Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ortssippenbücher Oost Friesland


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

nog een -weliswaar kleine- toegift uit het OSB Leer:

Jan Berents van der Huur tr. Margaretha...... † 27-09-1759 Begraven 05-10-1759 Leer

En dan is er nog een Jan Berents van der Huur die op 28-12-1764 overlijdt en op 03-01-1765 wordt begraven. Hij was op 26-04-1761 te Leer geproclameerd met Heydewik Dryfholts die eerder getrouwd was met een Kenken.

Het OSB koppelt deze 2 Jannen niet maar ik durf het wel, echter zonder bewijs.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Maikel Galama

    30

  • Petra

    7

  • Hendrika

    5

  • Schanse

    5

  • Forumleden Groep

Maikel, dat is heerlijk. Kan ik alvast aan het aanvullen slaan. Dank je wel.

De laatste berichten hier: de GrA hebben het (volledige?) oeuvre aan OSB aangeschaft, van een Duitse weduwe die ze niet wilde behouden. Ze zijn een week geleden opgehaald, maar nog niet beschikbaar. Ik kan t.z.t. dus zelf ook nog kijken!

In elk geval ben ik hier al heel blij mee en 't kan best zijn, dat ik straks ook eigen vondsten op jou loslaat, kijken of ik goed zit.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel,

heel erg bedankt voor de informatie. Ik vind het fantastisch dat je zomaar een onbekende hiermee helpt. Ik ben zo blij dat ik nu weer wat nieuwe gegevens kan toevoegen. Wat geweldig dat je dit zo snel gevonden hebt. Ik had zelf al behoorlijke wat uurtjes op internet naar deze informatie gezocht, maar kwam niet verder. De informatie die je me verstrekt hebt, heeft echter echter nog wel wat nieuwe vragen opgeroepen. Ik ben nog niet zo lang bezig met stamboomonderzoek, dus misschien zitten er ook wel wat 'domme' vragen bij. Ik weet niet of je me hier nog verder mee kunt helpen?



Wat is de betekenis van ~? Is dit de aangiftedatum?



Als je geen plaats genoemd hebt bij de datums, kan ik er dan vanuit gaan dat dit in Jemgum is gebeurd of was de plaats niet bekend?



Wat betekenen de getallen tussen haakjes: (27/24), (82/6/0/0) en (gen 5759)?



Ik heb begrepen dat je OSB boeken hebt waar je deze informatie gevonden hebt. Maar ik snap niet helemaal precies wat dit voor boeken zijn? Is deze informatie ook in een Duits archief of via een Duitse variant van Genlias/Allegroningers ofzo te vinden. Is het ook mogelijk dat ik een kopie via de post van je gevonden gegevens kan krijgen? (Ik wil hier wel een vergoeding voor geven).



Is er in 1811 ook een register van naamsaanname in Ostfriesland beschikbaar?



Huisman is een Nederlandse naam. Is er een aanwijzing dat de familie vroeger in Duitsland een andere spellingsvariant had?



Is het mogelijk om de precieze geboortedatum van Jacob Hinderks Huisman in Leer en Foelke Alberts in Midlum te achterhalen?



Wil je van kind 2 Hinderk de geboortedatum nog eens nakijken of deze wel klopt? Volgens je gegevens is hij geboren op 18 augustus 1788, maar overleden op 30 juli 1788. Dit kan natuurlijk niet. Zijn zusje Trientje is geboren op 20 december 1788. Daarom denk ik dat dat Hinderk geboren is op 18 augustus, maar dan al in 1787 of misschien nog wel eerder.



Denk je dat Johanna Huisman onder punt 1 dezelfde persoon is als Johanna Jacobs Huisman onder punt 8?



Is het mogelijk om de precieze trouwdatum van Johanna Jacobs Huisman in Leer te achterhalen en meer informatie over haar echtgenoot Berend Jurjens Govers?



Is het mogelijk om van Johanna, Hinderk, Tryntje en Laurens de overlijdensdatum, overlijdensplaats en een eventueel huwelijk met kinderen te achterhalen?



Zijn er van alle personen in een archief geboorte-, trouw- of overlijdensaktes beschikbaar waar ik een kopie van kan maken?



Heb je nog tips om verder terug in de tijd te komen? Kan ik de ouders van Jacob Hindriks Huisman achterhalen via bijvoorbeeld zijn trouw-, geboorte- of overlijdensakte (mochten deze bestaan)?



