25/1/1823 te Breukelen-Nijenrode met Jacobus Rugaart (geb. ca 1801 Amsterdam). Verder Hendrik van B. geb. ca 1794 in Breukelen (beroep conducteur van de artill 1e kl. te Weltevreden). Hij trouwde 14/8/1850 in Batavia met Elisabeth van Hemert (geb. 1820 in Benkoelen). Ik heb 5 kinderen Cornelis johannes Hendrik (geb. 16/9/1837 in Matua (Sumatra); Johannes Cornelis Hendrik van B. geb. 13/9/1841 Padang (Sumatra); Hendrik van B. 13/9/1843 Padang; Nicolaas geb. 3/9/1845 Padang en tenslotte Elisabeth geb. 25/8/1848 in Padang. Als dochter van Gijsje van Hemert heb ik ook nog Klasina van B. geb. ca 1799 te ? en oerl. 3/4/1833 te Laag Nieuwkoop

3. Tenslotte heb ik ook nog Johanna Christina van B getrouwd met een verder onbekende heer. Ik heb hier 3 kinderen t.w. Abraham Frederik (marinier 3e klasse) geb. 7/3/1820 Rotterdam en overl. 4/12/1841 in Batavia. Maria Christina geb. 12/5/1821 in Rotterdam en overl. 2/2/1822 te Rotterdam en teslotte Gerardus Jacobus, geb. 10/11/1828 te Rotterdam en overl. 29/1/1862 in het Militair Hospitaal te Riouw.

Ik neem geen verantwoordelijkheid over de juistheid want gegevens komen uit onbekende herkomst en niet door mij gevonden in officiele akten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Dank voor het contact met Herman. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

De gegevens onder 1) kloppen hoogstwaarschijnlijk.

Mijn opa was ook een zoon van Johan Willem Frederik Gustaaf van Beusekom en ik weet dat er een broer Willy was, althans zijn roepnaam. Ik ben zelf ook nog zoekende naar de bevestiging uit een document dat deze William ook Willy is.

De namen onder 2 en 3 ga ik mij eens verder in verdiepen.

Gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geboorte Bantam 11-08-1846 Johannes Hendrikus Jonkers van Beusekom

Dank je wel Bart, in ieder geval al voor deze inzage.

De voornaam Jonkers is redelijk apart, dit moet haast wel 1 vd gezochte broers zijn 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb in de almanak niet verder gezocht dan ca 1875. Mocht er toch reden zijn voor uitgebreider onderzoek dan hoor ik het wel. Ik heb op de DVD van IGV de volgende informatie gevonden. Allerlei losse stukjes; je moet zelf maar kijken of er iets relevants tussen zit.

Uit Ons Nageslacht 1932-1935:

CXVIII. Van Beusekom. - Hendrik van Beusekom, geb. te Breukelen

in 1794. conducteur der artillerie le kl. te Weltevreden. zn. van

Cornelis van B. en Gijsje van Hemert, huwde Batavia 14 Aug. 1850

Elisabeth van Hemert, vroeger genaamd Sianghie. geb. te Benkoelen

ruim 30 jaar, dr. van den Chinees Kiai Alim en de Chin. vrouw Souw

Tjeng. Bij dit huwelijk werden gewettigd :

1. Comelis Johannes Hendrik van Beusekom. geb. Matua (Sum.

Westkust) 16 Sept. 1837.

2. Johannes Cornelis Hendrik van B.. geb. Padang 13 Sept. 1841

3. Hendrik van B., geb. Padang 13 Sept. 1843.

4. Nicolaas van B., geb. a.v. 3 Sept. 1845.

5. Elisabeth van B., geb. a.v. 25 Aug. 1848.

Uit de Indische Navorscher 2005

2. Justina Cornelia Wilhelmina Eugenia Segov, geb. Soemenep 22 jan. 1870 [als Segore, RA 1871,

2221, overl. 's-Gravenhage 24 juni 1942, tr. (als Segov) Soerabaja 1 okt. 1892 Hendrik van Beusekom

(R.M.W .0.4), geb. Culemborg 15 febr. 1859, majoor infanterie O.I.L., overl. 's-Gravenhage 4 juli

Uit de Indischer navorscher 2004

Désirée Louise von Hombracht, geb. Banjoewangi 5 juni 1899, overl. 's-Gravenhage 23 okt.

1968, tr. Malang 20 mei 1921 Jan Robert van Beusekom, geb. Zaltbommel 17 april 1888, resident van

Bantam, overl. intern.-kamp Tjimahi (Preanger Reg.) 26 april 1945, zn. van Anton Peter Robert van

Beusekom en Elizabeth Johanna Geertruida Wilhelmina Wilmar.

Uit de Indische Navorscher 2002

Serang (Bantam) 8 juli 1854 Johannes Jonkers van Beusekom [RA: van Beuzekom], geb. Ameide

3 mei 1805, fuselier bij het algemeen depot te Pandeglang (Bantam), zoon van Pieter van Beusekom en

Machteltje Verheij, beiden overleden; met de inlandse vrouw Arijan.

