Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Plaatse KLEY in Duitsland


Dikkedar

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Mijn familienaam is "ten Klei" de eerste dook op in Coevorden, als  ten CLEY

Maar ongeveer op die hoogte over de grens daar ligt het duitse plaatsje KLEY.

Iemand enig idee hoe en waar ik moet zoeken om aan te tonen dat hij inderdaad daar vandaan kwam ! boi&

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Het is een beetje summiere informatie, misschien heb je meer over de oudste ten Kleij?

Zoals wanneer ie geboren is, waar, wanneer en met wie gehuwd.

Is hij namelijk in de BS tijd gehuwd, dan zijn de eventuele Nederlandse huwelijkse bijlagen een weg naar verder onderzoek.

Is het vòòr 1811 dan zijn de akten van indemniteit een optie, indien bewaard.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Gaan het soms om deze familie ?

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als in de archieven van Coevorden alle bronnen zijn doorlopen, dan zou ik in Duitsland zoeken, de plaats Kley.

De plaats ligt ca 200 km van Coevorden, en valt onder de gemeente Dortmund.

Een verzoek, met omschrijving, kan worden gedaan aan het Landesarchiv Nordrhein-Westfalen, Abteilung Rheinland, Standort Brühl, Schlossstraße 10-12, 50321 Brühl (Tel. 02232/945380).

Onderliggende informatie voor familieonderzoek (Familienforschung) is te vinden op Internet onder:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en misschien is deze link nog iets

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Wanneer ik de vraag goed begrijp, dan gaat het om een plaatsje Kley, vlak over de grens bij Coevorden.

ongeveer op die hoogte over de grens

Mevrouw of meneer Ten Klei,

kunt u vertellen om welke plaats het hier precies gaat?

vriendelijke groeten,

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wanneer ik de vraag goed begrijp, dan gaat het om een plaatsje Kley, vlak over de grens bij Coevorden.

Mevrouw of meneer Ten Klei,

kunt u vertellen om welke plaats het hier precies gaat?

vriendelijke groeten,

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

erg bedankt voor deze info

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Roel ten Klei,

ik heb zo'n vermoeden dat "(de) Cley" de naam was van een klein lapje grond in Coevorden.

Te vergelijken met stukjes grond als "de Hare", "Klinckenvlier" en "Laenwolt"

Dan zou Jan Harmsz daar zijn bijnaam en latere achternaam "ten Cley" aan te danken hebben.

Om dat aan te tonen, zou verder onderzoek in allerlei aktes uit die tijd in het gemeentearchief van Coevorden nodig zijn.

Een link met het plaatsje Kley, 200 kilometer verderop in Duitsland, ligt (althans wat mij betreft) totaal niet voor de hand.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_stop.gif" alt="(33">

Jan Harmsz en Harm Jaspersz zijn typische drentse namen.

Bovendien zouden ze dan op zijn minst Van Kleij hebben moeten heten.

Hopelijk heb ik je hiermee een hoop vergeefse moeite en teleurstellingen bespaard.

groeten, Jan.

P.S. de betreffende archiefstukken liggen mogelijk in het rijksarchief in Assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Roel,

Jouw bootje ligt zo te zien nu in het riet, maar we gaan het weer van de kant af duwen.

De naam ten Kleij is een toponiem en geen bijnaam en kwam behalve in Coevorden ook voor in Duitsland.

Het voorzetsel "ten" voor de geslachtsnaam komt eveneens voor in Westfalen, in de vormen "tom, tor, ten, zum en zur".

Voorbeelden van namen: Tombaak, Torbecke, Tombrink, Tomlo, Zurheijden, Tomkley, Tenkley en Zumkley.

Het plaatsje waaraan de naam mogelijk is ontleend heet "Die Kleibauerschaft" in Münsterland.

Plaatsen in de buurt zijn: Dülmen, Senden, Bösensell, Nottuln, Coesfeld, Havixbeck, Altenberge en Borghorst.

Die Kleibauerschaft omvatte o.a. de erven Holler Kley, Groter Kley en Lütke Kley.

Onderstaande link geeft een Orts-und personenindex voor Coesfeld.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier vinden we o.a. Henrich zum Kley, münsterischer Soldat en Schultenhof Kley in Bösensell.

Op Familysearch staan diverse Duitse personen Ten Kley en Zum Kley.

Maar je zult daar geen Ten Kley uit de 16e eeuw aantreffen en dus geen aansluiting vinden.

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep
henk elsinga

Beste mensen,

Keren schreef: "....misschien heb je meer over de oudste ten Kleij ? ....wanneer geboren..... met wie gehuwd...."

Jan Clavaux schreef: "....Jan Harmsz en Harm Jaspersz zijn typische Drentse namen...."

Op onderstaande link kun je de aktes nr. 14 en 22 inzien, waarbij Harmen ten Kley Cournoot was bij het Schultengerecht te Coevorden.

De Schulte deed de civiele of vrijwillige rechtspraak tussen burgers, waarbij twee keurnoten optraden als getuige en mede-ondertekenaar.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Harmen ten Kley treedt op in 1644 en 1646 als Cournoot.