Is het mogelijk om de ouders en eventuele broers/zusters van Foelke Alberts te achterhalen? Ik ben hier benieuwd naar omdat er nu nieuwe namen in de familie gekomen zijn (zoals Laurens, Johanna en Trientje/Tryntje) en ik graag wil weten of die bij de familie van Foelke Alberts wegkomen.

Het is een hele lijst met vragen geworden. Mocht je geen zin of tijd hebben om dit allemaal te beantwoorden, dan snap ik dat best. Ik ben al lang blij met je eerste reactie op mijn vraag. Je moet zelf maar kijken of je misschien nog wat extra tips voor me hebt. Ik ben overal blij mee!

Met vriendelijke groet, Hendrika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry, nog twee vraagjes vergeten:

Weet je ook hoe ik erachter kan komen of iemand bij een kerk in Jemgum of Leer aangesloten was, zodat ik misschien nog informatie in bijvoorbeeld de doopregisters kan vinden.

En is er ook een register bijgehouden van personen die rond 1830 naar Nederland verhuisden?

Hendrika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Hendrika,

de antwoorden staan -in blauw- achter de betreffende vraag.

Wat is de betekenis van ~? Is dit de aangiftedatum?

~ is de doopdatum, * is de geboortedatum en † is de overlijdensdatum.

Deze symbolen worden vrij algemeen gebruikt.

Als je geen plaats genoemd hebt bij de datums, kan ik er dan vanuit gaan dat dit in Jemgum is gebeurd of was de plaats niet bekend?

Als ik begin met OBS Jemgum dan hebben de onderstaande gegevens inderdaad betrekking op Jemgum, begin ik met OBS Leer dan hebben ze op Leer betrekking.

Wat betekenen de getallen tussen haakjes: (27/24), (82/6/0/0) en (gen 5759)?

Ik heb de getallen letterlijk uit het OSB boek overgenomen en niet gecheckt of uitgezocht wat ze betekenen. Maar het zou in genoemde volgorde kunnen betekenen: kerkelijk huwelijk, begraaflocatie en verwijzing naar ander onderdeel in OSB. Helemaal zeker ben ik er niet van.

Ik heb begrepen dat je OSB boeken hebt waar je deze informatie gevonden hebt. Maar ik snap niet helemaal precies wat dit voor boeken zijn? Is deze informatie ook in een Duits archief of via een Duitse variant van Genlias/Allegroningers ofzo te vinden. Is het ook mogelijk dat ik een kopie via de post van je gevonden gegevens kan krijgen? (Ik wil hier wel een vergoeding voor geven).

De informatie van de OSB (Ortsippenbücher) is vnl. in boekvorm, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De boeken zijn natuurlijk in Aurich te vinden maar ook in een aantal Nederlandse archieven.

In ieder geval in Den Haag (CBG), Leeuwarden (Tresoar) en Groningen (Groninger Archieven). Hier kun je ook een kopie maken.

Is er in 1811 ook een register van naamsaanname in Ostfriesland beschikbaar?

Ik dacht het wel maar ik heb het niet. En of ze digitaal beschikbaar zijn ? Misschien weet een andere lezer dat.

Huisman is een Nederlandse naam. Is er een aanwijzing dat de familie vroeger in Duitsland een andere spellingsvariant had?

De naam Huisman(n) of Husmann is ook een Duitse / Oost Friese naam en betekent gewoon ‘’boer’’. Er werd in Oost Friesland een dialect gesproken dat heel veel overeenkomsten met Nederland had. Of eigenlijk Friesland en Groningen……..

Is het mogelijk om de precieze geboortedatum van Jacob Hinderks Huisman in Leer en Foelke Alberts in Midlum te achterhalen?

Niet door mij in de in mijn bezit zijnde boeken te vinden.

Wil je van kind 2 Hinderk de geboortedatum nog eens nakijken of deze wel klopt? Volgens je gegevens is hij geboren op 18 augustus 1788, maar overleden op 30 juli 1788. Dit kan natuurlijk niet. Zijn zusje Trientje is geboren op 20 december 1788. Daarom denk ik dat dat Hinderk geboren is op 18 augustus, maar dan al in 1787 of misschien nog wel eerder.

Hinderk is op 18-08 geboren, het jaar wordt niet vermeld, er staat slechts een punt. Door mij abusievelijk als 1788 vermeld.

Denk je dat Johanna Huisman onder punt 1 dezelfde persoon is als Johanna Jacobs Huisman onder punt 8?

