Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Doop in Amstelveen ca 1773 gezocht


Schaap

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie kan mij hulp bieden om mij op de juiste plek te laten zoeken?

Ik heb de volgende persoon, waarvan ik de doop zoek:

Overleden in stad Delden als Jan (Joannes) Venerius 21-12-1848 akte 44, 75 jaar,

ouders onbekend, geboren in Amstelveen Noord-Holland.

Op familysearch heb ik de originele akte gezien, ik kan er ook niets anders dan Amstelveen van maken.

Ik heb alles al doorgespit op www.vpnd.nl

- Dopen NG 1750-1790

- Dopen RK st. Rustenburgerpad 1661-1811

- Dopen RK st. De Nes en Zwaluwenbuurt 1687-1812

Nu kan het natuurlijk zijn dat ik ergens overheen lees? Of kan ik nog ergens anders zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Monique,

Was de betreffende persoon RK? Als je op de pagina met de RK dopen bij VpTd helemaal naar beneden scrolt, kom je bij de broninformatie. Onder opmerkingen een uitleg over de verschillende RK staties:

De Rooms-Katholieken uit dit gebied behoorden tot de staties Legmeer en Bovenkerk, Buitenveldert, de Nes en Zwaluwenbuurt, de Kwakel en Rustenburgerpad.

Slechts van twee van deze staties zijn de dopen online te vinden, voor de andere moet je naar het Noordhollands Archief in Haarlem (en duidelijk zeggen welke boeken je zoekt - het wijst zich niet helemaal van zelf heb ik helaas gemerkt).

Met voorouders in Nieuwer Amstel zit je ook gauw in Amsterdam.

In de doopindexen via het Stadsarchief Amsterdam komt de naam Venerius die in ieder geval ook als Vernerius en 1X als Verneijns wordt gespeld voor, er is een RK Johannes Venerius -wellicht een grootvader van de door jou gezochte persoon?

Er zijn ook naamsvermeldingen in de andere indexen van voor 1811.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Monique,

Welkom op dit forum!

Sloten is een optie om ook te bekijken.

Is hij gehuwd geweest? En zo ja met wie en wanneer gehuwd?

Nu is de overlijdensakte niet de meest betrouwbare bron, er staan vaak verkeerde gegevens in vermeld. Daarom is het wel handig om te zien of er in andere bronnen zijn naam [vast verschillende spellingen] en afkomst vermeld staan.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt alvast voor deze 2 reacties, Amsterdamse dopen heb ik met alle mogelijke naamsvarianten al in kaart gebracht, maar ik mis 2 generaties om te kunnen koppelen.

Deze Jan Venerius is uiteindelijk getrouwd in Delden (met Hendrina Joostink op 15-1-1803) en daarvan heb ik alle afstammelingen via Genlias en andere mogelijkheden voor 95% in kaart.

De naamsvarianten (Vernerius, Fernerius, Ferverius, Fornerius, Finerius, Finerij, Furnerius, mogelijk ook erbij horende Viverius) in Amsterdam gingen uiteindelijk van Hervormd naar Katholiek en in 1 gezin zelfs dopen bij beide kerken. Daarom zoek ik ook terug rondom Amstelveen naar RK maar hou de mogelijkheid van Hervormd open.

Dus het zou een vondst zijn als ik de ouders van deze Jan Venerius kon vinden, vandaar het zoeken naar de doop.

Ik ga in ieder geval eens kijken in Amsterdam Sloten, want ergens zijn die twee generaties toch terug te vinden?

Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jacqueline,

Liggen de DTB boeken van Amstelveen nu in Haarlem?

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zie ik staan dat de archieven over Amsterdam/Amstelveen/Ouder-Amstel in Amsterdam ligt?

Beste Keren,

Ik heb online bij Sloten gekeken, maar niets gevonden.

Andersom wel, als ik (www.vpnd.nl) dan maar begin bij het allereerste Doop boek van Amstelveen, kom ik soms aantekeningen tegen dat het dopen betreffen van Sloten.

