Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

voogden en weeskinderen


cmvanbeers

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie weet er meer over voogden van nagelaten kinderen in de vroege 18e eeuw? (Voorhout, Zuid Holland)

Toen ik zag dat de vier nagelaten minderjarige kinderen van mijn voormoeder Ariaantje Harmens Brederode op 17 mei 1727, in  de nalatenschap van hun oom, een broer van Ariaantjes vader, vertegenwoordigd werden door twee voogden (volwassen kinderen van de zus van Ariaantjes vader), had ik aangenomen dat de vader van deze vier kinderen, Willem Pietersz Rietvink, ook al overleden was. zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maar op 29 januari 1730 maakt Willem Pietersz Rietvink, die inmiddels hertrouwt is, zijn testament op en benoemd hij andere voogden voor zijn kinderen.  Hij is ziek, maar goed bij verstand en zal op korte termijn overlijden. zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik vond het verwarrend en had aangenomen dat "nagelaten minderjarige kinderen" al weeskinderen waren, maar uit bovenstaande gegevens blijkt dit niet het geval te zijn. 

Was het niet logischer geweest dat Rietveld zijn eigen kinderen in 1729 had vertegenwoordigd, dan hadden ze geen voogd nodig gehad, of is het een vroeg 18e eeuwse gewoonterecht, heeft het te maken met het feit dat Rietveld hertrouwd was, ik zou eigenlijk wel willen weten hoe het zit, weet iemand waar ik daar meer informatie over kan vinden. Wie heeft zoiets ook eerder gezien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Carla,

het is best een ingewikkeld verhaal, over hoe dat destijds was geregeld met die voogden.

Er zijn ook kleine verschillen per plaats en per periode.

In jouw geval hebben Willem en Ariaantje voor 1727 een testament gemaakt, waarin waarschijnlijk

(zoals gebruikelijk) twee voogden door Willem en twee door Ariaantje zijn aangesteld.

Daarmee sloten zij ook inmenging van de plaatselijke weeskamer uit.

De voogden van Ariaantjes kant moesten erop toezien, dat het geld en de goederen, die Ariaantje

bij haar huwelijk inbracht, en het geld dat de kinderen van Ariaantje eventueel zouden ontvangen

bij bijvoorbeeld het overlijden van Ariaantjes vader, netjes bewaard zou worden tot Ariaantjes 

kinderen volwassen zouden zijn. Willem Rietvink mocht dit geld niet zomaar opsouperen.

Wel kon hij bijvoorbeeld in overleg met de voogden zijn kinderen "uitkopen", maar dat gaat hier te ver.

In het kort komt het er dus op neer, dat Willem niet in zijn eentje voogd over zijn kinderen kon zijn.

Hier kun je lezen, hoe het er in het nabijgelegen Rijnsburg aan toe ging:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

hopelijk maakt dit iets duidelijker,

Jan.

P.S.

Wanneer je onderzoek doet in Voorhout kan ik je absoluut aanraden,

om contact op te nemen met Frans Angevaare:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hoi Jan, dat is inderdaad een stuk duidelijker, hartelijk dank. in het testament van Rietveldt staat ook iets over de weeskamer. dat ga ik nog uitzoeken, hopelijk is er nog iets over terug te vinden.

C.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hoi Jan, dat is inderdaad een stuk duidelijker, hartelijk dank. in het testament van Rietveldt staat ook iets over het uitsluiten van de weeskamer. hopelijk is er nog iets over testament Ariaantje en Willem terug te vinden.

C.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Carla,

op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vind je wel het "tweede" testament, mogelijk is het "eerste" nog niet

geïndexeerd.

Verder vind je daar, dat het tweede huwelijk ook in Zoeterwoude is

afgekondigd.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

veel succes verder,

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...