Ik denk het wel, in Leer staat vermeld dat Johanna Jacobs Huisman in Jemgum is geboren en in 1859 op de leeftijd van 76 jaar en 11 maand aldaar overleed.

Is het mogelijk om de precieze trouwdatum van Johanna Jacobs Huisman in Leer te achterhalen en meer informatie over haar echtgenoot Berend Jurjens Govers?

Trouwdatum 08-04-1807 Leer † 14-01-1859 Leer, tr. Berend Jurjens Govers geb. + wonend te Leer, schoenmaker, geboren 16-02-1784 (~ 19-02-1784) Leer, † 01-06-1866 Leer 82 jaar en 4 maand oud. Zoon van Jurjen Janssen Govers en Christina Berends.

Is het mogelijk om van Johanna, Hinderk, Tryntje en Laurens de overlijdensdatum, overlijdensplaats en een eventueel huwelijk met kinderen te achterhalen?

Niet in het OSB Jemgum

Zijn er van alle personen in een archief geboorte-, trouw- of overlijdensaktes beschikbaar waar ik een kopie van kan maken?

Van de geboortes (of dopen) is vast wel een inschrijving te vinden in de originele boeken. Het betreft dan geen akte maar een simpele inschrijving. En voor de aktes zul je op op het betreffende archief moeten zijn waar de akte is geregistreerd. De OSB boeken zijn slechts extracten.

Heb je nog tips om verder terug in de tijd te komen? Kan ik de ouders van Jacob Hindriks Huisman achterhalen via bijvoorbeeld zijn trouw-, geboorte- of overlijdensakte (mochten deze bestaan)?

Ik denk dat je maar eens naar Aurich moet gaan en ook de site goed moet  lezen waarvan ik de link hierboven gaf.

Is het mogelijk om de ouders en eventuele broers/zusters van Foelke Alberts te achterhalen? Ik ben hier benieuwd naar omdat er nu nieuwe namen in de familie gekomen zijn (zoals Laurens, Johanna en Trientje/Tryntje) en ik graag wil weten of die bij de familie van Foelke Alberts wegkomen.

Foelke Alberts kwam uit Midlum, ze was een dochter van Albert Warners en Janna Uffen die op 06-04-1755 te Midlum trouwden. Janna was een dochter van Uffe Mennen en Catrine Janssen. Al het verdere speelt zich in Midlum af en dat boek heb ik niet.

Het is een hele lijst met vragen geworden. Mocht je geen zin of tijd hebben om dit allemaal te beantwoorden, dan snap ik dat best. Ik ben al lang blij met je eerste reactie op mijn vraag. Je moet zelf maar kijken of je misschien nog wat extra tips voor me hebt. Ik ben overal blij mee!

Met vriendelijke groet, Hendrika

________________________________________

Sorry, nog twee vraagjes vergeten:

Weet je ook hoe ik erachter kan komen of iemand bij een kerk in Jemgum of Leer aangesloten was, zodat ik misschien nog informatie in bijvoorbeeld de doopregisters kan vinden.

En is er ook een register bijgehouden van personen die rond 1830 naar Nederland verhuisden?

Als iemand in Leer woonde zullen ze niet in Jemgum bij de kerk zijn aangesloten. Lijkt me.

Van een ‘’emigratie register’’ is mij niets bekend……….

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel,

bedankt voor je reactie op al mijn vragen. Nu kan ik weer wat gegevens toevoegen. Ook heb ik door je antwoorden weer heel wat bijgeleerd. Ik heb zonet al even op die website gekeken en nog wat meer informatie over Ostfriesland opgezocht. Ook denk ik dat ik inderdaad maar eens naar Aurich moet om te proberen nog wat meer informatie te achterhalen. Tot die tijd zal ik eerst wel niet veel verder meer kunnen komen. Waarschijnlijk ga ik eerst nog eens naar Leeuwarden of Groningen om daar in het OSB van Midlum, Jemgum en Leer te zoeken.  Ik ben ongeveer 15 jaar geleden wel eens met mijn moeder in het archief van Leeuwarden geweest, maar ik wist toen nog niet dat deze boeken bestonden.

Ik heb eventueel nog één vraag.

Ik weet nu van jou dat de kinderen van Jacob Hinderks Huisman en Foelke Alberts allemaal gedoopt zijn. Ik weet dan echter nog niet tot welke kerk (katholiek, gereformeerd, luthers etc) ze behoorden en dat is rond deze tijd toch wel belangrijk. Is er een manier om hier makkelijk achter te komen of moet ik bij alle verschillende kerken in de boeken gaan zoeken?