Nog ter aanvulling:

Ik heb de ondertrouwakte gezien (23-12-1802 Jan Finerius x Hendrine Joostink) beide woonachtig Delden.

Geen enkele andere aanwijzing.

De trouwakte uit Delden (15-1-1803 Joannes Feneries x Hendrina Joostink) ook geen andere namen erbij.

Het overlijden (21-12-1848 Jan Venerius) gaf de aanwijzing "geboren te Amstelveen provincie Noord-Holland" 75 jaar, ouders onbekend.

De dopen van al hun kinderen heb ik ook ingezien, de namen van de getuigen bij het 1e kind: Joannes Joostink en Antonetta Venerius.

Van deze Antonetta heb ik het vermoeden dat zij de zus van Jan Venerius is en zij is in 1813 overleden (ouders niet vermeld). Terugzoekende naar haar doop blijf ik in Twente, "den deldener esch" Alleen is dat boek totaal onleesbaar.

Dus daarom dan toch maar zoeken in Noord Holland naar de doop van Jan Venerius. Ook omdat de naam daar voorkomt in een vroegere periode.

Groeten Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Monique,

De DTB van Nieuwer-Amstel bevindt zich in het NHA,  ik heb er zelf ook onderzoek gedaan.

Mijn voorouders blijken op de Overtoom te hebben gewoond en stonden dus in de boeken van de statie Buitenveldert (en ook regelmatig in de Amsterdamse boeken). Dit ontdekte ik pas bij mijn tweede bezoek. In de informatie op de studiezaal stond nl. geen verwijzing naar deze en een aantal andere RK-boeken en de medewerker die ik tijdens mijn eerste bezoek raadpleegde kon me ook  niet verder helpen.

De tweede keer was ik gewapend met de info via VpTd en toen is het wel gelukt. Ze hebben er een kopietje van gemaakt - dus wellicht (hopelijk) hebben ze hun eigen informatie ermee gecompleteerd.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jacqueline,

Misschien weet jij, of iemand anders, antwoord op de volgende vraag:

Waarom wordt in een akte uit 1848 Amstelveen Noord Holland, genoemd, terwijl Amstelveen (volgens wikipedia) pas in 1964 is ontstaan uit Nieuwer-Amstel?

Groeten, Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Monique,

Wikipedia zit er wel eens naast.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zo ontstond waarschijnlijk rond het begin van de 13e eeuw in het veengebied ten westen van Ouderkerk het veenwerkersgehucht Amstelveen. Rond 1278 kreeg het dorp met de bouw van een kerk een kernfunctie.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Monique,

ik heb in Delden nog wat onderzoek gedaan, en een paar kleinigheden gevonden,

die misschien van pas komen.

Het huwelijk van Joannes Feneries en Hendrina Joostink in 1803 was in de RK kerk van Delden.

Ze zijn daar voor het gerecht getrouwd als Jan Finerius en Hendrina Joostink.

De aangifte van het overlijden in 1848 is gedaan door twee buren. Jan woonde toen al minstens 45 jaar in Delden.

Hij was zijn hele leven dagloner en kon niet lezen of schrijven.

Zijn buren wisten niet wie zijn ouders waren; mogelijk is "Amstelveen" daarom ook wel fout.

Het zou goed kunnen zijn, dat Jan zelf niet eens wist waar hij is geboren.

Waarschijnlijk heeft hij daar als kind wel een tijdje gewoond, zo'n verhaal komt niet uit de lucht vallen.

Dan kom ik op zijn zus(?) Antonia.

Volgens haar overlijdensakte uit 1813 is ze dan 35 jaar.

Wanneer allebei hun leeftijden kloppen, zijn ze allebei uit 1777/1778.

Dat ze broer en zus waren is daarom redelijk waarschijnlijk.

Ook Antonia is in Delden getrouwd, met Jan ter Horst, op 29-4-1807.

Net als Jan voor het gerecht en voor de RK kerk.

Voor het gerecht heet ze vreemdgenoeg Dore Venerius.

