Jeetje, ik? Bedoel je de aflevering van Bennie Jolink of in het algemeen? Ik hoop dat er ook anderen hebben gekeken. De afleveringen tot nu uit dit seizoen, wijken niet af van de voorgaande jaren, handschoenen in de provinciearchieven maar niet op het NA, teveel speculaties, ver van de lijn afwijken om maar iets spectaculairs te brengen..... ik kijk dan liever naar
Oorlogsgeheimen of
Sailing Letters.
Maar uit deze uitzending van Bennie Jolink blijkt dat zijn familie honkvast was. Voor beginnende genealogen, waar deze serie voor is gemaakt, is het goed te weten dat er niet altijd graven of familiewapens in een familie zitten.
De naam Jolink was al uitgezocht en komt tot in 1600 voor in Hummelo, standvastig dus, net zoals Bennie zelf, geen poespas. Daarom wordt er naar zijn moeders naam Heersink gekeken in het Archief te Arnhem. Ook dat zijn landbouwers te Hummelo en voor Bennie (en de kijkers) niet interessant. Ze komen uit bij een voorvader Jan Hendrik Bannink, heerenboer te Roosendaal. Dat verhaal vond ik leuk om te volgen.
In het archief te Roosendaal wordt via de volkstelling en het adres gevonden van de hoofdbewoners waar hij inwoonde en zijn werk deed, predikant te Ruurlo, die veel Achterhoeks personeel meenam, waaronder Clara van Enk woonde daar als dienstmeid (ze kreeg ongehuwd een kind te Zutphen) en werd later de vrouw van Bannink.
Het bevolkingsregister 1822 wordt ingezien in het museum (?) waar de gedachten over de vader van het onwettige kind de vrije loop hebben. Het Vrouwenhof waar ze werkten is niet de moeite waard om nog aan de binnenkant te laten zien.
Omdat ook dat gezin teruggaat naar Hummelo, wordt de laatste lijn opgepakt: grootmoeder Jacoba Harenberg. Een zoektocht met de auto naar een wapen wordt in Duitsland gevolgd. Gelijk wordt teruggegrepen naar de oudstbekendste in 1220, voor mij onbegrijpelijk dat je achteraan begint. Alleen om een stukje geschiedenis te vertellen dat ze naar het oosten trokken en om naar Leipzig te worden verwezen, met de trein. Voor Bennie is dat al heel erg ver van huis.
Het familiewapen dat in de familie wordt betwijfeld, blijkt wel die van de familie uit Leipzig te zijn, maar hoort het tot de familie van zijn oma? Twee krantenknipsels over "een" persoon Von Harenberg is het enige. Ik snapte die zoektocht niet zo. We leren altijd iedere schakel aansluitend te vinden.
Er was een familie.... met een lid in het Pruisische leger die streed met Napoleon in de slag om Leipzig.
Advies is om terug te gaan naar.... Archief Arnhem om de link te zoeken tussen zijn oma en deze soldaat....
en ineens is men terug tot 1716 via het online beschikbare archief, dat ging wel erg snel om de juistheid direct vast te stellen. Er is dus geen verbinding met de adelijke familie maar wonend op Harenberg, een plek net onder Zutphen, niet ver van Hummelo. Dat stukje onderzoek was mooi te zien. Met de motor gaat hij naar die plek terug, een berg/heuvel waar de galg stond.
Zoals hij zelf zegt, met heel veel omwegen heeft hij ontdekt dat die plek de oorsprong van de naam familie is. Het mooiste van deze uitzending vond ik dat toch alle lijnen dfe Achterhoek als oorsprong in Bennie zitten waardoor hij door dit programma even afdwaalde en deze tekening in de trein maakte..