Nu zit ik net te bedenken dat in je eerste antwoord achter Jacob Hinderks Huisman (OSB Leer ref. 8259) staat. Betekent dit al het antwoord op mijn vraag, dat ik ze dus in de OSB Leer ev. ref boeken kan vinden of heeft dit er niks mee te maken?     

En als ik de precieze geboortedatum in 1755 van Jacob Hinderks Huisman wil vinden, moet ik dan perse eerst de namen van zijn ouders weten om in de OSB boeken van Leer te zoeken of kan ik ook gewoon op zijn naam zoeken of gewoon onder 8259 (blz/nummer ofzo). 

Als het goed is, heb ik hierna eindelijk niks meer te vragen. In elk geval nogmaals alvast hartelijk bedankt voor al je hulp en kennis.

Met vriendelijke groet, Hendrika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Hendrika,

> Ik weet nu van jou dat de kinderen van Jacob Hinderks Huisman en Foelke Alberts allemaal gedoopt zijn. Ik weet dan echter nog niet tot welke kerk (katholiek, gereformeerd, luthers etc) ze behoorden en dat is rond deze tijd toch wel belangrijk. Is er een manier om hier makkelijk achter te komen of moet ik bij alle verschillende kerken in de boeken gaan zoeken?

Nu zit ik net te bedenken dat in je eerste antwoord achter Jacob Hinderks Huisman (OSB Leer ref. 8259) staat. Betekent dit al het antwoord op mijn vraag, dat ik ze dus in de OSB Leer ev. ref boeken kan vinden of heeft dit er niks mee te maken?  <

Inderdaad kun je ze in de OSB Leer (evangelisch reformiert) vinden.

Ook een kijkje in andere OSB boeken is aan te raden, je weet maar nooit.....

Alle data in één digitaal bestand is natuurlijk het mooiste !   

> En als ik de precieze geboortedatum in 1755 van Jacob Hinderks Huisman wil vinden, moet ik dan perse eerst de namen van zijn ouders weten om in de OSB boeken van Leer te zoeken of kan ik ook gewoon op zijn naam zoeken of gewoon onder 8259 (blz/nummer ofzo).  <

De naam van de vader (of ouders) is wel handig maar niet persé noodzakelijk. In Leer heb ik de geboorte- of doopdatum echter niet gevonden maar misschien heb jij meer geduld, je hebt er ook meer belang bij...... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel,

bedankt voor je snelle reactie. Ik ben voorlopig eerst uitgevraagd. Bedankt voor alle behulpzaamheid, weetjes en tips. Ik heb heel wat bijgeleerd.

Zonder jouw hulp was ik vast niet veel verder gekomen. Zoeken naar informatie in Duitsland voor 1811 is toch wel wat anders dan zoeken naar informatie in Nederland na 1811.

Ik had nog nooit van OSB boeken (en welke informatie daar in te vinden is) gehoord. Via een zoekopdracht in Google naar meer informatie over Jemgum was ik toevallig op dit topic beland. Ik had echter niet verwacht nog een generatie verder te kunnen komen, maar ben nu heel blij dat ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken heb en om hulp heb gevraagd.

Ik vind stamboomonderzoek (helaas

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">) heel verslavend en wil steeds weer proberen toch nog verder te komen. Daarom zal ik binnenkort in het archief alle OSB boeken eens naspitten. Ik heb er inderdaad meer belang bij (daarom vind ik het ook zo geweldig dat je mij zo belangeloos geholpen hebt, terwijl jij er helemaal geen belang bij hebt en me niet eens kent!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">) en ben ook heel geduldig, dus ik hoop dat ik dan toch nog wat extra informatie tevoorschijn kan toveren voordat ik in de auto richting Aurich stap.

Groeten, Hendrika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik weet nog weinig van onderzoek in Duitsland, alleen dat het een stuk lastiger is om online aan informatie te komen dan in Nederland. Wat een Ortssippenbuch precies is, weet ik niet, maar er staat een "Ort" bij waar verwanten zijn geboren en waar ik nog geen verdere informatie van heb. Emden staat in je lijstje, maar hoe  dat met "Französisch" zit ... geen idee.