Ze zou wonen en geboren zijn Deldener Esch.

In de trouwboeken uit circa 1775 vond ik zelf geen echtpaar Venerius of iets wat er op lijkt.

Het doorlopen van het RK doopboek is een optie, maar voor mij te tijdrovend.

In Amsterdam vond ik wel een doop, van een meisje, dat zowel Dore als Antonia als roepnaam gehad zou kunnen hebben:

kind:

Vernerius, Anthonia Theodora

geboortedatum: 13-04-1747

doopdatum: 13-04-1747

kerk: Franse Kapel

godsdienst: Rooms-Katholiek

vader: Vernerius, Johannes

moeder: Hermans, Maria

getuige: Diebram, Theodore

getuige: Bronkhorst, Arnolda

bron: 334 p. 330 (oud pag. 329) nr. 3

Doopregister: NL-SAA-23939006

Dit echtpaar laat meerdere kinderen RK dopen te Amsterdam.

Een van hun zoons zou dan de vader van Jan en Antonia/Dore moeten zijn.

Anthonia Theodora zou dan een peettante geweest kunnen zijn, en dan had Antonia/Dore daarom ook de doopnaam Anthonia Theodora.

Het lijkt me zeker geen toeval, deze combinatie van voornamen !!

Hopelijk dragen deze steentjes bij tot een oplossing.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

P.S.

Een dochter van Maria Hermans woonde in 1763 in Utrecht

27-07-1763

Procuratie tot transport van een huis in de Houttuinen te Amsterdam uit boedel + Johannes Vernerius

Constituant: Dirk Aelberts Janssen

Echtgenoot: x Elisabeth Vernerius, dochter Maria Harmans en + Johannes Vernerius

Geconstitueerde: Maria Harmans, moeder

Echtgenoot: wed. Johannes Vernerius

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

P.S.

en dankzij Google nog gevonden:

Antonia Theodora Vernerius wordt in een doopakte d.d. 4 februari 1780 genoemd

als de moeder van Hendericus Johannes Bisseman, zoon van Bernardus Bisseman:

‘04.02.1780 4 februarii – baptizatus est Hendericus Johannes cujus parentes Bernardus

Bisseman et Anthonia Theodora Vernerius; patrini Joannes [....] et Anthonia Sijlvolt’.

Een doopboek 1750-1781 (R.B.S. 1048) van de Rooms-Katholieke Gemeente Lichtenvoorde

vermeldt over het Tijdvak 1771-1781 de doop van het kind Barnardus Antonius op 10-10-1783.

De ouders zijn Barnardus Bieseman en Antonia Theodora Vernerius.

Twee jaar later vermeldt een Doopboek Beverwijk R.K. over 1777-1812 de doop van

het kind Frederik Joannes op 26-04-1785. Ouders: Frederik Siegman en Antonia Theodora Vernerius.

[de doop van 1780 is in Lichtenvoorde, J.C.]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jan,

Dank voor het meedenken/speuren, wat jij hebt gevonden was ik ook al tegengekomen, en dan is het fijn om te lezen dat iemand dezelfde conclusie trekt over een broer en zus:

Ik heb de ondertrouwakte gezien (23-12-1802 Jan Finerius x Hendrine Joostink) beide woonachtig Delden.

Geen enkele andere aanwijzing.

De trouwakte uit Delden (15-1-1803 Joannes Feneries x Hendrina Joostink) ook geen andere namen erbij.

Het overlijden (21-12-1848 Jan Venerius) gaf de aanwijzing "geboren te Amstelveen provincie Noord-Holland" 75 jaar, ouders onbekend.

De dopen van al hun kinderen heb ik ook ingezien, de namen van de getuigen bij het 1e kind: Joannes Joostink en Antonetta Venerius.

Van deze Antonetta heb ik het vermoeden dat zij de zus van Jan Venerius is en zij is in 1813 overleden (ouders niet vermeld). Terugzoekende naar haar doop blijf ik in Twente, "den deldener esch" Alleen is dat boek totaal onleesbaar.