In 1651 treedt zijn zoon Jan ten Kley op als Cournoot; bij de grondschatting in 1646 wordt hij Jonge Jan ten Kley genoemd.

Dat betekent dat Harmen w.s. is overleden tussen 1646 en 1651 en dat er in 1646 ook een Oude Jan ten Kley was.

Dat betekent dat het overlijden van de oude Harmen ten Kley in 1672 (wat iedereen aanhoudt) fout is en betrekking heeft op de kleinzoon Harmen Jans ten Kley

Dat wil dus zeggen dat de kleinzoon Harmen Jans ten Kley is omgekomen tijdens de Bisschopsoorlog, hetwelk aannemelijk is.

Het geboortejaar van Harmen ten Kley senior zal liggen rond 1570-1575 en niet in 1590 of zelfs 1643(!), want dan kom je niet uit met de leeftijd van de kleinkinderen en achterkleinkinderen.

Er zijn van Harmen vier kleinkinderen bekend (1630 - 1636) en 16 achterkleinkinderen (1653 - 1672).

Ik ben van mening dat de vader van de oude Harm ten Kley geen Jasper heette, want die naam wordt nooit meer gebruikt bij vernoemingen.

Daarom denk ik dat Jasper geen patroniem was, maar een tweede of derde voornaam, zoals gebruikelijk in Duitsland.

De naam Jasper op zich is ook discutabel, want deze vorm is niet Duits, maar Fries, Hollands of Zeeuws.

Het is waarschijnlijker dat het oud-schrift niet goed is gelezen en getranscribeerd en dat het Caspar of Casparus moet zijn.

Deze kalendernaam werd namelijk wel gebruikt in Munsterland (Westfalen).

Voorbeeld:

Name: Casparus Henricus Antonius Zumkley

Gender: Male

Baptism/Christening Date: 01 Nov 1732

Baptism/Christening Place: LIEBFRAUEN-UBERWASSER KATHOLISCH, MUNSTER STADT, WESTFALEN, PRUSSIA

Birth Date:

Birthplace:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Alexander Josephus Antonius Zumkley

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Anna Maria Detten

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C95768-3

System Origin: Germany-VR

Source Film Number: 841350

Reference Number: 2:2DJM3RF

Over de basisgegevens bestaan dus nogal wat misverstanden, zoals uiteenlopende jaartallen, die echt niet kunnen kloppen en namen die "typisch Drents" gemaakt zijn.

Als Jasper geen patroniem is vervalt de fictieve oudste Jasper ten Kley helemaal.

De oudste wordt dan:

Harmen ten Kley, geboren ± 1570, mogelijk geboren als Johannes Hermannus Casparus ten Kley;

gehuwd ± 1600 met

Elsken Spenge, geboren ± 1575, mogelijk geboren als Ilsabein Spenge.

Dit soort vertaalslagen ben ik al bij meerdere "Drentse" families tegengekomen.

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Henk Elsinga,

met alle respect voor je hypothese, dat de voorouders uit het toenmalige Duitsland kwamen, wil ik daar toch mijn hypothese naast leggen, en wel, dat het om gewone drentse boeren gaat.

Allereerst is er natuurlijk de valkuil, dat deze vraag is gepost in de rubriek Duitsland.

De vraagsteller heeft dat gedaan, omdat hij een in mijn ogen verkeerde link legde met een duits plaatsje Kleij, 200 kilometer verderop.

Als een vraag in de rubriek Duitsland wordt gesteld, dat geef ik onmiddelijk toe, is het moeilijk om het idee uit je hoofd te zetten, dat Duitsland er wellicht niets mee heeft te maken.

Voor jouw hypothese is het inderdaad nodig om het patroniem Jaspersz te verklaren.

Een transcriptiefout zou daarvoor inderdaad de enige verklaring zijn, maar naar mijn mening kun je je in de genealogie niet beroepen op bronnen, als je veronderstelt, dat er een fout in die bron zit, precies op de plek, waar die je uitkomt.

Wat de vernoeming betreft is het goed mogelijk, dat Harmen Jaspersz een zoon Jasper heeft gehad, en dat deze op jonge leeftijd is overleden.

We weten het niet en kunnen het niet meer nagaan.

Let wel, ik zeg niet, dat jouw hypothese niet klopt, maar ik ik hanteer zelf altijd het scheermes van Ockham:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

"Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat"

Voor de verklaring van de naam "ten Kleij" ga ik er voorlopig vanuit, dat dit een gewoon drents toponiem is, naar analogie van de naam van de schout, Timon ten Broecke, en in het schultengerecht vermelde personen als namen als Evert ten Schyrle, Melcker ten Leemgraven, Derck ten Holte, Annigjen ten Hool en Timen ten Vlieghuys.

Tenzij dit ook van oorsprong allemaal duitsers waren, lijkt Harmen ten Kleij mij goed te passen in dit rijtje.

Al met al is het een leuk probleem, en ik ben benieuwd, of iemand ooit nog eens met een oplossing komt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Clavaux

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...