Ik geef in ieder geval de informatie van de verwanten waar het om gaat. Het betreft twee kinderen van het echtpaar Geert Pouwels Wiertsema en Harmke Luitjes Bos, die in Emden geboren zijn:

Willem Geerts Wiertsema is op 16-4-1902 in Nieuweschans overleden en zou omstreeks 1816 geboren moeten zijn.

Geert Pauwels Wiertsema is op 18-5-1824 in Beerta overleden en zou omstreeks 1820 geboren moeten zijn.

Pauwels wordt op allerlei manieren gespeld: Pauwels, Pouwels, Pouels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Schanse,

in een Ortssippenbuch is een heleboel informatie te vinden betreffende de genealogie, o.a. dopen, geboortes, huwelijken, overlijdens en begraafdata. Ook worden de kinderen uit een relatie meestal wel genoemd, soms met verwijzing.

Sommige boeken zijn digitaal te doorzoeken, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Andere boeken zijn nog niet digitaal, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Voor Emden geldt in beide gevallen dat er bijna nog niets geindexeerd is, tot nu toe alleen de Französisch-reformierten Kirchengemeinde. En dat is een heel erg kleine gemeenschap.

De Wiertsema's waar jij naar vraagt komen in deze gemeenschap niet voor.

Overigens zag ik dat er nog meer kinderen Wiertsema - Bos in Duitsland geboren zijn, o.a. Antje Katriena in Aurich en Aaltje in Emden.

Misschien is het beter dat je er een nieuwe, zelfstandige vraag van maakt of hoef je alleen de geboortedata te weten ?

Hoe dan ook, succes verder met dit Wiertsema onderzoek.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Schanse,

Op www.allegroningers.nl is de huwelijksakte met geboortedatum in te zien.

En via genver de huwelijksbijlagen :https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19022-61675-81?cc=1831469&wc=10698622

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via de huwelijksbijlage van bijv. Aaltje Geerts Wiertsema heb ik haar geboortedatum in Emden gevonden, maar ik wil graag meer weten over deze familie, het is een directe voorouder net als Aaltjes echtgenoot Kristjaan Wilkes van Dijk die ook z'n roots in Duitsland heeft. Zijn vader komt uit Weener, zijn moeder uit Stapelmoer.

Het is jammer dat ik, met zo veel Groningse en Oost-Frieze voorouders, in het westen van Nederland woon, maar ik mag niet klagen met een site als allegroningers.nl. Ik probeer dus zoveel mogelijk via internet aan de weet te komen en kan me voorstellen dat ik ooit alle openstaande vragen verzamel en een keer naar Ost-Friesland rijd.

Dan heb ik ook nog rechtstreekse verwanten in Ravensbergen en Corveij, da's nog meer uit de buurt, maar goed ... het hoeft niet morgen af te zijn.

Een aparte post over de Wiertsema's en ook de familie van Dijk is een goed idee. Ik zal eens op een rij zetten wat ik weet en wat ik nog zoek aan informatie.

Dank voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hoi Schanse,

ik kreeg van Gerhard Fischer nog een mailtje uit Duitsland, hij heeft in Stapelmoor voor je gezocht.

Ik plaats het hieronder.

Groetjes, Maikel

Zu Wiertsema/Dijk van habe ich im Familienbuch Stapelmoor nachgeschaut, obwohl ich keine genauen Angaben zu den Personen habe:  (C_) Kristiaan Wilken steht im Buch, van Dijk muß später hinzugefügt sein. Außerdem: Familienbuch Stapelmoor: Nr. 4602 Wiertsema, Geerd Pauls, verh. mit Harmke Luitjens, Tochter: Antje Catharina, geb. 1814, verh. 2764

Nr. 2764 Lameyer, Jan Jacobs, geb. 3.5.1815, get. 4.5. in Stapelmoorheide, wohnhaft in Oudezyll, Nieuwesch., Sohn des 2763, heiratet 18.3. 1840 Antje Catharina Geerds Wiertsema, geb. 1814 in Aurich, Tochter des 4602.

Ich meine, es könnten die Eltern und die Schwester von Aaltje sein, auch scheint die Familie wohl oft den Wohnort gewechselt haben? Zu weiteren Auskünften gebrauche ich genaue Angaben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tjonge, ik ben heel blij met deze informatie.  Weer een puzzelstukje, van Jan Jakobs Lameijer had ik nog geen enkele datum, ook geen huwelijksdatum.

Over van Dijk en Wiertsema:

Kristjaan Wilkes van Dijk trouwt met Aaltje Geerts Wiertsema. Ze krijgen diverse kinderen waarvan Antje Catharina er één is.  Ik wist dat Antje in Aurich was geboren omstreeks 1813, 1814 blijkt het correcte jaartal te zijn.