N.B. Bij dit huwelijk worden gewettigd zijn erkende kinderen: Frederik Willem van Beusekom, geb.

Pandeglang 25 okt. 1840; Pieter van Beusekom, geb. Pandeglang 5 jan. 1843; Johannes van Beusekom,

geb. Pandeglang 3 juni 1845 [RA 1846, 309: Johannes van Beuzekom]; Johannes Hendrikus Jonkers van

Beusekom, geb. Pandeglang 11 aug. 1846; George Frederik van Beusekom, geb. Serang 13 april 1850.

P.S. Zijn vooroverleden erkende zoon Paul Alexander Eduard van Beusekom, geb. Serang 11 juni 1853,

overl. ald. 5 dec. 1853, werd uiteraard niet gewettigd.

[RA 1855, 436]

Uit de Indische navorscher 2002

Serang (Bantam) 10 dec. 1862 Frederik Willem van Beusekom, geb. Pandeglang (Bantam) 25 okt.

1840, zoon van Johannes Jonkers van Beusekom en de inlandse vrouw Arijan; met Frederika

Wilhelmina Cornelia Berlauwt, geb. Bantam 9 dec. 1842, natuurlijke dochter van Frederic Jean van

Stralendorff, overleden Tjaringin (Bantam) 26 maart 1860, en Elisabeth Dorothea Berlauwt, wonende te

Tjaringin.

[RA 1864, 3; P.A. Christiaans, Van Stralendorff, in: Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 34 (1980), 130-131]

Uit de Indische Navorscher 2001

Achille Constant de Senerpont Domis, geb. Batavia 5 maart 1887, boekhouder van

suikerfabrieken, overl. Ambarawa (Semarang) 18 jan. 1945, tr. Ie Batavia 26 juni 1909 (door echtsch.

ontb. Pemalang (Pekalongan) 30 okt. 1914) Jeane Ada van Beusekom, geb. Buitenzorg 8 mei 1890,

overl. Batavia 9 maart 1943, dr. van Johan Willem Frederik Gustaaf van Beusekom en Johanna Theresia

Antonia Elsje Boers, zij hertr. Madioen 31 maart 1916 Pieter Carel van der Valk; tr. 2e Buitenzorg

23 maart 1916 Eveline Louise Potass, geb. Soerabaja 3 maart 1897, overl. Beuningen 23 okt. 1983, dr.

van Friedrich Arnold Heinrich Potass en Henriette Frederika Louise van der Schoor.

Uit de Indische Navorscher 2000

Claire Flavie Reijnst, geb. Batavia 16 mei 1845, overl. Bad Soden (Taunus) 27 mei 1871, tr.

Arnhem 15 okt. 1868 Hubertus Broers, geb. Medemblik 29 aug. 1841, kapitein der artillerie, overl.

's-Gravenhage 27 okt. 1897, zn. van Dr. Rutger Huibert Broers en Henriëtte Lührs, hij hertr.

Geertruidenberg 9 febr. 1876 Elisabeth Theodora Joanna Jacoba Sara Hugoline van Beusekom.

Uit de Indische Navorscher 1999

Johan Frans, geb. Djokjakarta 1 april 1854, ged. Djokjakarta 21 mei 1854, zoon van Gijsbertus

Francois Laurentius van Beusekom en Johanna Petronella Israël.

[RA 1855, 474: zonder geslachtsnaam !]

Uit de Indische Navorscher 1990

Louise Jeanne Irma Clifford Kocq van Breugel, geb. Djokjakarta 10 mei

1905, tr. Batavia 10 april 1929 William van Beusekom, geb. Buitenzorg 16

sept. 1900, hoofdbeheerder 2e kl. dep. van Financiën te Soerabaja -1951,

zn. van Johan Willem Frederik Gustaaf en Johanna Theresia Antonia Elisa

Boers.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wederom dank Bart, ik zie stukjes waar ik wat aan heb, want er is nog iets opgelost waar mijn vraag nog niet eens over ging "bevestiging uit een document dat deze William ook Willy is" De Indische Navorscher uit 1990 geeft mij hier antwoord op.

Misschien wel aardig om te laten zien, ik heb een deel uit de brief die in de familie bewaard is gebleven uit 1963 van het CBG gekopiëerd. De bewuste kwartierstaat waar dit voor bedoeld was, is gepubliceerd in een bijblad van de Nederlandse Leeuw.

Echter daar staan nog levende personen Beusekom in, dus mochten mensen er iets uit willen weten dan kan er een berichtje aan mij gezonden worden.

Ik ben ernorm blij, ik kan een stukje geschiedenis van mijn voorouders uitbreiden,

gr. Monique

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 years later...
  • Forumleden Groep
P. van Beusekom

Ik zie dat deze discussie al oud is. Maar ik zie vandaag pas de publicatie op MyHeritage.

Ik zou graag meer willen weten over die tak.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...