Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

familie Tesson in Duitsland


nolda35

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben op zoek naar familie Tesson in Duitsland

Ik heb Franz Anton geb. 1820 in Montabaur/Hertogdom Nassau en zijn vrouw Anna Katharina Meijer, geb 1830 te Oetlingen/Hertogdom Nassau. Ik weet dat zijn vader Michaël heet en zijn moeder Maria Anna/Marianna Brühl. Hij heeft in ieder geval een broer Joannes Petrus, geb. 1813 is in Amsterdam getrouwd. dus graag meerdere gegevens. Of aanwijzigingen hoe ik verder kan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Nolda35

Frans Anton Tesson is voor de tweede maal getrouwd op 21 oktober 1868 te Amersfoort met Theodora van Nieënburg (dochter van Jan van Nieënburg en Maria Hoefsloot). Anna Catharina Meijer is op 16 mei 1867 te Amersfoort overleden.

Heb in de huw-bijlage tussen Tessen en Nieënburg gekeken, helaas staan daar geen verdere aanwijzingen vermeld.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(pagina's 1292-1304)

Wel is de vermelding waard dat de vader van Frans Anton Tesson de voornamen draagt van Michael Joseph Tesson.

Heel interessant is de huw-bijlage tussen Tesson en Meijer

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(pagina's 578-584)

Daaruit blijkt ook dat hij op 6 oktober 1820 is geboren.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Masje II,

Ik heb wel alle gegevens van de 2 huwelijken en alle kinderen die daaruit geboren zijn, maar ik mis alle gegevens van daarvoor. In ieder geval bedankt voor het meezoeken.

Groet,

Nolda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vergeet nog te vragen hoe dat werkt. Ik klik op de link en krijg dan een groot nummer. Dan zie ik getallen van naar 5, naar 10 etc. Iets 12000 of zo. Kun je dan op naam of op alfabet zoeken of moet je alle aktes een voor een bekijken of de gevraagde naam er in voorkomt. Ik ben nog een beetje digibeet op dat gebied, alhoewel ik mijn betaalde baan ooit als ambtenaar op de afdeling burgelijke stand en bevolking ben begonnen, dus de aktes zijn me niet vreemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben zo vrij je te antwoorden omdat je vraag nog open staat.

Masje heeft de links gegeven en daarachter de scannummers. Je kunt boven in het midden het eerste scannummer bijv 1292 invullen, gevolgd door een Enter. Verder bladeren gaat dan met +1 tot alle scans gezien zijn. etc.

Dit is een "speciale film" met een andere vormgeving dan de meeste films.

Om de scans van FamilySearch te kunnen zien, heeft Jakkes via de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

indexen gemaakt; zorg dat je dus altijd weer terugkomt op de site van GenVer.

Op zijn site staan handige tips, maar ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij vragen kun je contact opnemen met

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of via dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Nolda,

Er zijn maar weinig mensen in Duitsland met de naam Tesson.

Een naam als Michael Joseph Tesson klinkt ook niet erg Duits.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat deze persoon van origine Frans is.

Hij zou een Fransman kunnen zijn die in 1813 is achtergebleven na de Volkerenslag bij Leipzig.

Napoleon is met het restant van zijn troepen teruggetrokken naar de Rijn.

Er zijn tienduizenden Franse soldaten achtergebleven in Duitsland, als gewonde of krijgsgevangene.

Indien Michael Joseph Tesson tot deze groep behoorde, kan hij getrouwd zijn met een Duitse vrouw.

De geboortejaren van zijn zonen ± 1813 en 1820 brachten mij op deze gedachte.

mvrgr,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Dat idee had ik ook al. Er is zelfs een klein plaatsje in de buurt van Bordeau in Frankrijk wat Tesson heet. Maar er wonen ook duizenden mensen met de naam Tesson, als je geen aanknopingspunt hebt waar hij geboren is of vandaan kwam is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Bedankt voor de reactie.

Groet,

Nolda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nolda,

Henk Elsinga was het die je de tip over Frankrijk, nadat ik je de uitleg gaf over de scans 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Met de gegevens: Frans Anton Tesson, geboren 6 oktober 1820 te Montabauer-Pruissen, zoon van Michael Joseph Tesson en Anna Maria/Marianna Brühl zou je verder moeten kunnen komen.

Is Joannes Petrus in 1813 ook in Montabauer geboren?

Misschien dat je op deze site eens kunt kijken,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

; ik ken de site niet en weet dus ook niet of het commercieel/betrouwbaar is.

Voor het Landesarchive voor NRW zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het zal een lastig stukje zijn, omdat er meer mensen met hetzelfde onderzoek bezig zijn en niet verder komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Nolda,

Heb je de gegevens van het huwelijk van de door jou genoemde Johannes Petrus Tesson te Amsterdam,

en zo ja, zou je die dan met ons willen delen ?

Je vraagt hoe je verder kunt komen met je onderzoek.

Daarom vermeld ik hieronder nog enkele links en mijn advies m.b.t. een algemeen plan van aanpak.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier staat alles, wat het stadsarchief van Montabaur te bieden heeft:

De hoofdlijnen, organisatie en de afdelingen met publicaties over diverse onderwerpen alsmede de adressen.

Via dit portaal vind je de weg naar bestuurlijke bronnen, militaire bronnen, kerkelijke bronnen, etc.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier staat de geschiedenis van Montabaur in de Napoleontische tijd.

Montabaur is in die tijd vier keer bezet door de Fransen.

Jerome Bonaparte, koning van Westfalen, broer van Napoleon, kwam in 1813 op zijn vlucht naar Frankrijk met zijn gevolg door Montabaur.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier staan in kort bestek alle avonturen van Jerome Bonaparte, o.a. in Duitsland.

Mijn advies voor verder genealogisch onderzoek:

-lees jezelf grondig in op het onderwerp (speciaal de relevante geschiedenis, demografie en topografie).

-inventariseer de gegevens en feiten die je al hebt.

-bedenk het mogelijk verloop der gebeurtenissen en de verschillende opties (analyse met tijdschema).

-maak een gedetailleerd zoekplan op basis van het voorgaande.

-probeer een buddy te vinden, die hetzelfde zoekt, om de taken te verdelen, elkaar te steunen, aan te vullen en scherp te houden.

-neem ruimschoots de tijd bij je onderzoek, maak heldere en geordende aantekeningen.

-werk van grof naar fijn en streep steeds vakjes af van je zoekplan, door eliminatie.

-als je onverhoopt je doel niet kunt bereiken, heb je desalniettemin een spannende en leerzame tijd gehad.

-rond het geheel af met een boeiend eindverslag voor een eventuele publicatie.

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om een vraag te beantwoorden, is het altijd fijn zoveel mogelijk te weten wat er

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die er zijn.

Deze heb je dus al:

Het huwelijk van Johannes Petrus Tesson vond plaats op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien heb je onderstaande gegevens al:

In 1849 staat er een advertentie van hem in het Handelsblad, bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

De overlijdensoorzaak van de jongste zoon van Frans Anton, Gerardus 1886-1915, bron HUA-kranten

1e9uvp.jpg

Op de site van het SAA staat de naam Cornelia Tesson als getuige in de doopregisters (1786-1789) en bij de nieuw zichtbare ondertrouwaktes, 21-4-1735 komt er al een Nicolaas Tesson voor in Nederland, Waalse Kerk

t9i5hd.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt, ik ben nog niet zo wegwijs in al die dingen, maar noteer alle links en websites, dus zo langzamerhand zal ik deze dingen ook wel zelf kunnen vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...