Poll

Wat wilt U dat er met de nu vrij toegankelijke Burgerlijke Stand akten gaat gebeuren?

Afsluiten van de huidige FS site en achter betaalsite wiewaswie
Afsluiten van de huidige FS site en vrij toegankelijk bij wiewaswie zonder de gidssite genver.nl
Afsluiten van de huidige FS site en vrij toegankelijk bij wiewaswie met de gidssite genver.nl
Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl èn achter betaalsite wiewaswie
Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl, zoals het nu is

Auteur Topic: POLL - Zorgt toekomstige betaalsite voor het op zwart gaan van genver.nl en FS?  (gelezen 32202 keer)

Offline Paula

• forumlid
De discussie omtrent het op zwart zetten van Fs, heb ik gevolgd, soms snap ik er helemaal niets van, wat ik wel snap is, dat het team die dit forum op poten gezet hebben, de bezwaren neerleggen bij andere instanties, die wij als SVF-leden naar voren hebben gebracht. (kijk nog even terug naar het bericht van SadminF op 25-11-2011 om 00.25 uur).
Mijn hoop is dat de BS en het Fs-genver blijft zoals het is, dus onbetaald en niet op zwart gaan. Het zou toch te gek zijn om vervolgens een flink bedrag te gaan betalen bij WWW voor dezelfde gegevens.
Of dit kan en of we er werkelijk iets aan kunnen doen, ik weet het niet, bezwaar maken blijkt verschrikkelijk moeilijk.
Het team van SVF maakt wel bezwaar en steekt z'n nek uit voor ons allen. Geweldig toch.
Het zou mooi zijn als wij als SVF-leden ons steentje bij kunnen dragen om het team te steunen, dat kunnen zij heel hard gebruiken.

Met vriendelijke groet Paula.

jakkes

• Gast
Het door mij vernomen gerucht blijkt niet waar te zijn; zie
http://wieiswiewaswie.wordpress.com/2011/10/10/stap-bestuur-stelt-lancering-wiewaswie-nl-uit/

Uit de verschillende reacties op de genoemde pagina maak ik op: Zo spoedig mogelijk gaat "de kogel door de kerk".
Ik zet er maar geen smiley bij.

Offline sadminF

• Administrator
Belangrijke aanvulling op SVF-bericht van voorgelegde bezwaren:
Na contact met een vertegenwoordiger van FamilySearch werd bevestigd dat FamilySearch er steeds naar streeft om haar doel “more records to more people for free” waar te maken. Ook wat betreft de Burgerlijke Stand van Nederland zal daarnaar gestreefd worden. Alles zal echter afhangen van onderhandelingen met de plaatselijke autoriteiten.

Met een genealogische groet,
sadminF en het SVF team
Als u mij een persoonlijke mail wilt sturen kan dat door op middelste icoontje, het envelopje te klikken aan de linkerkant onder mijn avatar. Mocht u daar geen icoontjes zien klik dan hier.

Offline Ludmilla

• forumlid
  • Geslacht: Vrouw
    • mijn-genea
Hoe gaat het met WieWasWie?
« Reactie #123 Gepost op: 29 dec 2011, 16:33 »
Er was een storm aan onrust na het laatste uitstel van 10 oktober, er dook een mist op omdat www blijft zwijgen, op dit moment dwarrelt er slechts sneeuw over het scherm

Mijn zorgen en ergernissen:
Er staat nog steeds onjuiste informatie op het blog (er is ook een tweede site, het verschil zit in het woordje IS in de link):
•   Op de deelnemende archieven-lijst, staan namen van archieven, die het StamboomVragenForum hebben laten weten, NIET deel te nemen. En dan hebben we het niet over de archieven die nog nadenken.

•   Zonder een vraag te stellen, komt er geen nieuwe informatie:
Een toegezegd bericht van www over de benoeming van de nieuw ad-interim directeur, blijft uit.
Er zijn twee verouderde lijstjes met medewerkers/team vervangen:

Dit zou het laatste nieuwe team zijn:

NIET zoals er staat gevestigd in Amsterdam (bij STAP), maar sinds kort ondergebracht in Den Haag (NA/CBG?).