Dus daarom dan toch maar zoeken in Noord Holland naar de doop van Jan Venerius. Ook omdat de naam daar voorkomt in een vroegere periode.

De akte in Utrecht (boedelverdeling) is mij ook bekend, waar ik dan weer niet bij stil heb gestaan is dat de woonplaats van deze Elisabeth Agnes Vernerius dan Utrecht zou zijn in die periode. Dat is dan toch iets waar ik verder ga kijken, dank!

Groeten,

Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In Amsterdam vond ik wel een doop, van een meisje, dat zowel Dore als Antonia als roepnaam gehad zou kunnen hebben:

kind:

Dit echtpaar laat meerdere kinderen RK dopen te Amsterdam.

Een van hun zoons zou dan de vader van Jan en Antonia/Dore moeten zijn.

Anthonia Theodora zou dan een peettante geweest kunnen zijn, en dan had Antonia/Dore daarom ook de doopnaam Anthonia Theodora.

Het lijkt me zeker geen toeval, deze combinatie van voornamen !!

groeten, Jan.

Beste Jan,

Dit is het gezin zoals ik het in beeld heb, en de namen Jean Ferverius (dat lees ik dan maar als Jan Vernerius) en Antonia Theodora Venerius komen er inderdaad in voor:

1. Johannes Vernerius  geb. Omstreeks 1710  -  ges. 16 apr 1749

huw.28 jan 1733 Maria Hermans  geb. 25 nov 1717

2. Elisabeth Agnes Verneijns/Vernerius  geb. 21 jan 1734

huw.Dirk Aelberts Janssen

2. Cecilia Vernerius  geb. 29 mei 1735

2. Joannes Vernerius  geb. 23 feb 1737  -  ges. 20 aug 1737

2. Maria Caecilia Vernerius  geb. 12 feb 1738  -  ges. 4 nov 1738

2. Jean Ferverius/Jan Vernerius  geb. 7 apr 1739

2. Chistiaan Vernerius  geb. 3 jun 1740  -  ges. 21 sep 1740

2. Albertus Venerius  geb. 5 aug 1741  -  ges. 25 aug 1741

2. Cecilia Maria Vernerius  geb. 15 aug 1745  -  ges. 12 mrt 1746

2. Antonia Theodora Vernerius  geb. 13 apr 1747

huw.Frederik Siegman / mogelijk dezelfde als Barnardus Bieseman?

2. Willem Vernerius  geb. 12 aug 1748  -  ges. 1 aug 1749

Ik heb inderdaad het vermoeden dat ik in de generatie hieronder, de doop van mijn gezochte Jan Venerius uit 1773 zou kunnen plaatsen. Want zijn zus (laat ik daar maar even van uitgaan) die terug is te vinden als Dore en Antonette, afkomstig moet zijn van Antoinette Theodora.

Het sterkt mijn idee dat ik op de goede weg ben (dank!) als ik dan in het doopboek een kind kan vinden met namen van peetooms/tantes die hierboven aansluiten, dan is er weer een puzzeltje af. Dat wordt echt een keer naar Haarlem toe dus.

Groeten,

Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Monique,

ik sluit me daar volledig bij aan.

Ik zie nog wel een probleem, maar ook wel weer een oplossing..

De oudste zoon heette Hermanus (Herm) (18-7-1804).

Volgens goed katholiek gebruik, zou hij naar de grootvader van vaderszijde zijn genoemd.

Dat zou betekenen, dat Jan Vernerius uit Amstelveen een zoon van een zekere Hermanus

zou kunnen/moeten zijn.

In het door jou gevonden gezin komt echter geen Hermanus voor.

Aan de andere kant is het zo, dat je zou verwachten, dat een van de kinderen van Maria Hermans

Hermanus zou heten. Die mogelijkheid bestaat wel:

Hypothetisch gesproken zou deze dan uitgerekend passen in de hiaat

tussen 1741 en 1745. Als ik kijk naar het rijtje kinderen, kan ik me moeilijk voorstellen, dat

het echtpaar Vernerius-Hermans een pauze heeft ingelast van een paar jaar; er zal rond

1743 ongetwijfeld een kind zijn geboren, dat om wat voor reden dan ook niet in het doopboek

van Amsterdam terecht is gekomen.