De kinderen uit het gezin Wiertsema zijn in verschillende plaatsen geboren, dus ik denk dat vader Geerd Pauls Wiertsema voor zijn werk, hij was molenmaker, steeds een aantal jaar in een bepaalde plaats woonde. Moeder van Aaltje Geerts is Harmke Luitjens Bos, beide ouders zijn in Nederland geboren.

Kristjaan Wilkes van Dijk is de zoon van Wilke Christiaan van Dijk, een watermolenaar, en Aaltje Karels. Wilke is omstreeks 1758 in Weener geboren (ouders Geerd Christiaans en Teubke Wilken). Aaltje Karels is de dochter van Karel Hendriks  en Zwaantje Habbers, zij is omstreeks 1763 in Stapelmoor geboren.

Dat zijn de gegevens die ik op dit moment heb voor zover ze uit Duitsland afkomstige leden van deze familie betreffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hoi Stanse,

Nog wat nieuwe gegevens:

676 Christians, Wilke *1765 Tagelöhner v Weener heiratet 07-06-1794 Aaltje Karels * 1770

Zwaantje * 14-12-1795, gedoopt 20-12 in Stapelmoor.

2763 Lameijer, Jacob Jans *13-05-1787, gedoopt 20-05 in Stapelmoor, wohnhaft in Weener,S.d. 2411 (wil je die ook ?), † 01-08-1861 an Entkräftung. Begraven 13-08.

Heiratet 30-12-1810 in Stapelmoor (= OSB Wymeer 2158) Gepke Jans Auwen * 1778 † 07-04-1841 an einer langwierigen Krankheit. Begraven 13-04.

Antje Jacobs * 1811 heiratet 3084 (wil je die ook ?) Andreas Anders Meyer

Eildt * n.b.

Jan Jacobs * 1815 heiratet 2764 (wil je die ook ?) Jan Jacobs Lameyer

Heiratet 12: Prokl. 20-03-1872 in Wymeer, heiratet 06-04-1842 in Stapelmoor Gepke Philips Sap * 1794 in Kirchborgum, † 24-01-1867 an Wassersucht. Begraven 29-01.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Maikel,

Ik ben opnieuw blij met de resultaten van je zoektocht.

Voor wat betreft het gezin Lameijer: de ouders zijn in Stapelmoor getrouwd, overleden en begraven?

En ook de kinderen die je noemt zijn daar als ik het goed begrijp geboren?

Christian Wilke is een voorouder van mij. Jan Jacobs Lameijer is een aangetrouwde verwant: zijn vrouw Antje Katriena Wiertsema is de zus van mijn voorouder Aaltje Wiertsema. Ik vertel dit, vanwege je vraag of ik van de Lameijers nog meer informatie wil.

Ik denk, dat ik dat zou willen laten afhangen van de hoeveelheid tijd die het je kost om die informatie te vinden. Het overgrote deel van mijn voorouders komt van het Groninger platteland en ik heb via aangetrouwde familie al wat interessante connecties tussen verschillende takken gevonden en ben daarom in het algemeen ook geïnteresseerd in de "schoonfamilie". Omdat ik zo nu en dan toch wat personen uit Ost-Friesland tegenkom ben ik ook in de achtergrond van de Lameijers geïnteresseerd, maar ik laat het aan jou over of je op basis van deze informatie verder zoekt naar Lameijer.

Misschien kun je me nog uitleggen waar het laatste deel van je informatie betrekking op heeft (Gepke Philips Sap), dat is me niet helemaal duidelijk.

Reuze bedankt voor de informatie die je weer hebt gevonden, ik ben er erg blij mee.

Groetjes,

Ineke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ineke,

de gevens komen van Gerhard Fischer uit Aurich, ik ben slechts doorgeefluik.....

Gepke Philips Sap is het tweede huwelijk van Jacob Jans Lameijer !

Ondanks het feit dat ik probeer de gegevens zorgvuldig in te tikken zie ik dat ik er ''een potje'' van heb gemaakt waardoor het ietwat onduidelijk is geworden.

De onderste zin moet zijn: Heiratet 2: Prokl. 20-03-1842 in Wymeer, heiratet 06-04-1842 in Stapelmoor Gepke Philips Sap * 1794 in Kirchborgum, † 24-01-1867 an Wassersucht. Begraven 29-01.