Achter de schermen schijnen meer management verschuivingen plaats te hebben gevonden:
De mevrouw waar we eerder dit jaar uitgebreid mee gecorrespondeerd hebben, nr 6 op de lijst, stuurde aan mij (en mogelijk aan vele andere genealogen die gemaild hebben naar het mailadres van www), een privébericht met een zakelijke inhoud, doelgroep peuters en kleuters van 2 tot 6 jaar. Zoiets mag natuurlijk nooit en dat heeft ze ook beloofd, met de toevoeging dat ze niet meer werkt voor www.
De drie nieuwe bestuursleden per 1 oktober, zullen op een ander lijstje staan? Op de site van het Projectbureau STAP valt niets meer zomaar na te kijken, het is een privésite geworden waarop je eerst moet inloggen.
En dan zijn er nog de lange lijsten van medewerkers in de stuurgroepen en werkgroepen.

•   Mix aan berichten over een nieuwe start:
In een reactie van 31 oktober wordt op het www-blog geschreven: “Met goedkeuring van ons bestuur wordt WieWasWie.nl begin december gelanceerd. Dan kunnen wij onze deelnemers en gebruikers alle gewenste duidelijkheid verschaffen”.
Ook dat wordt ingetrokken, met het bericht van 13 december: “Het platform WieWasWie.nl zal zo spoedig mogelijk live gaan. Het bestuur is nog in beraad over de precieze data. Wanneer de data bekend zijn zullen wij hier uiteraard meteen over berichten op dit blog.”
In de time-table staat najaar/winter 2011/2012:

Ik ontving een bericht “dat ze echt snel openheid van zaken zullen geven. Er is veel achter de schermen gebeurd, en het meeste wel positief. Er is hard doorgewerkt aan WieWasWie, maar omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn geraakt in die ingewikkelde discussie, met name rond Family Search, is STAP voorzichtig in het naar buiten treden geworden als zaken niet 100% goed zijn afgesproken intern.”

Ondertussen blijft het wachten op informatie zoals genoemd in het bericht van sadminF met name omtrent FamilySearch, dat is voor ons toch het belangrijkste.
Geduld is een schone zaak.
Volgens de planning hebben we dus nog drie maanden de tijd voordat winter 2011/2012 voorbij is. 1 april 2012 zou een toepasselijke startdatum zijn.
Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen?

« Laatst bewerkt op: 29 dec 2011, 17:18 door Ludmilla »
In het programma Aldfaer staan 60.000 personen, basis is de naam Van Santen en Van Zanten, er zijn diverse takken, hun aangetrouwden zijn ver uitgewerkt en daarmee de grootste verzameling van Nederland. Bijzonder zijn de Utrechtse Hoveniers geslachten. Promotie van de hobby staat bovenaan de lijst.

Offline Gabor

• forumlid
  • Geslacht: Man
    • MijnGenea
Ze zijn bij WWW in ieder geval vol goede moed het nieuw jaar in gegaan:

Op twitter:

@WieWasWie Wij wensen jullie hetzelfde! Gaan we nog iets zin dit jaar van de site?

@MijnGenea Ab-so-luut. Er wordt hier keihard gewerkt aan WieWasWie.
Beheerder van de site: www.mijn-genea.nl, nu ook op twitter: http://twitter.com/MijnGenea.

Onderzoekt oa de families: Hummel(en), Jager, Roona, Luiten, Kremer, Smallenbroek, Sipkens, Tikker...

Masje II

• Gast
Het Regionaal Archief Leiden stapt uit WWW
http://www.leidenarchief.nl/component/content/article/3-nieuws/196-ral-neemt-afscheid-van-de-digitale-stamboom

Eerste zichtbare haarscheurtjes in dit project?

(Bron: Eric Hennekam)

mvg, Masje II

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
Het Regionaal Archief Leiden heeft op 17 september 2011 in deze Poll-topic, met een eigen reactie laten weten dat zij niet doorgaan met www.
Het is zeker geen eerste scheurtje, inmiddels zijn het diepe afgronden.
In het programma Aldfaer staan 60.000 personen, basis is de naam Van Santen en Van Zanten, er zijn diverse takken, hun aangetrouwden zijn ver uitgewerkt en daarmee de grootste verzameling van Nederland. Bijzonder zijn de Utrechtse Hoveniers geslachten. Promotie van de hobby staat bovenaan de lijst.