Met het introduceren van deze denkbeeldige Hermanus maak ik het er niet

gemakkelijker op, maar ik wil het toch wel even onder je aandacht brengen.

Ik ben al met al heel benieuwd, wat ooit de oplossing van dit raadsel zal zijn.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nu weet ik het echt bijna zeker dat ik de lijn “terug†van Venerius terug moet zoeken in de omgeving van Amsterdam. Alleen nu nog een keer tijd zien te vinden om naar het archief van Haarlem te gaan.

Ik haalde vandaag weer het overzicht tevoorschijn waarin ik alle dopen (met schermafdrukken van de DTB bronnen) van de kinderen van Jan (Joannes) Venerius x Hendrine Joostink heb staan.

Plots viel mijn oog op de naam van de getuigen bij de doop van Hermanus Venereus op 8 juli 1804 (het tweede kind) namelijk Henricus Goossen en Maria Joostink. Waarom kwam deze Goossen mij ook alweer zo bekend voor?

En ineens wist ik mij te herinneren dat ik het gezin Henricus Goossens x Johanna Fenerius reeds eerder in kaart had gebracht met dopen van hun kinderen in Amsterdam. Dan zou Johanna Fenerius dus ook een zus van Jan Venerius kunnen zijn.  Een los gezin, die ik nog niet kan plaatsen in mijn boom.

Als de naam van een getuige bij het 2e kind zoveel overeenkomt en er is een gezin in Amsterdam, waarvan ik de vrouw (Johanna Fenerius) ook nog niet bij ouders heb kunnen plaatsen, dat zou toch met elkaar te maken moeten hebben?

• Een Jan Venerius ca 1773 overlijd in Delden (Overijssel) geboren in Amstelveen.

• Een Johanna Fenerius ca 1766 overlijd in Herveld (Gelderland) geboorteplaats onbekend en heeft kinderen laten dopen in Amsterdam. Haar man is getuige bij een doop in Delden.

Soms is het ontdekken van zo’n sterke overeenkomst alweer een vreugde dansje waard

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groeten,

Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Een week of twee geleden op een middag een paar uur veel doorgekeken en niets gevonden.

Was ik net de geboorteaktes van zijn kinderen nog een keer aan het bekijken, zie ik (waarom niet eerder?) de leeftijd van Jan Venerius erbij staan tijdens de aangifte.

Zijn geboortejaar veranderd: in 1813 was hij 34 jaar = geboren 1778/1779

en bij de andere aangifte in 1817 was hij 36 jaar = geboren 1780/81

Dat hij 75 jaar was op de overlijdensakte, is dus echt maar een schatting geweest.

Dus vol goede moed, ooit weer eens nog een keer naar Haarlem.

Want ondertussen heb ik op de ondertrouwakte van zijn zus Johanna gezien dat zij ook van Amstelveen is, zij is geboren rond 1776/1777, met de naam van haar vader: Jan Fenerius uit Amsterdam.

Aardig detail: ik heb een Jean Ferverius uit 1739 in Amsterdam en als dit dezelfde zou zijn, ben ik terug vanuit het heden naar 1649 (dank zij de hulp die ik gekregen heb op dit forum om een ondertrouwakte te vertalen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Monique,

Zelf ga ik periodiek naar Haarlem, in het algemeen 1x per maand. Als je wilt kan ik in juni een poging wagen om te zoeken.  Dan zou ik graag je zoekvragen nog eens op een rijtje willen hebben, is makkelijker voor mij, kan via PM.

Als je het zelf wilt doen, snap ik het ook, het is dan ook een vrijblijvend aanbod.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Groeten, Keren

Dus vol goede moed, ooit weer eens nog een keer naar Haarlem.

