Hallo allemaal.
Ik heb wel een internationaal vraagje om dit forumdeel op te starten. In 1889 emigreert Jan Cornelis Koornstra, geboren te Balk op 28 januari 1850, met zijn vrouw Sijke Bijlsma, en hun zeven kinderen, Rinze, Rintje, Jetske, Pieke, Waltje, Hidde en Auke naar Argentinië. Aldaar, in de plaats Chacabuco wordt op 16 maart 1890 de benjamin, Hendrik geboren.
Twee van de kinderen komen terug naar Nederland. Rinze (geboren te Koudum op 1 juli 1875) wordt op 19 maart 1901 ingeschreven te Harderwijk (waarschijnlijk als militair), dan komende van Amsterdam. Wat van hem geworden is weet ik niet.
Een tweede zoon, Rintje (geboren te Workum op 14 feb 1877) komt in Rotterdam terecht, trouwt te Pernis op 12 dec 1907 met Klazina Pors, en overlijdt te Rotterdam op 16 aug 1927. Van hem wonen nog nakomelingen in Rotterdam. Met zijn dochter Geertje heb ik tijden terug gebeld, en zij meldde toen dat er geen nakomelingen in Argentinië waren.
Dat is niet waar, want een jaar of tien geleden vond ik een aantal Koornstra's in internettelefoongidsen van Argentinië vermeld. Ik durfde het niet aan te gaan bellen, want ik spreek geen Spaans.
Heeft iemand een suggestie hoe ik de Argentijnse tak van mijn familie in kaart kan brengen?
groetjes, Andries.