Als je mij via een privébericht je e-mail adres geeft dan stuur ik je een scan met alle gegevens die Gerhard over deze familie in het OSB Stapelmoor gevonden heeft.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Maikel,

Ik heb je inmiddels mijn email adres gemaild.

Ben toch wel benieuwd naar de gegevens over dat 2e huwelijk. Volgens zijn overlijdensakte uit Nieuweschans was Jacob Jans Lameijer tot zijn overlijden getrouwd met Antje Katriena Wiertsema.

Groet,

Ineke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ineke,

ik neem aan dat je de scan inmiddels ontvangen hebt ?

En > Volgens zijn overlijdensakte uit Nieuweschans <

Welke akte bedoel je dan ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

in de nieuwsbrief van de Groninger Archieven (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) stond de volgende mededeling:

Door bemiddeling van een relatie konden de Groninger Archieven een grote verzameling Oostfriese Ortssippenbücher verwerven. Deze naslagwerken zijn nu allemaal opgenomen in onze bibliotheek.

Als u het woord <kirchengemeinde> invult in de zoekregel op de homepage van onze website, krijgt u als resultaat een overzicht van de meer dan 100 aanwezige Ortssipenbücher. U kunt deze aanvragen en inzien in onze studiezaal.

Er zijn slechts vijf Ostfriese OSB’s op internet raadpleegbaar.  In andere gebieden van Duitsland zijn dat er aanmerkelijk meer, zie hiervoor

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een tiental nieuwe boeken aan de collectie kunnen toevoegen. Samen met de boeken die ik reeds bezat, omvat mijn collectie nu de volgende boeken (op alfabetische volgorde) :

BINGUM 1760-1900

BÖHMERWOLD 1695-1910

CANUM 1729-1900

EMDEN FRANZ. REFORMIRET 1661-1898

FREEPSUM 1719-1900

GROSZ MIDLUM 1701-1900

GROTEGASTE 1725-1900

HOLTGASTE 1695-1900

HOLTLAND 1629-1900

JARSSUM 1786-1900

JEMGUM EV. REFORMIERT 1674-1900 deel 1

JEMGUM EV. REFORMIERT 1674-1900 deel 2

LANDSCHAFTSPOLDER 1766-1900

LARRELT 1671-1900

LEER EV. REFORMIERT 1601-1900  A-G

LEER EV. REFORMIERT 1601-1900  H-N

LEER EV. REFORMIERT 1601-1900  O-Z

LEER EV. REFORMIERT 1601-1900  REGIST. 1

LEER EV. REFORMIERT 1601-1900  REGIST. 2

LEER EV. REFORMIERT 1601-1900 deel 1

LEER KATHOLISCH 1679-1900

LEERORT 1600-1900

LOGA 1728-1900

LOGABIRUM 1719-1900

MARIENCHOR 1755-1910

MITLING-MARK 1637-1900

NEUSTADTGÖDENS 1695-1900

NUTTERMOOR 1663-1900 deel 1

NUTTERMOOR 1663-1900 deel 2

OLDENDORP 1712-1911

POTSHAUSEN 1685-1900

RIJSUM 1712-1900

SIEGELSUM 1700-1907

TWIXLUM 1706-1900

Groetjes, Maikel

« Aangepast door sadminF op 13 okt 2013 20:11  »

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep
On 6/29/2010 at 8:56 PM, Maikel Galama said:

Hoi allemaal,

het lijstje is vandaag iets groter geworden, de nieuwe boeken voeg ik hieronder in de lijst in paars toe.

Groetjes, Maikel

 

 

Beste Maikel,

 

Nog een vraag op de rand van een boek.

 

OSB Jemgum:

Ik zoek Amske Klasen geboren rond 1674 in Jemgum.

 

Dus ook alle echtparen met een Klaas zijn welkom.

 

Groeten,

 

Godwin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Godwin,

 

ik heb bij de '' A'' geen Amske Klasen aangetroffen, van de ''Klaas'' pagina heb ik foto's gemaakt zodat je zelf nog even goed kunt kijken.

Ook daar zag ik niets wat bij jouw vraag past maar oordeel zelf......

