Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Veerssen in Pruisisch Gelderland


Gast Jan Clavaux

Recommended Posts

Gast Jan Clavaux

Op 24-1-1737 ondertrouwde te Rotterdam Wilhelmus Mulder, jongeman uit Veerssen in 't Prussisch Gelderland, met Lena van Dene, JD uit Hees in de Meijerije.

Van Helena ken ik haar afkomst: ze is RK gedoopt in Heeze/Leende in 1711 als dochter van Theodorus Denen alias Sissen en Maria Anna Colen. Broers en zusters van Helena vestigden zich ook in Rotterdam.

Van Wilhelmus ken ik maar één kennelijk familielid: de doopgetuige Emanuel Mulder bij Willems oudste kind, vier maanden na het huwelijk. Deze Emanuel is verder nooit meer vermeld in de rotterdamse DTB.

Wanneer ik kijk naar de RK vernoemingsregels naar de wederzijdse grootouders, dan zou de vader van Wilhelmus de voornaam Hermanus gehad kunnen hebben. Misschien is Emanuel een latinisering van de roepnaam Manus?

Mijn vraag is, welke plaats er met Veerssen is bedoeld.

Zelf houd ik het op Viersen, vlak over de grens bij Venlo; ook vanwege de "nederlandse" naam Mulder, maar ik hoor graag andere suggesties!

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Annemarie_57

Hoi Jan,

Er was ook een Veerssen (met ringel s) bij Uelzen.

Dat Mulder Nederlands klinkt wil niet zoveel zeggen, het kan ook Müller geweest zijn en gewoon 'vertaald'. Mijn Mulder-familie kwam van tegen de Pools-Russische grens 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dus mocht je in Vierssen niets vinden, probeer dan eens: Veerßen hoewel dat minder goed te rijmen lijkt met 'Gelderland'. Wat dat betreft lijkt Vierssen beter te passen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Jan,

Volgens mij is het Viersen. Deze plaats behoorde vanaf 1713 tot Pruisisch Opper-Gelre.

Over de geschiedenis van deze plaats zie onderstaande site:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg, Masje II

link aangepast door Modje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
henk elsinga

Dag Jan,

Emanuel is geen latinisering van de roepnaam Manus.

Immanuel of Emanuel (diverse spellingen) is Hebreeuws en betekent "God met ons".

Onder deze naam werd door de profeet Jesaja de Messias aangekondigd.

Deze naam werd later in R.K. kringen soms toegekend aan jongetjes die op 1e of 2e kerstdag waren geboren.

De naam wordt ook gebruikt als scheepsnaam.

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Ik wil jullie allen bedanken voor de reacties.

Het zal dus inderdaad Viersen bij Venlo zijn.

Wel op film bij FamilySearch, maar (nog) niet online:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een kwestie van een paar jaartjes wachten 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_fluitend.gif" alt="flu(">

vriendelijke groeten,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan en anderen

De gegevens staan ook op CD, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het lijkt er op, dat de dopen van 1711-1715 missen. Spant er net om wb Willem?

In Amsterdam trouwt en doopt een Emanuel Mulder, zal een naamgenoot zijn? Wel in de juiste periode.

De filmrollen van de mormonen kunnen overigens ter inzage besteld worden (heeft iemand hier ervaring mee?) zowel bij hun Centra voor familiegeschiedenis als bij het CBG, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Wilhelmus Mulder is één van de ruim 800 "losse eindjes" in mijn kwartierstaat (en het worden er alleen maar meer).

De CDRoms van de archieven van Viersen lijken me geweldig, maar dat wordt me voor het grotere geheel gewoon te prijzig...

Ik zou een filmrol kunnen bestellen en bij het CBG kunnen bekijken (voor als ik het goed begrijp 8,50 euro), maar ook dat vind ik net iets teveel gedoe.

Ik ga er vanuit, dat in het huidige tempo de DTB van Viersen gewoon over een paar jaar op internet staat.

De Emanuel Mulder uit Amsterdam had ik al eens bestudeerd; om verschillende redenen (onder andere zijn lutherse geloof en zijn sociale klasse) lijkt dit me niet dezelfde te zijn.

Nogmaals dank, groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...