Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Zoeken in Gronau Westfalen.


Willemina Meijer

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Voor wie zoeken wil in Gronau.

Gronau heeft een Stadsarchief aan de Bahnhofstrasse 40.

Hier bestaat nog vaak een misverstand over.

Dit is niet het adres waar je voor Genealogisch onderzoek wezen moet.

Voor zoeken naar je voorouders in Gronau Westfalen na 1876.

Konrad-Adenauer-Str. 1 Gronau.

Standesamt.

Openingstijden:

Maandag-Donderdag van 8-16 uur.

Vrijdag van 8-12.30

Hier zit ook het Meldeamt waar je vragen kunt stellen.

Alles voor 1876 staat in Kath/Evang kerkboeken.

Katholischer Pfarrambt Gronau.

Mühlenmathe 19 B.

Telf 3871.

Vanuit Nederland: 004925623871.

E-Mail: antonius-gronau@t-online-de    

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Ik ben al zo lang bezig om ook maar iets te vinden van mijn voorouders in Gronau, dat het plezier een heel eind is ingekakt, ik krijg gewoonweg niks gevonden, ik weet dat de vrouw is overleden in Gronau, maar wat ik ook zoek ik kom niet verder.

Mensen zullen wel gek worden van mij, maar ik kan echt een strohalmpje gebruiken om weer het plezier te krijgen om door te gaan.

Ik heb bij het historisch centrum overijssel een huwelijks akte van de zoon, en verder kom ik niet,ook daar kregen ze verder niks gevonden voor mij, ik weet dat de moeder is overleden voor 1872, (tijdens het huwelijk) en dat de vader er wel bij was.

Vader is Heinrich Leis  geboren rond 1818/1819 en wonende in Gronau,( werkte als wever) getrouwd met Gertrud Niehoff (Gertruid), die overleden is in Gronau

Hebben een zoon Hermann Gerhard Heinrich Leis, geboren in Gronau,hij was getrouwd met Maria Christina Pieper( geboren Enschede)  wonende in Lonneker,getrouwd 3 oktober 1972, te Lonneker,

wie o wie kan mij een eindje op weg helpen, want ik kom er niet meer uit :-(  ik zou er echt mega blij mee zijn, met elke tip!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Hallo Sabine,

Moet de trouwdatum niet zijn 3 oktober 1872? (ipv 1972)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

je hebt helemaal gelijk sorry, somsssssssssssssss dan .................................

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Sabine Leis.

Ik heb voor je gekeken in de BS Gronau naar de Familie Leis.

Zoals ik wel verwacht had, niets te vinden, de BS werd pas begin 1876 in DL ingevoerd.

Omdat je niet vermeld had welk geloof de fam. Leis had, heb ik maar gegokt op RK,

De dame op de BS vertelde mij dat de Fam. Niehoff RK was.

Ben ook nog even bij het meldeamt geweest, misschien was daar iets bekend, ook niet,

het meldeamt begint pas 1900.

Dus ben ik naar het Katholische Pfarramt in Gronau gegaan.

Daar vertelden ze mij dat alle gegevens uit de periode die jij aangaf in Munster liggen.

Bischofliches Generalvikariat Munster.

tel. 0251-4950

E-mail: klan@bistum-muenster.de

Mocht je moeite met Duits hebben, ben ik bereid je daarbij te helpen.

Als ik deze week in de gelenheid ben zal ik nog even kijken in archief Enschede.

Succes. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

heeeeeeeel erg bedankt, tjeee dan is het niet zo raar dat ik niks gevonden kreeg, ik ben zo blij met deze info, ik d8 echt dat het aan mij lag, en idd, ze zijn rk, , wow ik ben er echt mega super blij mee, dan hoef ik niet nog  alle energie in die hoek te steken , maar moet het ergens anders zoeken, ook enschede heb ik al gehad, daar kunnen ze mij buiten wat ik al heb ook niet verder helpen,

duizend maal dank, :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sabine... dit is een stokpaardje van mij: heb je in de huwelijkse bijlagen gekeken?  Er zit lang niet altijd een overlijdensattest in, maar het KAN.  Ik zoek dan ook altijd naar andere kinderen uit het huwelijk van de ouders, die misschien eerder of later zijn getrouwd. Kan ook een attest bijzitten.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb gekeken, maar ik heb alleen de huwelijksakte kunnen bemachtigen van de zoon van Heinrich, maar verder ontbreekt ook ieder spoor van hem , ik ga er weer proberen fris in te duiken, en zal moeten kijken op de begraafplaats van Gronau, want daar is de zoon ook geboren, zo weird niks te vinden, maar goed, we proberen weer en zullen zien , thnxxxxxxxxxxxxxxxx  voor de hulp,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

..................op de begraafplaats van Gronau, want daar is de zoon ook geboren...........

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> Macaber gedachte geboren op de begraafplaats 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hehehehehe in gronau geboren, pffffffffffffffffffff wat zijn we wakker, tis warmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm dan mag t soms

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hehehehehe in gronau geboren, pffffffffffffffffffff wat zijn we wakker, tis warmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm dan mag t soms

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$"> 't is je vergeven  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sabine,

ik heb geen antwoord op je vraag maar wel enkele opmerkingen.

Ik hoop dat je ze herkent en er iets mee gaat doen.

1) Ik heb gezien dat je dezelfde vraag op meerdere fora hebt geplaatst, eigenlijk is dat niet een fijne manier, immers je laat meerdere mensen voor je zoeken. Vaak zoeken ze langs elkaar heen, helemaal als je gevonden zaken niet op de andere fora meldt.

