Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Noord Holland Driehuis / Westerveld / test


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

als test en voorbeeld plaats ik hier een link naar foto's die ik vorige week heb gemaakt op 2 begraafplaatsen te Driehuis/ Velsen (de Bieze resp. Westerveld) in Noord Holland. Het ging mij bij het maken van de foto's vnl. om noorderlingen maar van dat principe ben ik aardig vaak afgeweken.

Er is nog geen index, daarvoor is wel een standaard nodig lijkt me.

Voorstel: geb. datum en overl. datum al of niet met toevoeging van vermelde plaats van geboorte of overlijden zoals ze op de grafsteen staan. Partner wordt slechts vermeld als die ook overleden is.

Voorbeeld index 1e foto:

Berend Johannes Bierma 1 8 1909 31 3 1933

Wil iemand de index maken ?

Verder: moet ik de foto's ook nog enigszins bewerken ?

Niet leesbare er tussenuit halen bijvoorbeeld ?

Groetjes, Maikel

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Maikel,

Als test is dit prima. Dat woordje aan de titel toegevoegd. De werkelijke links zouden onder het sub-board "Links zelfgemaakte foto's van graven en transcripties" moeten komen te staan.

Kan u aangeven wat u precies wilt met de index?

Als het voor transcriptie van de foto's is bedoeld kan een mogelijkheid zijn om een standaard Word document ter download aan te bieden, waarin de overeengekomen standaard wordt opgenomen.

Andere optie is een sticky topic maken, waarin aangegeven hoe de transcriptie op te zetten. Het gaat mijn inziens dan toch voornamelijk om de familienamen, voornamen jaartallen. Dag en maand zijn te vinden op de foto van de steen.

De foto's die niet leesbaar zijn zou ik uit uw lijst verwijderen, foto's roteren indien nodig is ook fijn.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi SadminF e.a.,

hoe een en ander gerealiseerd dient te worden weet ik niet zo goed.

Wat ik wel weet is dat ik (en andere forumleden) heel veel foto's hebben die voor veel familieonderzoekers van waarde kunnen zijn.

Een goede ontsluiting is dan van groot belang, een standaard Word document lijkt me daarvoor een goed aanbod.

Overigens, moet iedereen op deze wereld de foto's kunnen vinden of is het alleen bedoeld voor leden van het SVF ?

Ik zal voortaan in ieder geval de gemaakte foto's ietwat ordenen en onduidelijke verwijderen voordat ik de link plaats.

Ik begin morgen met die van Driehuis / Velsen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel e.a.,

In Word kan je moeilijker sorteren dan in Excel.

In Excel maak ik de volgende kolommen: (voor graftombe.nl):

fotonr. -Naam(achter komma voor)- geb.datum-geb.pl.-ovl.datum-ovl.pl-naam partner-geb.datum-geb.pl.-ovl.datum-ovl.pl.

Kan je zowel op fotonr. als op achternaam sorteren.

Wil je op jaartal sorteren dan zal je de datum van vandaag als 2012-05-29 moeten noteren.

Maar je moet het zelf maar bekijken, ook een echt database progr. lijkt mij beter dan Word.

Groeten

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Cor,

Leuk dat u meedenkt!

Graag wil ik verduidelijken wat de bedoeling van het nieuwe board is.

Het is niet bedoeld om een tweede graftombe.nl te worden.

Graftombe.nl is een goed geoliede website met als doel hele begraafplaatsen te fotograferen en indexeren en doet dat met hulp van vele vrijwilligers, zoals andere dergelijke websites.

Als leden hele begraafplaatsen fotograferen (willen), raad ik ze aan om zich daar aan te melden.

Wel is het een plek allereerst om vragen en opmerkingen te delen met betrekking tot funeraire zaken.

Als onderdeel is er het sub-board voor weblinks naar foto's van graven van een (klein) deel van een begraafplaats. Om die voor zoekmachines toegankelijk te maken is er enige transcriptie nodig. Ik zou niet verder willen gaan dan familienaam, voornaam jaartal geboorte - jaartal overlijden en naam foto, voldoende voor een zoeker om door te klikken naar de site en foto. Of dit Word of Excel is, dan wel gekopieerd in een tweede bericht onder de weblink maakt niet uit, denk ik. Enige conformiteit hierin zou prettig zijn.  Transcriptie zal altijd als tweede bericht onder de weblink naar de foto's geplaatst moeten worden. zodat zoekers alles in één oogopslag bekijken, en meteen door linken naar de foto's. Leden kunnen een bijlage in dat tweede bericht plakken.

Overigens, moet iedereen op deze wereld de foto's kunnen vinden of is het alleen bedoeld voor leden van het SVF ?

Punt van discussie is juist om 'de hele wereld' de foto's te laten vinden.

Ik zal het een en ander verduidelijken in het sticky

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

  bericht.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

inmiddels heb ik 113 foto's geplaatst van begraafplaats ''de Bieze'' in Driehuis.

Op de goede plaats naar ik hoop !

Een index is er nog niet, misschien dat ik die tzt nog maak maar ik heb het nu even te druk met andere zaken.

Als iemand de index wil maken, graag !

Van de y maak ik konsekwent een ij, van een steen waarop geen familienaam werd vermeld maar wel een geboortedatum, heb ik de familienamen via Genlias opgezocht. Het zoekt zo moeilijk via ''vader'' of ''moeder''.

En wat doe je met J. Kleefstra waarvan Genlias zegt dat het Jilles is. Toch maar gewoon J. Kleefstra vermelden om de gegevens op de steen zo nauwkeurig mogelijk te volgen ?

Ik heb ook 2 sfeerfoto's geplaatst, geeft een mooie indruk van de begraafplaats en zijn omgeving.

Wanneer er meer dan 2 familienamen op een steen staan heb ik een kopie van de foto gemaakt.

Bij een goede index is dat natuurlijk niet nodig.......

Een complete geboorte- resp. overlijdensdatum vind ik ook niet nodig, een jaartal volstaat.

En verder zijn alle foto's gedraaid - indien nodig- en zijn onleesbare foto's er tussen uit gehaald.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel,

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staan alle begraafplaatsen van Noord-Holland vermeld. Ik weet niet of je dit al bekend was.

Toevallig is Driehuis-Westerveld nog vrij (zie dit

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

), maar ik wil je wel adviseren om je activiteiten ook bij hen bekend te maken. Dit om mogelijk (toekomstig) dubbel werk van anderen te voorkomen.

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Frenkievee,

het Noordhollands grafproject is mij bekend, ik hoop al jaren dat ze samengaan met het Graftombe project.

Omdat ik in Noord Holland slechts kleine delen van een begraafplaats fotografeer lijkt het me niet nodig om met hen contact op te nemen.

Overigens heb ik geen probleem met zgn. dubbel werk en noem ik het ook niet zo: ik kijk met heel andere ogen naar een begraafplaats dan heel veel andere mensen.

Ik geniet er intens van en blijf dus foto's maken en niet alleen in Noord Holland.

En ongeacht of iemand een begraafplaats al eens heeft gefotografeerd.

De mogelijkheid die Stamboomvragenforum biedt past goed bij mij.......

En ik help er nog mensen mee ook !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...