Want ondertussen heb ik op de ondertrouwakte van zijn zus Johanna gezien dat zij ook van Amstelveen is, zij is geboren rond 1776/1777, met de naam van haar vader: Jan Fenerius uit Amsterdam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Keren,

ik vind het een heel fijn aanbod, alles wat ik weet zal ik in een PM netjes op een rijtje zetten. Linksom en rechtsom heb ik zoveel aanwijzingen, maar mogelijk heb ik verkeerd gezocht. Of ik zag het niet meer na een middag zoeken.

Dank alvast, Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Monique.

Deze ken je waarschijnlijk al?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Willemina,

Ja die ken ik, hij staat er ook vermeld, alleen Joannes Venerius is niet in Twente geboren:

2468 Jan Vinerius alias Venerius, alias2 Venerie

* Amstelveen na 1-1-1752 vóór 1-1-1776, † Delden Stad 21-12-1848

Rooms Katholiek, Ouders: onbekend

Alleen "na 1-1-1752 vóór 1-1-1776" vind ik twijfelachtig, gezien zijn leeftijd bij aangifte BS van twee vd kinderen, die niet in het Twentebestand zijn opgenomen. Dan kom ik namelijk uit op ca 1778/1780. Dus de 1e keer heb ik vermoedelijk in de verkeerde periode gezocht,

gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Monique,

bij mijn onderzoek naar een familie Klop stuitte ik in het notarieel archief van Rotterdam toevallig op onderstaande akten.

Aktesoort   attestatie of verklaring

Datum   06/10/1699

Archief   DLFS Delfshaven

Inventarisnummer   3863

Aktenummer/Blz.   116/499

Notaris   Gerrit Post

Lucia van Remme, 75 jr., Aerjaentje Jansdr, vrouw van Pieter Claesz Vleerdijck, Claes Jansz Blommendael mr schoenmaker, Pieter Wils bleycker, Catrina Heyloff vrouw van Jan Jansz van der Mij, Claes Pietersz Vleerdijck en Magdaleentje Lourensdr Schoulant zijn vrouw, Lijsbet Backers, vrouw van Ary Leendersz Keetwijck, Maritje Kroon vrouw van Cornelis Visser, verklaren op verzoek van Maria Ysaacxdr Furny dat zij van Roomschen Catolijcke religie zijn en haar kennen en dat zij bekend staat met de naam Mary de Klop en dat zij ook gekleed gaat als een klop.

Men heeft nooit gehoord dat zij aan een orde is verbonden. Ze mag zich kleden zoals ze wil en mag ook trouwen. Dagelijks gaat men met haar om en men gaat ook met haar naar de kerk.

---------------------

Aktesoort   attestatie of verklaring

Datum   03/10/1701

Archief   DLFS Delfshaven

Inventarisnummer   3864

Aktenummer/Blz.   58/268

Notaris   Gerrit Post

Lourens van Remmen, priester op Delfshaven, verklaart op verzoek van Maria Fernerius 2 jaar geleden bezoek te hebben gekregen van Ysaacq van Beveren, coopman in wijnen te Rotterdam ( nu overleden ), Niclaes Kaerssteecker, deurwaarder en Jan Globi, commissaris van de sleepers te Rotterdam, tevens procurator van kwade zaken voor Jan van der Tas in Den Haag.

De priester werd gevraagd uitspraak te doen of Maria Fernerius al of niet als geestelijke dochter aan de kerk verbonden was en al of niet mocht trouwen. De priester verklaart dat Maria geen Klop is hoewel ze gewoonlijk zo genoemd wordt.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Jan,

Jeetje, wat een vondst 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> ik heb een Jacob Funerius/Finerius/Finerii die in A'dam trouwt en van Delft ca 1646 is.

(welke doop ik ook nog niet heb, dat lijkt ook een speld in een hooiberg)

Furny ... dat lijkt wel wat op (klinkt als) Fournier: er is een familie die hiervan Furnerius van is gaan maken.

En ik weet dat er meerdere keren een Isaac Furnerius in die familie voorkomt.

maar Klop? Dat had ik op geen enkele manier kunnen bedenken.