2) Je beginvraag is op basis van wat ik op diverse plaatsen heb gelezen niet volledig, voor het overzicht zou het goed zijn het hele verhaal wat uitgebreider te plaatsen.

3) Mij is nog steeds niet duidelijk of je de huwelijksakte van 1872 in je bezit hebt. Mocht je die wel hebben, kun je die dan ergens plaatsen zodat wij die ook kunnen inkijken. Wellicht staat er iets in wat van belang kan zijn.

4) Ook over de bijlagen heb ik nog vragen: zijn die er ? En zo ja, waar is een bijlage van ? En wat staat er in ?

5) Zijn er inmiddels broers en/of zussen van Herman Leis bekend ? En Herman had veel kinderen, heb je ook van deze kinderen de huwelijkaktes met bijlagen bekeken ?

Bovenstaande is in Nederland op te lossen, een zoektocht in Duitsland zou ik pas doen als in Nederland alles is bekeken.

Ongetwijfeld gaat de zoektocht tzt verder in Duitsland maar doe dat pas wanneer je in Nederland niet verder komt.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> A9!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> sorry ik was zo wanhopig, heb er eigenlijk niet zo bij stil gestaan, dat het niet zo verstandig is, SORRY SORRY, 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> A9!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sabine,

ik neem aan dat er een vervolgreactie komt ?

Ik zie nog geen antwoord op de vragen die ik stelde.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb de huwelijksakte in bezit, ik zal kijken of ik hem kan inscannen, en ja Hermann had vier kinderen 3 zoons en een dochter, broers en zussen ben ik van Hermann ook nog niet tegengekomen, waardoor ik denk dat hij enigst kind was,omdat ik van de ouders geen enkele info  heb,

Heinrich Leis ( geboren rond 1818  te Gronau -Pruissen) -Gertrud Niehoff (overleden voor 1872 te Gronau -Pruissen

                  ^

                  ^

Hermann Gerhard Heinrich (geboren 1851 te Gronau -Pruissen overleden 1929  -Maria Christina Pieper  (geboren 1853 te  Enschede) (aktes ben ik mee bezig)

                  ^

                  ^

Johannes Hendrikus Leis ---2 dochters

Gerrit Leis--12 kinderen

Johannes Leis---2 dochters

Chistina Geertruida Leis-

nogmaals sorry voor het ongemak allemaal

                 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama
Ook over de bijlagen heb ik nog vragen: zijn die er ? En zo ja, waar is een bijlage van ? En wat staat er in ?

Hoi Sabine,

bovenstaande -best wel belangrijke- vraag staat nog open.

Petra vroeg er ook al naar maar kreeg ook geen antwoord !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik heb een aantal bijlagen maar maar die zijn weer van een generatie erna, bijlagen van Gerrit Leis en Anna maria Krooshoop,ik ben bezig met de overlijdensakte van Hermann gerhard Heinrich, maar ook daar staan verder geen gegevens op van Heinrich (via telefonisch contact met archief)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sabine,

ik zou nu inzetten op de bijlagen van het huwelijk uit 1872, het overlijden van Gertrud Niehoff wordt vast wel vermeld.

En naar de tekst van het huwelijk ben ik ook best wel nieuwsgierig, ik hoop dat het je lukt om ergens een afbeelding te plaatsen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik doe mijn best, echt waar, ik zit nu ook te puzzelen om het handschrift te ontcijferen van bijlagen, ik heb vandaag niet zo veel tijd ervoor, moet om gezondheidsredenen even alles opzij leggen, maar komende dagen of tussendoor pluis ik verder de bijlagen door. de scanner doet niet wat hij moet doen, ik zal eerst het boekje moeten nakijken wat er aan de hand is, hij pakt maar een klein deel, heel vaag, maar we komen er wel!!!

dankjewel

groetjess

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Sabine.

Ik heb gekeken in het archief Enschede, het ging mij vooral om de huwelijkse bijlagen van het huwelijk Leis/Pieper 1872 Enschede.

Deze bijlagen waren inderdaad wel aanwezig, je hebt denk ik naar de huwelijksakte gevraagt, naar de huwelijksbijlagen moet je ook altijd vragen.

Ik heb gegevens Geb/Doopakte van Hermann Gerhard Heinrich Leis, 25-11-1850 RK, Gronau.

Overlijdensakte Gertrud Leis, geboren Niehoff, + 30-06-1869 Gronau in de ouderdom van 53 jaar, geen ouders vermeld.

Deze 2 wil ik nog even goed bekijken, is moeilijk te lezen.

Certificaat van onvermogen huwelijk 1872 Leis /Pieper.

Uittreksel geboorteakte Christina Pieper.

Certificaat Nationale Millitie Gerhard Hermann Heinrich Leis.

Zal ze allemaal naar je toesturen.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wat geweldig!!!!!!!!, tjeeee wat stom, was er echt van overtuigd dat ik ook om bijlagen had gevraagd,ik zal de aanvraag toch beter in de gaten houden, want die fout mag ik niet weer maken,  stommmmmmmmmmmmm, weird af en toe dan kan ik mezelf wel voor mun kop slaan,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

ik heb hulptroepen ingeschakeld maar uit twee bijlagen kom ik niet uit, hoe ik het ook bekijk, pffffffffffffffff zowel jong al oud maar niemand kan lezen wat er staat :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...