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
We zijn een STAPje verder.
De site en blog van www zijn aangepast met een bericht over het nieuwe STAP-bestuur met de nieuwe ad interim directeur, Mw. Drs. P.A. (Puck) Huitsing
Citaat
Puck Huitsing is sinds 1 juni 2010 lid van de Raad van Toezicht van het NISR. Na haar studie Geschiedenis heeft zij onder andere gewerkt bij AHOLD en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Van 2003 tot 1 juni 2010 was zij directeur Oorlogsgetroffenen en Herinnering bij dit ministerie. In die functie heeft zij veel te maken gehad met de Stichting Rechtsherstel Sinti en Roma. Vanaf september 2010 werkt zij bij het Nationaal Archief in Den Haag, waar ze samen met alle ministeries een nieuwe manier van archiveren aan het realiseren is: vlotter informatie naar het archief en deze sneller beschikbaar stellen voor een groot publiek

Nu nog de lijst met deelnemende archieven (nadenkers doen niet mee) en de andere punten.
« Laatst bewerkt op: 08 jan 2012, 13:07 door Ludmilla »

Offline Visser

• forumlid
  • Geslacht: Man
Naar aanleiding van het bovenstaande bericht van Ludmilla ben ik nog eens naar de website van WWW gaan (Ik had de laatste tijd het idee, dat zoiets verspilling van tijd was) Ik kwam daar de  volgende zin tegen
De Archiefkaart Een gebruikerspas die bezoekers van archieven toegang tot verschillende diensten verleent. Is dit dezelfde archiefkaart die een jaar of wat geleden is ingevoerd en waarvan ik dacht dat die ter ziele was?  Dan zal ik eens moeten gaan zoeken waar ik die heb. En de foto die er op staat is ook behoorlijk verouderd.

Visser

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
Inderdaad verouderd en volgens mijn informatie ook ter ziele; ieder archief gebruikt een eigen kaart/pas.
Er staat ook niet dat je die in de toekomst voor www kunt gebruiken, het is een van de projecten van STAP; ze noemen er drie waarvan ook watwaswaar is mislukt.

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
Bericht op het blog WieWasWie

Citaat
Het is enige tijd stil geweest rond WieWasWie door veranderingen in de organisatie van de STAP aan het eind van 2011. De nieuwe site vordert echter gestaag.
De previews van WieWasWie.nl door betrokken partijen zijn goed ontvangen! Naast het oplossen van enkele technische issues, wordt ook nog gewerkt aan aspecten rondom het beheer en de dienstverlening van WieWasWie. Hierover zijn gesprekken gaande met het Centraal bureau voor Genealogie in Den Haag. Het is de bedoeling in het eerste kwartaal van dit jaar live te gaan. We  vragen u nog even geduld te hebben. Via deze blog zullen we u op de hoogte houden van de lancering van WieWasWie.nl.

Onze nieuwe adresgegevens zijn:
 Projectburo STAP, per adres Nationaal Archief
 Prins Willem-Alexander Hof 20
 2595 BE Den Haag
 Postbus 90520
 2509 LM Den Haag
             070 3314198 

Dit bericht op de site WieWasWie wijkt af:

Citaat
Eind 2011 hebben verschillende veranderingen plaatsgevonden bij de STAP. Het bestuur is van samenstelling veranderd, het nieuwe bestuur heeft een interim directeur aangesteld, en het projectburo is verhuisd van Amsterdam naar het Nationaal Archief in Den Haag.
 Puck Huitsing, waarnemend hoofd van de afdeling Acquisitie en Advies van het Nationaal Archief, treedt op als interim directeur. Zij heeft de opdracht de organisatie onder de loep te nemen, en een visie te ontwikkelen over de toekomst van de STAP met de onder haar ressorterende projecten. Haar opdracht zal eind eerste kwartaal van 2012 zijn afgerond.
 Ons projectburo werkt ondertussen met vijf medewerkers door aan het project WieWasWie. De site is praktisch klaar voor lancering. Enkele technische issues moeten worden opgelost. Daarnaast moeten beheer en exploitatie na lancering goed zijn geregeld. Daarover zijn gesprekken gaande met het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG). Het is de bedoeling om medio februari de plannen met de deelnemers  te bespreken.
 Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Antoinette Andriese, communicatiemanager van de STAP.

Onze nieuwe adresgegevens zijn:
 Projectburo STAP, per adres Nationaal Archief
 Prins Willem-Alexander Hof 20
 2595 BE Den Haag
 Postbus 90520
 2509 LM Den Haag
             070 3314198     
« Laatst bewerkt op: 17 jan 2012, 10:50 door Ludmilla »

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
En toch baal ik vreselijk van het bericht van Stap. Ik heb het dan niet eens over de twee verschillende berichten, maar het is niet wat ik had verwacht.
Op 25 november noemt sadminF de bezwaren tegen de plannen van www omtrent de scans van de BS / Familysearch.