Ik ga eens kijken of ik hier meer over kan ontdekken, dank!  gl&

Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Monique,

de familienaam Klop heeft er niets mee te maken,

maar omdat ik "klop" als zoekterm gebruikte, vond ik deze akten.

Een klopje was de naam van een katholieke, meestal wat oudere

en vrijgezelle vrouw, die haar leven in dienst stelde van de RK gemeenschap.

Het woord zou zijn ontstaan, doordat zij langs de huizen aanklopte, om te

waarschuwen, dat er een kerkelijke bijeenkomst (Mis of Lof) was.

Dat wordt althans over het algemeen beweerd..

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hier alvast wat zoekresultaten.

De Isack uit 1685 is blijkbaar een zoon van de eerder genoemde,

in verband met vernoeming naar zijn moeder

Overledene  Isack Furnereijes

Man van Eeva Jants

Plaats Rotterdam

Datum begraven 15-09-1681

Opmerkingen Sijngel b.d. Schou in De Snelle Tijt

Bron DTB Rotterdam Begraven

---------

Overledene  Eeva van Dick

weduwe van Isack Fernereijts

Plaats Rotterdam

Datum begraven 12-11-1682

Opmerkingen Gonytsse Wagestraet over 't Weshuijs; overledene liet na 3 minderjarige kinderen en 4 meerderjarigen

Bron DTB Rotterdam Begraven

----------

Bruidegom  Isaack Feunerius  , jongeman    , van  Rotterdam  , wonend:  Goudse Cingel

Bruid Maritje Werius , jongedochter , van Hamburgh , wonend: Goudse Cingel

Plaats Rotterdam

Datum trouwen 10-07-1685

Datum ondertrouw 10-06-1685

Bron DTB Rotterdam Trouw gereformeerd

----------

Dopeling  Eva

Vader Isack Fernerius

Moeder Maritie Werius

Getuige Tancken Fransen

Plaats Rotterdam

Datum doop 25-02-1687

Bron DTB Rotterdam Doop gereformeerd

------------------

Aktesoort    testament

Datum   07/09/1669

Archief   ONA Rotterdam

Inventarisnummer   364

Aktenummer/Blz.   212/843

Notaris   Jacobus Delphius

Isaack Furnerius, medicine doctor en zijn vrouw Eva van Dijck, ziekelijk, wonend in de Groenendael, benoemen elkaar tot erfgenaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

2x dank, ook door de uitleg over "de Klop" begrijp ik meer over de inhoud van de akte bekend als "Mary de Klop" en gekleed als een klop.

Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Monique,

als je op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de zoekterm FURNERIUS intikt, kun je voorlopig vooruit 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Yes, ik heb iets gevonden, waar ik al tijden naar op zoek was  gl&

Eindelijk heb ik de bevestiging dat Johan Fournerius (=Furnerius) nog een zoon had, nl. Jacobus Furnerius.

In eerder onderzoek uit 1975 die o.a. bij het CBG in te zien is, kwam deze naam nergens voor.

Nu zie ik in een testament uit 1645 dit gewoon staan.

Jan, enorm bedankt voor deze link, soms heb je zoveel vermoedens en dit is toch weer een aanwijzing om mijn vermoeden verder uit te kunnen werken. En misschien sluit het ooit aan...

TNX!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...
  • Forumleden Groep

In Noord-Hollands Oud Notarieel 1784-10-04 komt Antonia Teodora Vernerius (notaris schrijft:  Anthonia Theodora Verneerius), wonende te Beverwijk voor notaris Gerard van Rhijn om een akte van Voogdij te tekenen. Zij is weduwe van Bermardus Bieseman.  Eerder mutueel testament 1769-06-07 voor notaris Frederik  Boese te Amsterdam.  Zij hebben "minderjarige kinderen", niet verder vermeld.

Aangestelde voogden zijn Lourens Stelt te Beverwijk en Johannes FruteCol te Amsterdam

NH archief ONA Toegang 2344 deel 302 akte  92 (vh 4)

mvg

margaret

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...