 

Zie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Amske Klaassen komt volgens aantekening bij haar huwelijk op 21.4.1695 te Bellingwolde uit Holtgaste. Holtgaste heeft één van de oudste kerken uit Rheiderland (13e eeuw). De kerkboeken zijn pas vanaf 1695 bewaard gebleven. Het is dus onwaarschijnlijk dat je haar aantreft in de kerkboeken. Misschien haar familie maar daarvoor zou ik eerst het OSB Holtgaste raadplegen (Die Familien der Kirchengemeinde Holtgaste (1695 - 1900) Wilhelm Lange, 2001)

bewerkt door cevdykum
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
On 7/31/2017 at 11:15 AM, Maikel Galama said:

Hoi Godwin,

 

ik heb bij de '' A'' geen Amske Klasen aangetroffen, van de ''Klaas'' pagina heb ik foto's gemaakt zodat je zelf nog even goed kunt kijken.

Ook daar zag ik niets wat bij jouw vraag past maar oordeel zelf......

 

Zie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groetjes, Maikel

 

Beste Maikel,

 

Hartelijk dank.

Ik begrijp van de andere post dat ik mogelijk in het kleinere dorp Holtgaste moet zijn.

Dan moet ik, denk ik, als vader iemand hebben die Klaas als voornaam heeft  en voor 1675 getrouwd is.

 

Ik zie dat je ook Holtgaste hebt. Als daar mensen met bovenstaande eigenschappen bij zitten, zou het de gezochte kunnen zijn.

 

Groeten,

 

Godwin

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
On 8/2/2017 at 0:21 PM, cevdykum said:

Amske Klaassen komt volgens aantekening bij haar huwelijk op 21.4.1695 te Bellingwolde uit Holtgaste. Holtgaste heeft één van de oudste kerken uit Rheiderland (13e eeuw). De kerkboeken zijn pas vanaf 1695 bewaard gebleven. Het is dus onwaarschijnlijk dat je haar aantreft in de kerkboeken. Misschien haar familie maar daarvoor zou ik eerst het OSB Holtgaste raadplegen (Die Familien der Kirchengemeinde Holtgaste (1695 - 1900) Wilhelm Lange, 2001)

 

Hartelijk dank, ik had mijn  huiswerk duidelijk niet goed genoeg gedaan...

 

Groeten,

 

Godwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Godwin,

 

dankzij Chris ben je weer een stukje verder maar helaas niet al te veel verder: er worden slechts 2 personen met de naam Klaas vermeld in het boek van Holtgaste.

En beide passen ze niet in het gewenste plaatje..............

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumleden Groep

Hoi (mag ik Maikel zeggen?,

Ik kwam al surfend je aanbod tegen, en wil daar graag gebruik van maken.

Ik ben daarom pas nieuw lid hier en ben mijn stamboom Weiland aan het uitzoeken, waarbij ik vastloop op de naam Hieke Lampners die ik nergens maar dan ook nergens kan vinden, behalve bij het overlijden van haar zoon Johan (Jan Klaassen) Weiland in wie was wie.

Ik heb zelf de boeken van Hans Heinrich Lauterbach, Die familien der kirchgemeinde Rysum (1712-1900) en van Manfred Wegner Die familien der kirchgemeinde Groß Midlum (1701-1900).

Waarbij Jan Klaassen Weiland (1355) gezinsnummer heeft, geb: omstreeks 1800 van Rysum, gehuwd 13-10-1822 met Maria Luppen Meyer (374) gezinsnummer geb: 08-08-1800 te Gr. Midlum.

 

Graag zou ik wat meer willen weten van de geboortegegevens van Jan Klaassen Weiland, waar en wanneer en wie zijn broers en/of zussen zijn.

Ik weet alleen dat zijn ouders Hieke Lampners en Claas Berends (Klaas Berent) Weiland zijn. Ook graag wat meer gegevens van zijn ouders en mogelijk voorouders.

Zou je mij verder kunnen helpen?

 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

 

Elly Weiland

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan * 11.2.1800 Rysum, ~ 16.2.1800 Rysum, zoon van Claas Beerents Weiland en Hilke Hinriks (Boelsma) (OSB Rysum 2029). In OSB Rysum staan ook de ouders van Claas Beerents (1132) en Hilke Hinriks (1927).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor je snelle antwoord.

 

Super bedankt, je hebt me weer een stuk vooruit geholpen!!!! En de twijfel bij mij weggehaald!

okay, dan heb ik het toch goed.

Ik twijfelde over deze naam omdat Hielke Lampner was genoemd in de (wie was wie) en akte van Utrecht.

 

Mocht ik weer vast lopen,.... mag ik dan weer een beroep op je doen?

 

Met vriendelijke groet

Elly

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...