Citaat
Deze bezwaren die hier in de Poll-topic werden aangegeven door het team en de schrijvende SVF-leden, dus meer punten dan alleen de BS-scans, zijn door het StamboomVragenForum bij diverse instanties neergelegd, daar, waarvan het StamboomVragenForum hoopt dat er iets mee gedaan wordt. We meldden op drie november al dat WieWasWie veranderingen gaat aanbrengen; welke dat zijn zal STAP zelf laten weten. Wij hebben géén idee wat die inhouden, het blijft dus wachten op de inhoud van dat STAP-bericht.

Al die tijd hebben we gewacht en contact gehad met de toezichthouder, Digitaal Archief Nederland. Onze bezwaren zijn besproken, maar blijkt dat nu uit het lang verwachtte bericht van STAP?? Neen. Staat er iets in waar de toekomstige gebruiker iets aan heeft?? Neen. Staat er iets in over Familysearch?? Neen.

Maar er is ook contact met FamilySearch zelf en daar komt dit bericht van:
Citaat
Midden Januari 2012 had FamilySearch een samenkomst met het Nationaal Archief en STAP om te bespreken hoe ze in de toekomst kunnen samenwerken. Definitieve beslissingen zullen in de loop van Februari genomen worden om de officiële start van WieWasWie rond April mogelijk te maken.

Nagenoeg hetzelfde bericht (April valt wel buiten het eerste kwartaal). Moeten we dus maar geduld hebben tot "in de loop van februari" en dan ervaren, hoe goed men naar ons heeft geluisterd?

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
Het beslissingsmoment nadert.
Medio februari zal er een gesprek plaatsvinden tussen alle belangrijke gesprekspartners die een beslissing moeten gaan nemen over de start van WieWasWie, ergens in april, met uitvoering door het CBG.
Belangrijk voor ons daarbij: zijn onze bezwaren gehoord, worden ze meegenomen in de aanpassingen, wat wordt er besloten?

1.   Blijven de scans Burgerlijke Stand van FamilySearch ongewijzigd, gratis toegankelijk?
2.   Wat is de werkelijke lijst van deelnemende archieven?
3.   Wordt het betalen voor overige informatie, de tariefstructuur aangepast?

Om er zeker van te zijn dat we er alles aan gedaan hebben, heb ik het nieuwe bestuur van STAP nogmaals uitgebreid gemaild en nagenoeg dezelfde tekst geplaatst op de site én blog van WieWasWie. Het duurt altijd even voordat een nieuw geplaatste reactie zichtbaar is.

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
Het bericht op de site én het blog van www is niet geplaatst. Technisch foutje? op twee sites?
Zojuist per email ontvangen:
Citaat

Geachte mevrouw Van Santen,

Leuk om te merken dat u zo meeleeft met de ontwikkeling van de website WieWasWie.

Helaas kan ik u nog niet veel conctrete antwoorden op uw vragen geven.
In de recente communicatie hebben we aangegeven dat er momenteel gesprekken zijn met het CBG om beheer en exploitatie van WWW aan hen over te dragen.
Er wordt op het ogenblik hard gewerkt aan het opstellen van een plan voor deze exploitatie, volgens een model dat zowel door de gebruikers (de klanten) als de deelnemende instellingen zal worden gewaardeerd.
De door u genoemde aandachtspunten zijn zeker onderwerp van gesprek.
Het plan zal begin maart met de deelnemende instellingen besproken worden. Als overeenstemming is bereikt, en een definitief businessplan is opgesteld kunnen we de klanten nader op de hoogte brengen.

Ik hoop u hiermee eingszins op de hoogte te hebben gebracht.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Beelen-Driehuizen
Directieassistent ad interim
Projectburo STAP

Leuk? In ieder geval is het nu duidelijk dat onze punten besproken worden; er is zelfs geen reactie op vraag 2.
Opstellen exploitatie-plan.... dat door de deelnemende instellingen én door de klant zal worden gewaardeeerd (kan dat belang hetzelfde zijn als dat van de klant?)
Begin maart een gesprek daarover met de deelnemende instellingen.... , een businessplan opstellen.... en de klanten op de hoogte stellen, zal dat allemaal nog lukken voor 1 april?
We houden de moed er in  br_
« Laatst bewerkt op: 16 feb 2012, 21:20 door Ludmilla »

Offline Ludmilla

• forumlid
    • mijn-genea
Het plaatsen van de tekst op site en blog www lukte niet omdat ik, naast mijn naam en emailadres, bij website de link naar dit topic gaf, en dat werkt niet.
De tekst staat er nu wel op, speciaal voor hun lezers. Een officieel te publiceren reactie is in de maak, ook weer voor hun lezers; het antwoord op de mail staat al op svf.